Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Macek, Petr 1)

Tisk


Charakteristika: Muzikolog a pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:27.3.1967
Text
DíloLiteratura

Macek, Petr, muzikolog a pedagog, narozen 27. 3. 1967, Valašské Meziříčí.

 

Po maturitě na gymnáziu v Holešově (1985) pracoval jako hudební referent v tehdejší holešovské pobočce Muzea Kroměřížska (1985–86), v letech 1986­­–88 studoval češtinu a hudební výchovu na Pedagogické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (dnes Masarykova univerzita), poté od roku 1988 hudební vědu a estetiku na Filozofické fakultě u Jiřího Vysloužila, Rudolfa Pečmana, Jiřího Fukače a Miloše Štědroně tamtéž. V roce 1990 získal studijní stipendium Společnosti Franze Xavera Richtera v Mannheimu, následně pak v podzimním semestru 1991–92 studoval díky stipendiu Österreichische Agentur für internationale Mobilität hudební vědu na vídeňské univerzitě.  Studia ukončil v Brně v roce 1993 magisterskou prací K symfoniím F. X. Richtera ve Valdštejnské hudební sbírce v Doksech (vedoucí Jiří Fukač). V letech 1993–96 pokračoval v doktorském studiu hudební vědy u Jiřího Fukače (Ph.D. 1996, práce Společenské vědomí české hudební kultury 1945-1969: k vývoji pojmů a názorových stanovisek v české hudební publicistice), v roce 1999 mu byl uznán titul PhDr. Mezi lety 1994–95 pracoval jako hudební referent Odboru umění Ministerstva kultury České republiky. V letech 1995 až 1997 pak zastával funkci odborného redaktora nakladatelství Editio Supraphon Praha. Od roku 1996 působí na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, v roce 2004 se stal vedoucím ústavu, tuto funkci vykonává dodnes. Od roku 2005 je také současně vedoucím Centra hudební lexikografie při tomto ústavu.

 

Hudbě se věnoval od dětství díky varhaníkovi a později řediteli Základní umělecké školy v Bystřici pod Hostýnem Petru Hlavizňovi, který ho hudebně formoval a na počátku vzdělával hře na varhany. Současně studoval hru na klavír v místní hudební škole u Františka Tkadlčíka, po třech letech přešel na Lidovou školu umění do Holešova k Františku Mackovi, kde studoval přímo hru na varhany. Už coby student gymnázia se stal varhaníkem v poutním kostele Nanebevzetí Panny Marie na Svatém Hostýně (1981–83). V letech 1982–85 navštěvoval tzv. Lidovou konzervatoř (kurzy pro pracující) tehdejší Lidové školy umění Žerotín v Olomouci, kde studoval hru na varhany u Melanie Pustějovské, ale také hudebně teoretické předměty (mj. u ředitelky školy Dagmar Kučerové dějiny hudby, u jazzového klavíristy Petr Junka hudební teorii). Během gymnaziálních studií v Holešově byl nasměrován svou profesorkou české literatury Annou Staňkovou k zájmu o hudební vědu, její kontakty s tehdejší Katedrou věd o umění brněnské Filozofické fakulty umožnily pak Petru Mackovi navázat odborné a následně i přátelské vazby s Milošem Štědroněm a zejména Jiřím Fukačem. Štědroň také vedl a konzultoval první Mackovy muzikologické pokusy, a to úspěšné Středoškolské odborné práce (SOČ) věnované hudebním dějinám města Bystřice pod Hostýnem (1983) a Holešova (1984).

 

Mackovy muzikologické zájmy Macka jsou široké, od hudby 18. století až po českou hudbu 20. století, dějiny hudebního rozhlasového vysílání, teorie a dějiny nonartificiální hudby, zejména pak hudební lexikografie. Podílel se na projektu Slovníku české hudební kultury (1997) a od roku 2000 je vedoucím projektu on line Českého hudebního slovníku osob a institucí. V letech 2008 až 2012 byl odpovědným řešitelem Centra základního výzkumu Hudba a technika na Masarykově univerzitě (projekt Ministerstva školství s Akademií múzických umění Praha). Během svého působení na Masarykově univerzitě se zásadním způsobem podílel na rozvoji Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty, za jeho vedení došlo k personálnímu i ekonomickému rozvoji pracoviště a vznikla tak moderní vzdělávací instituce s řadou nových studijních programů (mj. Zvukový design a multimediální technologie, doktorský program Digitální kultura a kreativní průmysly, Učitelství estetické výchovy pro střední školy) i zázemím, včetně například profesionálního nahrávacího studia.

 

Od roku 1988 zastával funkci tajemníka a člena předsednictva Mezinárodních hudebně-vědných kolokvií při Mezinárodním hudebním festivalu Brno, současně byl i editorem sborníků z těchto konferencí. Byl místopředsedou České společnosti pro hudební vědu (2005–08), členem předsednictva České hudební rady (2006–2012), členem Akademického senátu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (2006–10), člen správní rady Nadace Leoše Janáčka (2008–2014), členem řady grantových komisí Ministerstva kultury atd. V roce 2008 získal Petr Macek spolu s Jiřím Fukačem a Jiřím Vysloužilem Cenu rektora Masarykovy univerzity za publikaci Slovník české hudební kultury a za stejnou publikaci také Cenu Classic.


Dílo

1. Knihy a samostatně vydané publikace

Franz Xaver Richter (Kroměříž 1989).

František Xaver Richter (Holešov 2009).

Směleji a rozhodněji za českou hudbu! „Společenské vědomí“ české hudební kultury 1945–1969 v zrcadle dobové hudební publicistiky (Praha 2006).

More boldly and resolutely for Czech music! „Social consciousness“ of Czech Music culture 1945–1969 in reflection of the period music journalism (Brno 2014).

 

2. Knihy ve spolupráci s jinými autory

Fukač, Jiří – Vysloužil, Jiří – Macek, Petr (eds.): Slovník české hudební kultury (Praha 1997).

Fukač, Jiří – Macek, Petr ­– Bek, Mikuláš: Úvod do uměnovědných studií. Učební text a čítanka (Brno 2003, elektronický text).

Sedláčková, Hana – Macek, Petr: Loučka 1307–2007. Brána do valašského kraje (Praha – Loučka 2007).

Macek, Petr (hlavní redaktor) ­– Fukač, Jiří – Bek, Mikuláš – Poledňák, Ivan – Steinmetz, Karel – Kalina, Petr (redaktoři): Český hudební slovník osob a institucí (on line) (Brno 2000, dostupný na adrese www.ceskyhudebnislovnik.cz).

Macek, Petr – Kalina, Petr – Sedláčková – Kostrhunová, Simona (eds.): Český hudební slovník osob a institucí: Hudební interpreti (Praha – Brno 2011).

Macek, Petr – Kalina, Petr – Sedláčková – Kostrhunová, Simona (eds.): Český hudební slovník osob a institucí: Hudební publicisté, muzikologové a autoři textů o hudbě (Praha – Brno 2011).

Macek, Petr – Kalina, Petr – Kostrhunová, Simona (eds.): Český hudební slovník osob a institucí (Praha – Brno 2012).

Macek, Petr – Kalina, Petr – Zahrádková, Šárka (eds.): Český hudební slovník osob a institucí: hudební skladatelé (Brno – Praha 2016).

Macek, Petr – Kalina, Petr – Zahrádková, Šárka (eds): Český hudební slovník osob a institucí: Hudební instituce (Praha ­– Brno 2019).

 

3. Kapitoly v knihách (výběr)

Eisenberg (Jezeří); Freiwaldau (Jeseník); Friedland (Frýdlant); Hohenfurth (Vyšší Brod); Jammnitz (Jemnice); Jauernig (Javorník); Mährisch Trübau (Moravská Třebová); Tachau (Tachov) (Lexikon zur deutschen Musikkultur. Böhmen, Mähren und Sudetenschlesien. München 2000).

Antonín Sychra; Helfert, Jaroslav; Hostinský, Otakar; Helfert, Vladimír (Lidová kultura. Národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. Biografická část. Praha 2007).

Hudební věda v měnícím se světě. Vize Jiřího Fukače o vývoji muzikologie po 33 letech. (Poledňák, Ivan: Proměny hudby v měnícím se světě. Olomouc 2007, s. 139–143).

Jan Racek; Straková, Theodora; Zámečník, Evžen (Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Kassel 2007, 2009).

Teoretická a historiografická reflexe hudby (Žáková, Eva a kol.: Studie současného stavu podpory umění. Svazek I. Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. Praha 2009, s. 120–126).

Nonartificiální hudba a počátky českého rozhlasového vysílání. (Flašar, Martin – Horáková, Jana – Macek, Petr a kol.: Umění a nová média. Brno 2011, s. 46–56).

„Za socialistické vlastenectví a proti buržoasnímu kosmopolitismu.“ Nebezpečí kosmopolitismu, nedostatky, krize a náprava prizmatem české hudební publicistiky v letech 1948 až 1959. (Horáková, Jana – Kreuzzieger, Milan: Momentum. Umění a kosmopolitní modernita. Brno 2018, s. 125–135).

Friedrich Dionys Weber, Komponist, Organologe und Pädagoge; Hynek Vojáček, Komponist und Fagottist; Tyrrell Agnes, Komponistin und Pianistin; Vach, Ferdinand, Chorleiter und Komponist  (Angetter, Daniela, et al.: Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950. Band 15 und 16. Wien 2017, 2019).

 

4. Studie, stati, recenze (výběr)

František Ondrůšek a Leoš Janáček. Přátelství malíře a skladatele (Opus musicum 1988, roč. 20, 1988, s. 52–56).

Modalita a moderní populární hudba (Opus musicum, 1989, roč. 21, č. 6).

Varhany na Hostýně (Zpravodaj města Bystřice pod Hostýnem. č. 6, 1989, s. 27–28).

Muzikologická kooperace Vídeň – Brno: zkušenosti a očekávání brněnských studentů (Colloquium Danubianum, Brno – Vídeň, 1991, roč. 1, č. 1).

Die Richterforschung und ihre Fragezeichen (Studie Muzea Kroměřížska 91, Brno – Kroměříž 1992, s. 60–67).

Potřeba teorie kulturního a hudebního managementu – nutnost nebo rozmar? (Opus musicum, 1993, roč. 25, č. 5–6, s. 157–159).

Modality and Modern Popular Music (Colloquium Probleme der Modalität, Brno 1994, s. 13–19).

Modern Popular Music and the Issue of Pupularity of Music (Prof. Jiří Fukač – Festschrift. Náchod 1998, s. 84–90).

Die tschechische Musikpublizistik 1945–69 im Lichte der semantische Textanalyse (Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity, 1998, roč. 1998, H 32, s. 49–58).

Im Vorfeld und/oder im Vorzeichen der Volkstümlichkeit. Ein Versuch über die ästhetische Normativität der tschechischen Musik der Mitte des 20. Jahrhunderts (Sborník prací Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 1999, H34, Brno 2000).

Bibliografie Jiřího Vysloužila (Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity, H34/1999, 2000. s. 15–23).

Smysl (či nesmysl?) dějin hudby 20. století? (Opus musicum, 1999, roč. 31, č. 5, s. 61).

Projekt Českého hudebního slovníku osob a institucí (Musicologica Brunensia. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, 2003, L, H 36–37, s. 91–116. Spolu s Mikulášem Bekem a Jiřím Fukačem).

Za Jiřím Fukačem (Národopisná revue, 2003, č. 1, s. 52–53).

Tschechische „Kulturwerte“ in der Musikpublizistik 1945–1969: eine semantische Reflexion (Socialist Realism and Music. Praha 2004, s. 262–270).

Za Pavlem Kurfürstem (Acta musicologica.cz. Revue pro hudební vědu, 2004, roč. 1, č. 1).

Bohumír Štědroň a hudební lexikografie (Musicologia Brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. Praha 2005, s. 167–171).

Postskriptum aneb Brněnská muzikologie v současnosti. (Musicologia Brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. Praha 2005, s. 235–238).

Ohlédnutí za Pavlem Kurfürstem (Ethnologia Europae centralis, časopis pro národopis střední Evropy, 2005, č. 7, s. 126–128).

K nedožitým 70. narozeninám Jiřího Fukače (Universitas, 2006, roč. 39, č. 1, s. 47–48).

In Memoriam on the Seventieth Birthday of Jiří Fukač (Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 2006, H 38–40, 2003–2005, s. 7–13. Spolu s Ivanem Poledňákem).

Výběrová bibliografie prací Jiřího Fukače (Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 2006, H 38–40, 2003–2005, s. 15–31).

Tradice, pokrok a česká hudební kultura poválečného období (Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru, 2006, roč. 31, 3–4, s. 256–274).

Současnost a perspektivy české hudební lexikografie (Acta musicologica.cz. Revue pro hudební vědu, 2006, roč. 3, č. 1).

Česká hudební lexikografie a elektronické informační zdroje (Kultúra, vzdelávanie, médiá a hudba: Musicologica Slovaca et Europaea XXV. Bratislava 2006, s. 77–87).

U-Musik und die tschechische Rundfunksendung in den Jahren 1923-1938 (Musicologica Olomucensia, 2007, roč. 9, č. 1, s. 161–166).

Leoš Janáček a jeho odkaz Filozofické fakultě Masarykovy univerzity (Fenomén Janáček včera a dnes. Sborník z mezinárodní hudebněvědné konference. Brno 2006, s. 213–218).

Introduction: Broadcasting as a Musical Medium (Music and Broadcasting. Praha 2007, s. 7–10).

Die Unterhaltungsmusik in der Vorkriegsdramaturgie der tschechischen Rundfunksendung (Music and Broadcasting. Praha 2007, s. 52–55).

Miloš Štědroň at 65 (Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 2007, roč. 55, H41, s. 7–10. Spolu s Karlem Steinmetzem).

Výběrová bibliografie prací Miloše Štědroně (Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 2007, roč. 55, H41, s. 11–20. Spolu s Karlem Steinmtzem).

Miloš Štědroň pětašedesátiletý (Acta musicologica.cz, 2007, č. 1. Spolu s Karlem Steinmetzem).

Česko-slovenská lexikografická spolupráce v minulém století (Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru, 2007, roč. 33, 3–4, s. 535–540).

Rozhlasové působení Karla Vetterla (Musicologica Brunensia. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 2007, roč. 55, H41, s. 83–94).

K roli populární hudby v předválečné dramaturgii Radiojournalu (Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, 2007, roč. 20, č. 3, s. 153–161).

Odešel Ivan Poledňák, lexikograf, spolupracovník a přítel (Opus musicum, 2009, roč. 41, č. 6, s. 7–8).

Jiří Vysloužil a hudební lexikografie (Musicologica Brnunensia, 2009, roč. 44, 1–2, s. 99–105).

Za profesorem Rudolfem Pečmanem (In: Universitas. Revue Masarykovy univerzity, 2009, roč. 42, č. 1, s. 63–64).

Stanislav Tesař at 70 (Musicologica Brunensia, 2010, roč. 45, 1–2, s. 5–7. Spolu s Ivanem Poledňákem).

Výběrová bibliografie prací Stanislava Tesaře (Musicologica Brunensia, 2010, roč. 45, 1–2, s. 8–10. Spolu s Ivanem Poledňákem).

Český hudební slovník osob a institucí. Pravidla pro autory / Seznam zkratek. Aktualizovaný stav 2010. Metodika. (Musicologica Brunensia, 2010, roč. 45, 1–2, s. 281–297. Spolu s Petrem Kalinou a Simonou Sedláčkovou).

Jaroslav Střítecký at 70 (Musicologica Brunensia, 2011, roč. 46, č. 1–2, s. 5–7).

Populární hudba a jazz v české poválečné hudební publicistice (Musicologica Brunensia, 2012, roč. 47, č. 2, s. 65–71).

Karel Vetterl a počátky brněnského rozhlasového vysílání. (Musicologica Brunensia, 2013, roč. 48, č. 1, s. 79–85).

Interpreti artificiální hudby v Českém hudebním slovníku osob a institucí. (spolu s Petrem Kalinou. Muzikologické fórum, 2014, roč. 3, 1–2, s. 287–289).

Současnost a perspektivy brněnského Ústavu hudební vědy FF MU jako vzdělávací a vědecké instituce (Muzikologické fórum, 2015, roč. 4, 1–2, s. 118–123).

Hudební věda v Brně po roce 1989 (Musicologica Brunensia, 2015, roč. 50, č. 1, s. 9–15).

„Lidovost“ v české hudební kultuře poválečného období. (Hudba – Integrácie – Interpretácie, 2015, roč. 18, č. 1, s. 105–133).

K nedožitým 80. narozeninám Jiřího Fukače (Universitas. Revue Masarykovy univerzity, 2016, roč. 49, č. 1, s. 53–54).

Vladimír Helfert a jeho působení na Masarykově univerzitě (Musicologica Brunensia, 2016, roč. 51, č. 2, s. 73–79).

Music Lexicographer Jiří Fukač and the Brno School of Music Lexicography (Musicologica Brunensia, 2017, roč. 52, č. 2, s. 43–48).

On the Project of Czech Music Dictionary of Persons and Institutions (Musicologica Brunensia, 2019, roč. 54, č. 2, s. 55–62).

 

5. Editorství sborníků a knih (výběr)

Hudba očima vědy. Sborník příspěvků z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1981, řada 16 (Brno 1989).

Stil in der Musik / Innovationsquellen der Musik des 20. Jahrhunderts. Sborník z Mezinárodních hudebně-vědných kolokvií Brno 1982 a 1983, řada 17, 18 (Brno 1992).

Romanticism and Music. Sborník z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1987 (Brno 1992).

An der Epochen-und Stilwende / Music in metamorphoses of Aesthetic categories. Sborník z Mezinárodních hudebně-vědných kolokvií Brno 1985 a 1986 (Brno 1993).

Bohuslav Martinů, his pupils, friends and contemporaries. Sborník z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1990, řada 25 (Brno 1993).

Die Instrumentalmusik (Struktur – Funktion – Ästhetik) / Ethnonationale Wechselbeziehungen in der mitteleuropäischen Musik mit besonderer Berücksichtigung der Situation in der böhmischen Ländern. Sborník z mezinárodních hudebně-vědných kolokvií Brno 1991 a 1992 (Brno 1994).

Probleme der Modalität. Leoš Janáček heute und morgen. Sborník z mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1988, řada 23 (Brno 1994).

Musica ac societas (1740–1815). Sborník z mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1989, řada 24 (Brno 1994).

Richard Wagner – Nationalkulturen – Zeitgeschichte. Sborník příspěvků z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1995, řada 30 (Brno 1996).

„Wenn es nicht Österreich gegeben hätte...“. Sborník z mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 1996, řada 31. (Brno 1997).

Stadt und Region als Schauplätze des Musikgeschehens. Komponist und Literatur im Kulturambiente der Neuzeit. Zum Andenken an Leoš Janáček. Sborník z mezinárodních hudebně-vědných kolokvií Brno 1993 a 1994 (Brno 1998).

Hudba a média. Rukověť muzikologa (Brno 1998).

Die Musikentwicklung nach 1968/69. Im Vorzeichen einer Überlebensphilosophie der Neuen Musik? / Komponist und Humanität. Prosa – vertont, tönend gestaltet und musikalisch erlebt.  Sborník příspěvků z Mezinárodních hudebně-vědných kolokvií Brno 1997 a 1998 (Brno 1999).

Der Sinn (oder Un-Sinn?) der Musikgeschichte des 20. Jahrhunderts / Musikwissenschaft an der Schwelle des neuen Jahrtausends. Sborník příspěvků z Mezinárodních hudebně-vědných kolokvií Brno 1999 a 2000, řada 34 a 35 (Brno 2000).

Horror novitatis. Sborník příspěvků z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno 2002, řada 37 (spolu s Mikulášem Bekem, Praha – Brno 2004).

Socialist Realism and Music. Sborník příspěvků z Mezinárodního hudebně vědného kolokvia Brno 2001, řada 36 (Spolu s Geoffrey Chewem a Mikulášem Bekem, Praha – Brno 2004).

Musicologia Brunensis. Ad honorem Jan Racek, Bohumír Štědroň et Zdeněk Blažek. Sborník z konference Brno 2004 (Spolu s Rudolfem Pečmanem, Praha 2005).

Musicologica Brunensia. Jiřímu Fukačovi k 70. narozeninám (Brno 2006).

Janáček and the Literaturoper. Sborník příspěvků z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia Brno (Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, řada H, hudebněvědná, č. 42–43, spolu s Geoffrey Chewem, Brno 2009).

Musicologica Brunensia. Jiřímu Vysloužilovi k 85. narozeninám (Brno 2009).

Musicologica Brunensia. Stanislavu Tesařovi k 70. narozeninám (Brno 2010).

Musicologica Brunensia. Jaroslavu Stříteckému k 70. narozeninám (Brno 2011).

The Eighteenth-Century Italian Opera Seria. Metamorphoses of the Opera in the Imperial Age. Sborník příspěvků z Mezinárodního hudebně-vědného kolokvia (Spolu s Janou Perutkovou, Praha 2013).

Literatura

I. Lexika

Bajgarová, Jitka – Bayer, Róbert – Vojtěšková, Jana (eds.): Kdo je kdo v české muzikologii (Praha 2002).

Vojtěšková, Jana (ed.): Kdo je kdo v české muzikologii (Praha 2006).

 

II. Ostatní

Lexmann, Juraj: Petr Macek: Směleji a rozhodněji za českou hudbu! (In: Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru, 2006, roč. 32, č. 3–4, s. 426).

Poledňák, Ivan: Petr Macek. Směleji a rozhodněji za českou hudbu! (In: Hudební rozhledy, 2007, roč. 60, č. 8, s. 56).

Štědroň, Miloš: Petr Macek. Směleji a rozhodněji za českou hudbu! (In: His Voice, 2007, č. 2, s. 47).

Tyrrell, John: Směleji a rozhodněji za českou hudbu! Společenské vědomí české hudební kultury 1945-1969 v zrcadle dobové hudební publicistiky by Petr Macek (Music and Letters, Volume 90, Issue 1, February 2009, Pages 143–147).

Spurný, Lubomír: Petr Macek: More boldly and resolutely for Czech music! Social consciousnes of Czech Music culture 1945–1969 in reflection of the period music journalism (Opus musicum, 2015, roč. 47, č. 3, s. 87).

 

Ivan Poledňák – Karel Steinmetz

Datum poslední změny: 23.5.2007