Charakteristika: Pěvec-tenorista
Datum narození/zahájení aktivity:7.12.1947
Datum úmrtí/ukončení aktivity:14.12.2020
Text
Kamas, Pavel, pěvec-tenorista, narozen 7. 12. 1947, Olomouc, zemřel 14. 12. 2020, Brno.
Zpěvu se nejprve učil na olomoucké lidové škole umění u Dagmar Kučerové (1963–66), zdokonalil se na JAMU u Eduarda Hrubeše (1966–71). Roku 1970 nastoupil jako barytonista do Slezského divadla v Opavě, kde nastudoval např. krále Vladislava, Voka, Escamilla, Ruslana či Dona Carlose di Vargas v Síle osudu. Od roku 1978 byl sólistou brněnské opery, kde si rozšířil repertoár o Dona Giovanniho, Tausendmarka, Petra I., Rigoletta, Simona Boccanegru, Nabucca, Mackbetha atd. Byl pěvcem zvučného hlasu, který mezi českými pěvci vyniká především dokonalým ztvárňováním verdiovských postav, kde se kromě ohebné pružnosti hlasu dovede docílit potřebnou kovovou průraznost a smysl pro dramatická bria s efektním zakončením. Přestože těžištěm tvorby Pavla Kamase byla oblast italského bel canta, účinkoval i v soudobých dílech (např. Iši Krejčího, Karla Horkého, Václava Felixe, Jiřího Berkovce, Vissariona Šebalina atd.).
Hostoval na všech významných českých scénách, dlouhodoběji v Národním divadle v Praze, v ostravské opeře a ve Státní opeře Praha, spolupracoval s významnými českými a slovenskými orchestry, dirigenty a instrumentalisty. Úspěšná byla jeho četná vystoupení na operních scénách i koncertních pódiích významných evropských kulturních center stejně jako na turné po Japonsku roku 2000. Například v roce 1985 vystoupil v roli Mojmíra v opeře Eubena Suchoně Svätopluk v Bratislavě při slavnostním představení. V roce 1998 se stal stálým hostem Národního divadla v Záhřebu, kde oslňoval zejména v tradičním repertoáru, ale s velkým úspěchem ztvárnil jako první nechorvatský pěvec titulní roli v opeře Nikola Šubič Zrinskij Ivana Zajce. V oblibě má i operetní žánr, kde exceloval v titulních rolích řady proslulejších děl. Soustavně se věnuje koncertní činnosti ve spolupráci především s významnými českými a slovenskými orchestry. Nahrál četné rozhlasové i televizní snímky, jeho výkony jsou zaznamenány na gramofonových deskách a kompaktních discích.
Pavel Kamas nastudoval půl druhé stovky operních rolí, v nichž vystoupil na 6000 představeních, jeho koncertní repertoár, provedený na 5000 koncertech, zahrnuje půl stovky děl.
Již od sedmdesátých let se věnoval hlasovému vedení některých mladších pěvců včetně zahraničních, od roku 1978 jako pedagog JAMU.
Literatura
I. Lexika
Postavy brněnského jeviště II (Brno 1989, s. 438–442).
Skála, Pavel: Čeští koncertní umělci. Pěvci (Praha 1984, s. 87–88).
Janota, Dalibor, Kučera, Jan P.: Malá encyklopedie české opery (Praha-Litomyšl 1999, s. 113).
Pospíšil, Miloslav: Z operního Olympu. Pěvecké legendy 20. století (Praha 2009, s. 277–284).
II. Ostatní
Majer, Jiří: Rigoletto v brněnské opeře (Hudební rozhledy 23, 1980, č. 11, s. 494).
(JF) [Fukač, Jiří]: Operní triumf (Brněnský večerník, 18. 1. 1983, s. 2).
Bártová, Jindra: Verdi opět vynikající (Rovnost, 10. 3. 1987, s. 5).
Čech, Vladimír: Ovace Rigolettovi (Rovnost, 7. 6. 1988, s. 5).
Anna Šerých, Vendetta je pomsta (Opus musicum 32, 2006, č. 4, s. 35).
Věžník, Václav: Život s operou (Brno 2000, s. 74).
Pospíšil, Miloslav: Pavel Kamas: Má píseň zas. Beethoven, Dvořák, Fibich, Janáček (Harmonie [11], 2003, č. 8, s. 48) – recenze CD.
Vrbka, Tomáš: Státní opera Praha (Praha 2004, s. 454).
Mojmír Sobotka
Datum poslední změny: 2.10.2011