(Alexej)
Charakteristika: skladatel, rozhlasový pracovník
Datum narození/zahájení aktivity:6.3.1926
Datum úmrtí/ukončení aktivity:25.6.1993
Text
Klega, Miroslav (křtěný Alexej), skladatel, rozhlasový pracovník, narozen 6. 3. 1926, Ostrava, zemřel 25. 6. 1993, tamtéž.
Pocházel z rodiny významného ostravského lékaře Ludvíka Klegy a byl vychován v rodině strýce spisovatele Vojtěcha Martínka. Po studiu na reálném gymnáziu a průmyslové škole v rodišti získal v letech 1943–46 hudební vzdělání na pražské konzervatoři u Jaroslava Křičky a Emila Hlobila (v době 1944/1945, kdy byla pražská konzervatoř uzavřena, navštěvoval soukromě u Křičky hodiny kompozice). Studium skladby pak dokončil v roce 1950 na bratislavské konzervatoři u Eugena Suchoně a Jána Cikkera. Krátce pak působil v hudební redakci Československého rozhlasu v Bratislavě a v roce 1952 se natrvalo vrátil do Ostravy, kde nejprve působil jako dramaturg ostravské opery a tajemník nově založené zdejší pobočky Svazu československých skladatelů. Spolu s Rudolfem Kubínem stál u zrodu ostravské konzervatoře (1953–58 Vyšší hudebně pedagogické školy), na níž od roku 1955 vyučoval skladbě a hudebně teoretickým předmětům, poté byl zástupcem ředitele a v letech 1967–73) ředitelem této školy. Po násilném přerušení úspěšné pedagogické činnosti v době tzv. normalizace sedmdesátých let se věnoval práci hudebního režiséra a pak i redaktora vážné hudby v ostravském rozhlase a to až do odchodu do důchodu v roce 1986, kdy jen komponoval a pracoval na rozsáhlém románu s autobiografickými prvky. Po listopadu 1989 se stal poslancem České národní rady a obnovil svou rozhlasovou činnost.
Skladatelsky se Klega zprvu inspiroval hudebností rodného kraje (např. v symfonických variacích Černá země, inspirovaných románovou trilogií strýce Vojtěcha Martínka), jeho tvorbu pak ovlivnila i díla francouzských impresionistů (zvl. orchestrální suitu Noční slavnosti); po návštěvě Darmstadtu využil vHouslovém koncertu dodekafonie. Orchestrální Pantomima je zase konfrontací se stylem Igora Stravinského, kterému je skladba dedikována. V těchto dílech je však Klegův kompoziční styl zcela svébytný, bez výraznějších znaků eklekticismu. Vrcholnou hodnotou jeho skladatelského odkazu je na vlastní text napsané symfonické vyprávění pro velký orchestr a speakera Výpověď osamělého pěšákaa symfonie-balet Příběhy a zázraky. Posluchačský úspěch měly komorní skladby (např. Concertino in C pro čtyři smyčcové nástroje či rané klavírní Zbojnické nápady). Jeho skladatelské dílo není velké rozsahem, ale upoutává nekonvenčností a invenční nápaditostí.
Dílo
Komorní
Suita Bagatela pro klavír (1948, nezachováno).
Zbojnické nápady pro klavír (1953, vyd. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1956).
Nokturno pro klavír (1958).
Concertino in C pro čtyři smyčcové nástroje (1961).
Koncertní kus pro housle a klavír (1964, vyd. Panton 1990).
Orchestrální a koncertantní
Malá smuteční scéna pro violoncello a malý orchestr (1949).
Černá země. Symfonické variace (1951).
Noční slavnosti. Svita (1956).
Symfonie (1959).
Pantomima. Suita (1963, vyd. Panton 1980).
Concerto-Partita pro housle a orchestr (1965, vyd. National Publishing New York, USA).
Výpověď osamělého pěšáka. Symfonické vyprávění pro velký orchestr a speakera (1968).
Příběhy a zázraky. Symfonie-balet. (1981).
Vokální
Písně pro alt a osm nástrojů na slova Jeana Cocteaua (1948, nezachováno).
Pět madrigalů pro mužský sbor na Juvenilie Viktora Dyka (1949).
Cyklus čtyř písní pro hlas a orchestr na slova Konstantina Balmonta.
Ostatní
Hudba k filmům, televizním a divadelním inscenacím.
DiskografieČerná země. Symfonické variace (Panton 1970);
Concerto-Partita pro housle a orchestr (Panton 1975);
Pantomima. Suita pro velký orchestr; Severní noci. Cyklus čtyř písní pro hlas a orchestr na slova Konstantina Balmonta (Panton 1979);
Zbojnické nápady pro klavír (Stylton 2005).
LiteraturaI. Lexika
Gardavský, Čeněk a kolektiv: Skladatelé dneška (Praha 1961).
ČSHS
Svaz českých skladatelů a koncertních umělců (Praha 1975).
MEH.
ČSS.
Biografický slovník Slezska a severní Moravy 3 (Opava-Ostrava 1995).
HSPK.
MGG2.
New Grove2.
Kulturněhistorická encyklopedie severní Moravy a Slezska (Ostrava 2005)
Kulturněhistorická encyklopedie českého Slezska a severovýchodní Moravy (Ostrava 2013)
II. Ostatní
a) Monografie
Gregor, Čestmír: Miroslav Klega. Tvorba 1953–1965 (Ostrava 1966).
Stolařík, Ivo (ed.): Fantasta, intelektuál, muzikant Miroslav Klega (Ostrava 1998).
b) Stati, studie a články v časopisech a sbornících a pasáže v monografiích
Gregor, Čestmír: Černá země Miroslava Klegy (Hudební rozhledy, roč. 12, 1959, č. 17, s. 711–712).
Navrátil, Miloslav: Symfonická pantomima (Červený květ, roč. 11, 1966, s. 55).
Gregor, Čestmír: Na ostravské téma s Miroslavem Klegou (Červený květ, roč. 9, 1964, s. 185).
Steinmetz, Karel: Miroslav Klega: Výpověď osamělého pěšáka (Hudební rozhledy, roč. 30, 1977, č. 4, s. 174–176).
Klein, Milan: Miroslav Klega. Hudební skladatel nar. 6. 3. 1926 v Ostravě. (Ostravský kulturní měsíčník, roč. 3, 1978, č. 3, s. 66–67).
Hradil, František, Míťa: Hudebníci a pěvci v kraji Leoše Janáčka (Ostrava 1981).
Hudební kultura na Ostravsku po roce 1945 (ed. Gregor, Vladimír a Steinmetz, Karel) (Ostrava 1984).
Steinmetz, Karel: Nekonvenčnost konvenčního aneb kvalita zralosti (Opus musicum, roč. 18, 1986, č. 4, s. 119–122).
Gregor, Vladimír: Hudební místopis Severomoravského kraje (Ostrava 1987).
Mazurek, Jan, Steinmetz, Karel a kol.: Ostravská hudební kultura od konce 19. století do současnosti (Ostrava 2010).
Steinmetz, Karel, Mazurek, Jan, Kusák, Jiří, Olšarová, Pavla: Ostrava hudební. Vývoj hudební kultury jednoho města v posledních 160 letech (Ostrava 2014).
Karel Steinmetz
Datum poslední změny: 10.2.2016