Charakteristika: Výtvarník, skladatel, textař, zpěvák, scenárista, leader rockové skupiny Precedens
Datum narození/zahájení aktivity:16.6.1957
Text
• Diskografie • Literatura •
Němec, Martin, výtvarník, skladatel, textař, zpěvák, scenárista, leader rockové skupiny Precedens, narozen 16. 6. 1957, Praha.
Ještě než absolvoval Akademii výtvarných umění (1977–83), seznámil se na Střední uměleckoprůmyslové škole na Žižkově s Janem „Saharou“ Hedlem, undergroundovým skladatelem, textařem, zpěvákem a kytaristou, s nímž amatérsky pracoval na písních pro „pokojovou“, veřejně nevystupující skupinou Duševní hrob. V roce 1981 s ním založil skupinu Precedens, v níž hrál na klávesové nástroje, a když Sahara po třech letech odešel, stal se jejím mozkem, výhradním skladatelem a od 1986 rovněž textařem. Jako akademický malíř dbal i na výtvarnou stránku hudebních nosičů – obaly, booklety. Vedle bohaté tvorby pro Precedens a jeho zpěvačku Báru Basikovou psal rovněž texty pro skupinu Stromboli a komponoval hudbu k představením herce a mima Ctibora Turby Archa bláznů (1989) a Giro di vita (1993), jakož i pro film (Silnější než já, Don Gio, Hazard, Tom Paleček, Perníková věž – zde je rovněž autorem scénáře), televizní a rozhlasové hry, relaxační desky, amatérská divadla, reklamy, znělky (mimo jiné pro cykly Gen, Genus, V.I.P., Okno k sousedům). Svůj výtvarný názor uplatnil jako autor námětů k videoklipům. V roce 1990 vyhrál jubilejní 25. ročník festivalu Bratislavská Lyra jako autor hudby a textu k písni Tajemství, kterou zpívala Bára Basiková.
V roce 1982 se autorsky rozmáchl v hudbě pro nahrávku dramatického oratoria Responsio Mortifera, volně inspirovaného osudy legendární Johanky z Arku. Pro mluvené slovo angažoval Tomáše Hanáka, Jaromíra Hanzlíka a Petra Čepka, pro zpěv Báru Basikovou (ve dvojroli Johanky a biskupa Cauchona), autora všech textů Jana „Saharu“ Hedla a členy souboru Musica Bohemica. Hudebně sahá toto dílo, jehož volný překlad názvu zní Odpověď přinášející smrt, od středověkých sborových zpěvů a symfonického zvuku až po rock a ostré kytarové party. Oběma protagonistům posléze Němec produkoval alba s doprovodnou skupinou Basic Beat, v níž zaujal místo klávesisty (Viktorie královská s Bárou Basikovou a Tajnej svatej se Saharou). Dále se producentsky podílel na projektu Raven (album Salome, 1994), na minialbu převzatých evergreenů 60tá s Bárou Basikovou (Platinová deska Monitoru EMI) a dalším albu Basikové Live se záznamem televizního pořadu. Roku 1995 znovu aktivizoval skupinu Precedens (album Šílený pondělí se Saharou) a o dva roky později přivedl do kapely nadějného muzikálového zpěváka Petra Koláře a připravil s ním dvě velké desky.
Diskografie
(vše se skupinou Precedens)
Responsion Mortifera resp. Jana z Arku (s Bárou Basikovou, Monitor 1992);
Angel Voice (1993);
Viktorie královská (s Bárou Basikovou a skupinou Basic Beat, Monitor 1993);
Dream Of Sphinx (1993);
Tajnej svatej (s Janem „Saharou“ Hedlem a skupinou Basic Beat, Monitor 1995);
Mountain Of Ages (1995). Literatura
I. Lexika
EJ.
Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (Praha 2002).
II. Ostatní
Vejvoda, Jiří: Nárok na rock (Smena 1989, s. 336).
Fiala, František: Bratislavská lyra: Smuteční slavnost? (Melodie 1990, č. 12, s. 359).
Kučerová, Markéta: Občasné obcování s oficialitou (Melodie 1991, č. 1, s. 1).
Seidl, Tomáš: Precedens Panny Orleánské (Rock & Pop 1992, č. 22, s. 12).
Kotrbová, Martina: Němec se nažral a Kolář zůstal celej (Rock & Pop 1997, č. 11, s. 76).
Konrád, Ondřej, Lindaur, Vojtěch: Bigbít (Torst 2001, s. 166).
Jaromír Tůma Datum poslední změny: 12.11.2003