Charakteristika: Trumpetista a hudební skladatel
Datum narození/zahájení aktivity:11.2.1932
Datum úmrtí/ukončení aktivity:7.12.2016
Text
Hnilička, Jaromír, trumpetista a skladatel, narozen 11. 2. 1932, Bratislava, zemřel 7. 12. 2016, Brno.
Hru na trubku vystudoval na bratislavské konzervatoři. V roce 1956 se stal členem Orchestru Gustava Broma, pro nějž vytvořil řadu skladeb a aranžmá, představujících významnou inovaci klasického jazzu. Nejznámější skladbou je Jazzová mše (1968), vytvořená na objednávku nahrávacího studia Bruno Schwera ve Villingenu (Německo). V roce 1965 byl Hnilička pozván k účasti na mezinárodní jazzové dílně Severoněmeckého rozhlasu v Hamburku, v rámci německých workshopů a pražských festivalů se setkal s Woody Hermanem, Milesem Davisem a trumpetistou Maynardem Fergussonem. Jazzovou harmonii studoval u Jaromíra Dlouhého a Leo Wrighta. Spolupracoval s Romanem Pokorným a Jurajem Kalaszem ve Triu komorního jazzu, s Karlem Velebným připravil nahrávku úprav lidových písní s názvem Týnom tánom (1970). Jako nástrojový experimentátor se stal podněcovatelem díla Pavla Blatného Studie pro čtvrttónovou trubku (1964). Pedagogicky působil na jazzových kurzech ve Frýdlantu a Svitavách a brněnské konzervatoři.
Dílo
Dílo hudební (výběr)
Hudba komorní a orchestrální
Suita pro trubku, 1962;
Concertino pro klavír a jazzový orchestr, 1972;
Severská sonáta, 1975;
Festival, 1976;
Acheron, 1976;
Styx, 1977;
Hymnus straecorum moraviensis, 1990.
Dílo vokální
Hudba k Pozdravu Astronautovi „Dobrý den majore Gagarine“, 1961;
Kyrie eleison, 1962;
Jazzová mše, 1968;
Noli tangere circulos meos pro jazzový big band a sbor, 1971.
Strakoš, Vladimír: Študákova cesta do hlubin podivuhodného díla Jaromíra Hniličky (Harmonie 2001, č. 11).
Jana Spáčilová