Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Čeští komorní sólisté

Tisk


Charakteristika: Smyčcový komorní orchestr

Text

Čeští komorní sólisté, smyčcový komorní orchestr, zahájení činnosti 1964, Brno.
 
Orchestr pokračuje v odkazu původního souboru Collegium musicum brunense, který byl roku 1961, kvůli názorovým neshodám, rozdělen na dvě části. Jedné z nich se ujal a na postu uměleckého vedoucího až do roku 1987 setrval původní člen Collegia, houslista Miroslav Matyáš. Funkci poté převzal jeho syn Ivan Matyáš, který je v ní dodnes.
Soubor je tvořen dvanácti hráči na moderní smyčcové nástroje (na rozdíl od svého předchůdce, který často používal i dobové nástroje). Ze začátku se věnovali interpretaci hudby barokní, časem přibyla i klasicistní, zejména málo známá díla českých mistrů 18. století. Často spolupracují i se sólisty na dechové, drnkací nebo klávesové nástroje. Nejvýznamnějšími spoluúčinkujícími byli houslisté Ivan Ženatý, Václav Hudeček a Florian Sonnleitner, italský flétnista Mario Ancilotti nebo holandský hornista Ab Koster. Od roku 1990 v rámci rozšíření repertoáru účinkují, pod nezměněným názvem, také v klasickém orchestrálním obsazení, doplněni o instrumentalisty Státní filharmonie Brno a orchestru opery Národního divadla v Brně. Dnes jsou Čeští komorní sólisté komorním orchestrem Filharmonie Brno. Více jak deset let také spolupracují s Českým filharmonickým sborem v Brně, s nímž natočili pořady v Československé televizi i nahrávky na kompaktních discích.
Jejich bohatá koncertní činnost zahrnuje pravidelné vystupování ve Švédsku, Dánsku, Německu, Itálii, Rakousku, Velké Británii či na festivalu Gioacchina Rossiniho ve Wildbadu v Německu. Dále navštívili Rakousko, Španělsko, k vrcholům patří dvě velká turné po Spojených státech a Kanadě, či turné po Japonsku (Tokyo, Osaka, Nagoja, Fukuoka, Sapporo) v roce 1997. V sezóně 2001/02 mimo jiné účinkovali na zahajovacím koncertu 12. ročníku Hudebních slavností Emy Destinnové a festivalu Toujours Mozart, pořádaném hudebním vydavatelstvím Bärenreiter a Českou filharmonií. V září 2007 uskutečnil orchestr Českých komorních sólistů pod vedením Ivana Matyáše třítýdenní turné po Jižní Americe, kde vystoupil v sálech deseti jihoamerických metropolí (Lima v Peru, Olinda, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Vitória a Ribeirao Preto v Brazílii, Rosario, Cordoba a Tucumán v Argentině). Soubor na těchto koncertech prezentoval českou hudbu, s úspěchem se setkala například díla Sextet pro smyčce Bohuslava Martinů či Idyla Leoše Janáčka.
Diskografie
František Benda: Sinfonia C dur, Josef Mysliveček: Quintetto IV A dur, František Xaver Richter: Adagio a fuga g moll, Leoš Janáček: Suita, Bohuslav Martinů: Sextet (G agency 1992);
Karl Ditters von Dittersdorf: Koncert G dur pro housle a orchestr, Koncert pro kontrabas a orchestr D dur, Koncertantní symfonie pro violu, kontrabas a orchestr (Panton 1993);
Josef Mysliveček: Quintetti per archi (Panton, 1995);
Leoš Janáček: Suita pro smyčce, Idyla pro smyčce, Bohuslav Martinů: Sextet pro smyčce (Panton, 1995);
Wolfgang Amadeus Mozart: Sacred Music (ArcoDiva 2007) – s Českým filharmonickým sborem.
Literatura
http://www.cksbrno.cz/
 
Petr Kudláček
Datum poslední změny: 2.4.2008