Charakteristika: Skladatel, kytarista, zpěvák, aranžér, leader, podnikatel
Datum narození/zahájení aktivity:2.5.1942
Text
• Diskografie • Literatura •
Janda, Petr, skladatel, kytarista, zpěvák, aranžér, leader, podnikatel, narozen 2. 5. 1942, Praha.
Z popudu otce houslisty, v jehož bytě se amatérsky muzicírovalo, se učil hře na housle u koncertního mistra Vojtěcha Fraita. Hudbě se věnovali i jeho sourozenci Slávek a Jiří. Petr hrál krátce na klarinet v dixielandu, ale hlavně se upnul na rock´ n´ roll a sám se naučil hrát na kytaru. Po maturitě na střední škole (1960) se vyučil jako spojovací technik a po tři léta pracoval v oboru. Od 1961 vystupoval jako kytarista s průkopnickou skupinou Sputnici Tomislava Vašíčka a když se mu znelíbil její příklon k divadelním formám, založil instrumentální Big Beat Quintet, kde se setkal mimo jiné s basovým kytaristou Pavlem Chrastinou. Na přehlídce Melodie pro export v pražské Lucerně získal druhou cenu za orchestrální skladbu Klokan a s tou také Big Beat Quintet debutoval na společné EP desce s orchestrem Ferdinanda Havlíka. Po zániku Big Beat Quintetu v roce 1963 následoval Janda Chrastinu do skupiny Karkulka, která se vzápětí rozštěpila na dvě party, Karkulku a Olympic. Janda se začlenil do Olympiku a v roce 1965 převzal jeho vedení. Pod vlivem převratných proměn na britské hudební scéně vtiskl souboru novou image a styl, začal skládat a zpívat. Ačkoliv se zdálo, že ho basbarytonová hlasová poloha v rockovém repertoáru znevýhodní, stala se naopak jeho zvláštností a poznávací značkou. S Olympikem Janda překlenul některá kritická období a sdílí s ním pozici nejvýznamnější skupiny moderní české populární hudby.
Přestože Jandova činnost byla až do společenského zvratu na konci 80. let v naprosté většině spojena s aktivitami Olympiku, jako kytarista hostoval u dalších těles (např. Taneční orchestr Československého rozhlasu, FISYO), nebo účelově sestavil vlastní skupinu (Propast). Z více než 350 písní, které zkomponoval, čerpali např. zpěváci Petr Novák, Iveta Bartošová, Marie Rottrová, Václav Neckář, Karel Zich a Hana Zagorová. I ve skladbách, zamýšlených k uplatnění mimo okruh skupiny Olympic, si Janda zachoval autorský rukopis bez příkras a pokusů o „velké umění“. O své tvorbě se vyjádřil v Mladém světě 1988, č. 32, s. 31: „Já byl vždy průhledný melodik, který těžko hledal objevné harmonie.“ Přesto pozvedl svou erudici studiem skladby na tzv. Lidové konzervatoři (dnes Konzervatoř Jaroslava Ježka), kde 1976 absolvoval u Harryho Macourka suitou Kontrasty pro symfonický orchestr a jazzrockovou skupinu. Pro Sekci mladé hudby sepsal příručku hry na kytaru. Natočil též některé duety (s Elen Lukášovou, Miluškou Voborníkovou), ale větší pozornost si zasloužilo pouze album Jedeme dál, kde zkomponoval všechny skladby, nahrál kytarové party a s protagonistkou Petrou Janů nazpíval titulní melodii a závěrečné Ty máš ji nejraději (elektrickou kytaru Gibson Les Paul r. v. 53). Tuto spolupráci si Janda a Janů zopakovali v roce 2001. Za zmínku stojí také „rodinný“ singl s bratrem Slávkem Vlci/No tak příští úterý.
Po roce 1989 se Petr Janda stal významným podnikatelem v hudební oblasti. Usnadnil mu to volný režim, jaký zavedl ve skupině Olympic, která se schází jen příležitostně, aby nahrála, vydala a propagovala desku, odehrála turné, nebo si připomněla kulaté výročí. Ve svém bydlišti v Hradci u Stříbrné Skalice zřídil nahrávací studia Propast A a Propast B, kde vzniklo množství pozoruhodných desek především rockového žánru. Mezi první patřily edice nezaslouženě přehlížených skupin Rockmapa 1 (1989) a Rockmapa 2 (1990), kterou Janda dramaturgicky řídil. Z téhož podhoubí těžil v televizním pořadu Czech Rock Block, který připravoval a moderoval. Do některých projektů Janda vstoupil jako hostující kytarista (Kreyson, Mac Beth, Pohoda, Tři sestry, Ina & Ring, Pavol Habera), přátelské pouto, které se přenáší i na koncertní pódia, ho ve studiu spojilo se zpěvákem Alešem Brichtou. Janda je zakladatelem a akcionářem gramofonové společnosti, vydavatelství a koncertní agentury BestI.A., která vydala mimo jiné Dopisy Karla Kryla, Missu Solemnis skladatele Miloše Boka, reprezentativní sampler Czech Masters Of Rock Guitar, debutové album matadora rock´ n´ rollu Pavla Sedláčka, bluesový projekt kytaristy Luboše Andršta se zpěvákem Ramblin´ Rexem a Jandův sólový počin Co je dobrý a co zlý, kde se Janda výjimečně představil i jako autor čtyř textů. V letech 1992–97 byl předsedou výboru Ochranného svazu autorského a 1995 inicioval petici, která požadovala uzákonění povinného užívání české hudby v médiích. Komponoval rovněž scénickou hudbu a zpíval a hrál v některých muzikálových inscenacích. V hudbě se výrazně prosazuje rovněž jeho dcera Marta Jandová (narozena 1974), která žije v Německu a zpívá s úspěšnou skupinou Die Happy. Mnohonásobný držitel titulů Zlatý a Český slavík (vždy se skupinou Olympic) byl v roce 1996 uveden Akademií populární hudby do Síně slávy.
Diskografie
Vše se skupinou Olympic.
Jedeme dál (s Petrou Janů, Supraphon 1985);
Vlci/No tak příští úterý (singl dvojice Janda + Janda, Supraphon 1988);
Co je dobrý a co zlý (BestI.A. 1998);
Jedeme dál II (s Petrou Janů, Monitor EMI 2001).
Literatura
I. Lexika
EJ.
Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (Praha 2002).
II. Ostatní
Tůma, Jaromír: Čtyři hrají rock (Panton 1986).
Tůma, Jaromír: Petr Janda si „nechává“ Olympic (Mladý svět 1988, č. 32, s. 31).
Vejvoda, Jiří: Nárok na rock (Smena 1989, s. 52).
Bezr, Ondřej, Korál, Petr: Někdy mívám příjemný noci (Rock & Pop 1992, č. 26, s. 17).
Krátká, Veronika: Hlavně když drnčí kytary aneb Nejen Olympikem živ je Petr Janda (Rock Report 1994, č. 3, s. 17).
Krátká, Veronika: Na Propasti mohou točit i Rolling Stones nebo Aerosmith (Rock Report 1995, č. 3, s. 20).
Topercer, Jaroslav: Jak to slyší Petr Janda (Melodie 1995, č. 9, s. 32).
Topercer, Jaroslav: Janda a jeho banda (Melodie 1996, č. 2, s. 10).
Tůma, Jaromír: Rockeři jsou nezávislí, a proto se nehodí – 20 otázek (Playboy 1996, č. 4. s. 84).
Krofta, Nikolas: V osmnácti nebo v padesáti (Spark 1997, č. 5, s. 76).
Janda, Petr: Křížový výslech (Rock & Pop 1997, č. 5, s. 53).
Balčirák, Karel: Co je dobrý a co zlý (Spark 1998, č. 9, s. 44).
Krofta, Nikolas: Petr Janda (Melodie 1998, č. 9, s. 18).
Korál, Petr: Takové malé vybočení (Rock & Pop 1998, č. 11, s. 44).
Topercer, Jaroslav: Když dva táhnou za jeden provaz (Melodie 1999, č. 1, s. 6).
Tůma, Jaromír: Bigbít aneb Pendl mezi somráky a veksláky (Ivo Železný 1999, s. 6).
Korál, Petr, Zámostný, Oldřich: Vzpomínky plíživé aneb Jasná zpráva o Olympiku (BestI.A. 2002).
Balčirák, Karel: Deep Look Inside (Spark 2002, č. 6, s. 36).
Tabery, Erik: Janda není Jagger (Respekt 2003, č. 32, s. 20).
http://www.propast.cz/
Jaromír Tůma Text
Datum poslední změny: 18.2.2009