Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Accord club

Tisk

(Akord-club)

Charakteristika: Hudební soubor

Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1954
Text
Literatura

Accord club (též Akord-club), hudební soubor, který sehrál významnou  úlohu při zrodu  fenoménu tzv. malých divadel, příznačných pro umělecké a společenské dění na zlomu 50. a 60. let, a zčásti i při domestikaci nového typu populární hudby, ovlivněné rock´n ´rollem.

Působil jako amatérské resp. poloprofesionální sdružení v kavárně Hybernia (od 1954), pak hlavně v "kolébce malých divadel", tj. klubu Propagační tvorby v Redutě na Národní třídě (od 1955/56); vystupoval i s Miroslavem Horníčkem v pořadech Pondělky s tetou v kavárně Vltava apod. Působili v něm zpěváci Vlasta a František Sodomovi (rodiče rockového a popového zpěváka šedesátých a pozdějších let Viktora Sodomy; otec pak používal jména Viktor Sodoma st.), Josef Suchánek (kytara), Ladislav Dlouhý (foukací harmonika), Ivo Rožek (textař). Se souborem víceméně skifflového rázu, který hrál swing, americké lidovky, nově nastupující americký rock´n ´roll  (Sodoma st. již 1958 v Redutě zpíval ústřední melodii Billa Haleyho z filmu  Rock Around the Clock na Suchého text Rok co rok se měníme) apod., spolupracoval  i pianista Jiří Šlitr, zpěvačka Ljuba Hermanová a další. Klíčovou a perspektivní  postavou byl však textař a zpěvák Jiří Suchý, který již zde profiloval svou osobnost a tvorbu. K pořadům patřily i tzv. text-appealy, spjaté zejména se jménem psychologa-herce-spisovatele Ivana Vyskočila, v nichž krystalizovala poetika, uplatňovaná pak v nově vzniklém Divadle Na zábradlí (1958), výrazně uplatňujícím i hudební složku. Na jeho inscenaci Kdyby tisíc klarinetů (později zfilmováno) se podíleli  Suchý i Šlitr, kteří se o rok později stali zakladateli a  hlavními protagonisty nejpozoruhodnější, nejpříznačnější  a nejdéle působící malé divadelní scény, Semaforu.


Literatura

I. Lexika
EJ.
 
II. Ostatní
Černý, Jiří: Zpěváci bez konzervatoře (Praha 1966, zvl. s. 7–21 a 115–120).
Dlouhá, Nina: Od Reduty k Apollu (sborník Taneční hudba a jazz 1968–69, Praha 1969, s. 5).
Sodoma, Viktor – Pexa, Václav: Reduta snů a skutečnosti (tamtéž, s. 36)
Vyskočil, Ivan (ed.): Začalo to Redutou (Praha 1964).
 
Ivan Poledňák

Datum poslední změny: 11.4.2009