Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Hajniš, Ivan

Tisk


Charakteristika: Zpěvák, skladatel, hráč na kytaru a foukací harmoniku

Datum narození/zahájení aktivity:19.10.1947
Text

Hajniš, Ivan, zpěvák, skladatel, hráč na kytaru a foukací harmoniku, narozen 19. 10. 1947, Děčín.
 
Vyrůstal v Praze pod dohledem matky, úřednice v účtárně. Jako student grafické školy obdivoval Mikiho Volka, Yvonne Přenosilovou, Viktora Sodomu, Jiřího Helekala, Honzu Hrůzu a jiné, 1967 se stal zpěvákem skupiny Primitives Group, která se během dvouleté existence vyhranila na extrémním křídle českého rocku, když přejímala a rozvíjela vizuální a dramatické formy psychedelické hudby včetně démonického líčení obličejů.
 
Karel Knechtl si v recenzi na jeden z posledních koncertů Primitives Group povšiml, že se v Hajnišově projevu začínají objevovat „náznaky blues“. Vztah k této hudbě si zpěvák odnesl do emigrace, která ho 1969 zavedla do Vídně a posléze do Švédska. Přestože se tam potkal s manažerem Primitives Group Eugenem Fialou a mnoha českými hudebníky, po značných existenčních potížích se teprve 1981 vrátil k muzice. O rok později vydal u firmy Scandinavisk Gramofon AB EP desku s písničkami na rozhraní rocku a country a 1986 se dočkal prvního alba s formací Blues Line. Vedle toho vystupoval převážně samostatně za doprovodu kytary a na krku připevněné foukací harmoniky. Hajniš dokonce založil agenturu, která tyto „trubadúry“, jak se jim na severu říká, zprostředkovává. „Ve Švédsku nejsem žádná hvězda, ale mám svoje místa, kde mě rádi vítají,“ říká o svém postavení, jemuž nahrála současná vlna revivalu, která zasáhla rovněž Skandinávii. „Tam jsou zpátky v módě šedesátá léta. Je to pořád stejné – ode mě se očekává blues a rock, a to hodně tvrdý.“
 
Počínaje rokem 1990 se Hajniš stále častěji vrací na česká pódia, ale skupinu Primitives Group už neobnovil. 5. 1. 1991 vystoupil na koncertu Comeback v Lucerně s písněmi Light My Fire a Bright Lights Big City, které byly zaznamenány na CD. V témže roce ho jazzový Swing Oasa Quintet doprovodil na uspěchaném a nepříliš zdařilém albu Blues Line. K paradoxům „návratu Primitiva“ náležel i krátký vstup na pódium v pražské Redutě, kde si  Hajniš zahrál na foukací harmoniku s americkým trumpetistou Wyntonem Marsalisem a sklidil od něho slova chvály. Hajniš vystupuje střídavě s kapelami George & Beatovens a Ivan & The New Blues Band a v jeho doprovodu nechybějí přední  hudebníci, jako Zdeněk Juračka, Michal Pavlík a Ernouš Šedivý. V Šumperku, dějišti pravidelných bluesových festivalů, si našel  schopné spoluhráče, kteří s ním zajíždějí rovněž na pravidelná letní turné do Švédska. Tam je znají pod hlavičkou  Ian Van Harpman & Dr. Tom´s Blues Cabin. „Máme stejný repertoár, ale s každou kapelou ho hrajeme jinak,“ říká Hajniš a i když připouští, že zůstane v Česku natrvalo, své příští CD má nahrát s použitím dechové sekce ve Švédsku.

Diskografie
Tůma, Jaromír: Primitiv na bluesové lince (Melodie 1992, č. 2) .
Hajniš, Ivan: Emigrace Primitiva (Pragoline 2003).
Tůma, Jaromír: „Kiss byli až po nás!“ tvrdí Ivan Hajniš (Kavárna Pohoda 2003, č. 7).
 
Jaromír Tůma
Literatura
Way Upp! (vydáno ve Švédsku 1986, s Blues Line).
Blues Line (Panton 1991, se Swing Oasa Quintetem).
Rock´n´roll Man (G & B 1998, s Cosa Nostra Bandem).
Datum poslední změny: 13.7.2003