(Theodor)
Charakteristika: pěvec-barytonista
Datum narození/zahájení aktivity:18.7.1917
Datum úmrtí/ukončení aktivity:8.7.1979
Text
Šrubař, Teodor (Theodor), pěvec-barytonista a hudební pedagog, narozen 18. 7. 1917, Ostrava (dříve Moravská Ostrava), zemřel 8. 7. 1979, Praha.
Studoval reformní reálné gymnázium v Ostravě (maturita 1936) a právnickou fakultu na brněnské univerzitě do uzavření vysokých škol v roce 1939 (sedm semestrů). Byl členem pěveckého sdružení Záboj (během studia na gymnáziu) a Akademického pěveckého sdružení Moravan. Pracoval jako úředník Společnosti moravských místních drah v Ostravě (1936–37). Během druhé světové války studoval zpěv u Bohumila Soběského na brněnské konzervatoři (1940–41) a v Praze soukromě u Emilie Matouškové a Ludmily Neumannové. V roce 1941 byl přijat do Národního divadla v Praze jako stipendista pro obor lyrický baryton. Řádným sólistou se stal o dva roky později a setrval zde do konce svého života. Patřil k předním představitelům českého belcanta. Disponoval měkkým hlasem, ušlechtilou kantilénou, velkým hlasovým rozsahem a vytříbenou technikou. Obsáhl party lyrické i dramatické. V Národním divadle nastudoval přes 100 rolí. Vynikl zejména v operách Bedřicha Smetany: Kalina (Tajemství), Přemysl, Radovan (Libuše), Vladislav, Budivoj (Dalibor), Vok Vítkovic (Čertova stěna), Krušina (Prodaná nevěsta), Oldřich Rokycanský, Tausendmark (Braniboři v Čechách) a Tomeš (Hubička). V českých operách dále ztvárnil role Bohuš z Harasova, Adolf z Harasova (Jakobín), Prospero (Bouře), Přemysl (Šárka), Petr Vok (Zuzana Vojířová),Alexandr Petrovič Gorjančikov (Z mrtvého domu), Kuligin (Kaťa Kabanová) a další. V operách zahraničních autorů vynikl především v úlohách Rigoletto (Rigoletto), Rodrigo (Don Carlos), Luna (Trubadúr), Giorgio Germont (La traviata), Sharpless (Madame Butterfly), Holanďan (Bludný Holanďan), Telramund (Lohengrin), Igor Svatoslavič (Kníže Igor), Andrej Bolkonskij (Vojna a mír) a Jeleckij (Piková dáma). Hostoval ve Státní opeře ve Vídni (1949, 1956, Germont), dále v Bruselu, Budapešti, Novosibirsku a jinde. Věnoval se koncertní činnosti, vystupoval v rozhlase, televizi a vytvořil řadu nahrávek na gramofonové desky. Provedl písňové cykly Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha, Vítězslava Nováka, Leoše Janáčka, Ladislava Vycpálka, Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta, Petra Iljiče Čajkovského, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a dalších. Účastnil se provedení řady kantát a oratorií. Účinkoval na festivalu v Perugii (Itálie 1960/61) a na festivalu Smetanova Litomyšl (1950, 1952, 1954, 1959, 1963). Pedagogicky působil na konzervatoři v Praze a na AMU.
Diskografie
Diskografie (výběr)
Bedřich Smetana: Dalibor (Supraphon 1950, 2001) – Sbor Národního divadla v Praze, Orchestr Národního divadla v Praze, Jaroslav Krombholc;
Zdeněk Fibich: Bouře. Scény z opery (Supraphon 1961) – Sbor Národního divadla v Praze, Orchestr Národního divadla v Praze, Josef Bartl;
Otakar Jeremiáš: Píseň o rodné zemi (Supraphon 1961) – Pražský filharmonický sbor, Česká filharmonie, Alois Klíma;
Ján Cikker: Vzkříšení (Supraphon 1964, Opus 2001) – Sbor Národního divadla v Praze, Orchestr Národního divadla v Praze, Jaroslav Krombholc;
Dějiny hudby v příkladech (Supraphon 1965, 2013);
Sborové scény ze světových oper (Supraphon 1967) – Pražský filharmonický sbor, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Jiří Pinkas;
Ladislav Vycpálek: Kantáta o posledních věcech člověka, České requiem (Supraphon 1970, 1992) – Pražský filharmonický sbor, Česká filharmonie, Karel Ančerl;
Týden nové tvorby 1974 (Panton 1974, Supraphon 2013);
Smetana, Dvořák, Foerster, Čajkovskij, Leoncavallo (Panton 1980);
Scény z oper (Panton 1980, Supraphon 2014);
Carl Orff: Carmina Burana, Catulli Carmina, Trionfo di Afrodite (Supraphon 1991) – Pražský filharmonický sbor, Kühnův dětský sbor, Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Václav Smetáček;
Ančerl Gold Edition 21 (Supraphon 2003);
Josef Bohuslav Foerster: Debora (historická nahrávka z roku 1959, Radioservis 2009) – Pěvecký sbor Československého rozhlasu v Praze, Symfonický orchestr Československého rozhlasu, František Dyk;
Bedřich Smetana: Libuše (historická nahrávka z roku 1949, Radioservis 2012) – Pěvecký sbor Československého rozhlasu, Symfonický orchestr Československého rozhlasu Alois Klíma.
Literatura
I. Lexika
ČSHS.
Kozák, Jan: Českoslovenští koncertní umělci a komorní soubory (Praha 1964).
Myers, Kurtz: Index to Record Reviews (Boston 1980).
Riemens, Leo – Kutsch, Karl-Josef: Unvergängliche Stimmen. Sängerlexikon (Bern 19822).
MEH.
Kolektiv autorů: Malá československá encyklopedie (Praha 1984–87).
Riemens, Leo – Kutsch, Karl-Josef: Großes Sängerlexikon (Bern 1987).
Procházka, Vladimír a kolektiv: Národní divadlo a jeho předchůdci (Praha 1988).
Tomeš, Josef – Léblová, Alena a kolektiv: Československý biografický slovník (Praha 1992).
Janota, Dalibor – Kučera, Jan: Malá encyklopedie české opery (Praha 1999).
Tomeš, Josef a kolektiv: Český biografický slovník XX. století (Praha 1999).
Dokoupil, Lumír – Myška Milan a kolektiv: Biografický slovník Slezska a severní Moravy. Nová řada, sešit 6 (18). (Ostrava 2005).
II. Ostatní
Pospíšil, Vilém: Za Teodorem Šrubařem (Hudební rozhledy 32, 1979, č. 9, s. 393).
Hradil, František Míťa: Hudebníci a pěvci v kraji Leoše Janáčka (Ostrava 1981).
Kopecký, Emanuel: Pěvci Národního divadla (Praha 1983).
Divadelní jubilea – vzpomínky – červenec (in: Zpravodaj, Klub přátel opery a baletu Národního divadla 2012, s. 2).
Divadelní jubilea – vzpomínky – červenec (in: Zpravodaj, Klub přátel opery a baletu Národního divadla 2014, s. 3).
http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=12514
http://musicsack.com/PersonFMTDetail.cfm?PersonPK=100076944
ArchivalieArchiv Národního divadla v Praze.
Radek Poláček
Datum poslední změny: 18.4.2016