(Zdena Bavorová; Petr Sedloň )
Charakteristika: Hudební publicista, dramaturg, programový ředitel
Datum narození/zahájení aktivity:8.1.1951
Text
Vlček, Josef (pseud. Zdena Bavorová; Petr Sedloň), hudební publicista, dramaturg a programový ředitel, narozen 8. 1. 1951, Praha.
Po absolvování Střední všeobecně vzdělávací školy (1969) a nedokončených studiích na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1969–74) pracoval v proslulém antikvariátu ve Spálené ulici v Praze. Počínaje rokem 1986 externí redaktor edice Impuls nakladatelství Panton, v letech 1989–90 redaktor měsíčníku Melodie, v letech 1990–91 Rock & Pop. V posledních dvou dekádách vystřídal několik rozhlasových stanic (Evropa 2, Frekvence 1, Radio Blaník, ČRo, Radio Hey, Hey, Rockzone), v letech 1998–99 byl šéfem zábavy na TV Prima.
Psát o hudbě začal do bulletinu Jazz vydávaného Jazzovou sekcí. V průběhu sedmdesátých let se stal hlavním autorem textů o hudbě v sekčních tiskovinách (ačkoli členem Jazzové sekce nebyl) a ideologem české alternativní scény. Do programů Pražských jazzových dnů psal recenze, profily a eseje, mnohdy zásadního významu (Úkoly české alternativní hudby, Scéna alternativní hudby). Publikoval i v dalších sekčních periodicích (Diskorama, 43/10/88). S Karlem Srpem ml. sestavil sborník textů Rocková poezie, v rámci Jazzové sekce vydal brožuru o punku a ambientní hudbě. Jeho nejvýznamnějšími publikačními počiny té doby jsou trojdílný slovník Rock 2000 a především polemický text Rock na levém křídle, kterým vstoupil do diskuse o „nové vlně se starým obsahem“. Participoval též na dokumentu Charty 77 o populární hudbě z roku 1983, publikoval i v zahraničí (Re Records Quarterly). Ačkoli v této době nepublikoval v žádném oficiálním periodiku, patřil k nejvlivnějším hudebním publicistům v Československu.
Kromě psaní se věnoval také poslechovým pořadům (Nové směry v hudbě, Desky pro otrlé), spolupracoval na rozhlasových pořadech, psal sleevenoty ke gramodeskám. V půli osmdesátých let patřil k významným propagátorům videoklipů jako nového způsobu hudebního vyjadřování (přednáškový pořad s Vojtěchem Lindaurem).
V druhé polovině osmdesátých let začal (pod pseudonymy Zdena Bavorová, Petr Sedloň a jiné) publikovat v oficiálních časopisech Melodie a Gramorevue. Byl jedním z dramaturgů přehlídky Rockfest (1986–89). Publikoval v samizdatových Lidovýcn novinách. V roce 1990 byl zakladatelem a krátce i redaktorem časopisu Rock &Pop, odtud přešel v roce 1991 do rozhlasové stanice Evropa 2.
V devadesátých letech se pak vyprofiloval jako jedna z nejvýznamnějších a nejvlivnějších postav československého rozhlasového prostoru. Programoval nejrozšířenější stanice v zemi (Evropa 2, Frekvence 1, Radio Blaník atd.), napsal několik teoretických statí o povaze a úloze rozhlasového vysílání v České republice devadesátých let. Nadále se věnoval hudební publicistice (seriály Nová vlna, noví hrdinové a Rewind v Rock&Popu, pravidelné příspěvky v magazínech Týden, Music, v MF Dnes a Hospodářských novinách, portálu Aktualne.cz apod.).
Dílo
Dílo literární
Knihy
Punk (Praha, Jazzová sekce 1978);
Rock 2000 (Praha, Jazzová sekce 1982–84);
Rock na levém křídle (Praha, Jazzová sekce 1983);
Ambientní hudba a industrial: dva eseje o rockové avantgardě (Praha, Jazzová sekce 1987);
Rockové směry a styly (Praha 1988);
Excentrici v přízemí (s A. Opekarem, Praha 1989);
Hvězdy na Evropě 2 (Praha 1994);
Formáty vysílání rozhlasových stanic a jejich proměny v ČR.(Příloha zprávy Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání za rok 1999);
Hudební alternativní scény sedmdesátých až osmdesátých let. (in: sborník Alternativní kultura – Příběh československé společnosti 1945–1989, Praha 2001).
Stati, studie, články, recenze (výběr)
Scéna alternativní hudby (Zpravodaj 9. Pražských jazzových dnů 1979);
Dámy a pánové, John Mayall (Jazz 13 a 14, s. 16);
Pražské jazzové dny 1976: kde nás bota tlačí (Jazz 16, s. 3);
Na vlnách klasiky a rocku (Jazz 15 a 16, s. 16 a 20);
Po nebi i po zemi s Pink Floyd (Jazz 18–20, s. 16);
Blood Sweat & Tears – Chicago – Tower Of Power (Jazz 21/22, s. 34);
Úvod do studia Grateful Dead (Jazz 23–25, s. 34);
Art Bears (Jazz 24, s. 32);
Kapely kultovní a mýtické – malá typologie (Jazz 24, s. 46);
12 let od Woodstocku (Jazz 26, s. 33);
Alternativní kultura (Jazz 26, s. 65);
Rock v opozici (Jazz 27/28, s. 67);
Rockové sondy do dávnověku (Jazz 27/28, s. 82);
Přinést to všechno domů – heavymetalová scéna (Gramorevue 86, č. 10, s. 14);
Černá hudba z rychlíku I. – XI. reggae (Gramorevue 87, č. 1–11, s. 10);
Metalový pravěk I–VIII. (Melodie 1988/89, č. 4, 5, 7–9, 11, 89/2, 3, s. 7);
Rockfest 88: (kol. autorů, Melodie 1988, č. 6, s. 10–11);
12 esejů na téma revival… rockabilly, tex mex, jazz rock, punk (Gramorevue 89, č. 2, 8, 10, 11, s. 14);
Teze o new beatu (Gramorevue 89, č. 12, s. 4);
Greenpeace – CD hlídka (Melodie 1989, č. 9, s. 268);
O kritice a kriticích (kol. autorů, Melodie 1989, č. 4, příl. 2);
Proč? O kompilačních deskách (Melodie 1989, č. 9, s. 276);
Proč? Konec éry singlů (Melodie 1989, č. 11, s. 341);
Sbohem, osmdesátá léta (Melodie 1989, č. 10, s. 310);
Dunajská delta (Melodie 1989, č. 11, s. 338);
Inventura: dalších dvanáct esejů… I.–IX (Gramorevue 90, č. 1–9, s. 11);
Soukromé rádio a jak se v něm vyznat (Rock&Pop 10/91, s. 23);
Jak se zrodil punk (pohled zevnitř) (Rock&Pop 18/91, s. 18);
Popkulturismus: Madonna jako umělecké dílo (Rock&Pop 19/91, s. 12);
Desky v zemi český (Rock&Pop 25/91, s. 13);
Tančí jako robot I. – dvě německé školy (Rock&Pop 2/92, s. 18);
Tančí jako robot II. – po pádu nové vlny (Rock&Pop 3/92, s. 19);
Jimi Hendrix – originály i vejkškrabky (komentovaná diskografie) (Rock&Pop 24/92, s. 22);
Ze všech stran drážky – 30 let Olympicu na deskách (Rock&Pop 26/92, s. 20);
Polls 1992: Rok nic moc? (Rock&Pop 1/93, s. 10);
Třicet devět způsobů, jak si porozumět s Dylanem (Rock&Pop 5/93, s. 18);
Jeden týden v L.A. (Rock&Pop 7/93, s. 16);
Ankety 93: Jak šel obchod v Evropě (Rock&Pop 2/94, s. 8);
S klidem na MIDEM (Rock&Pop 5/94, s. 13);
Jak nás drtí bulvár (Rock&Pop 7/94, s. 18);
Neznámé slasti I. – Prazdroje, aneb co vyplulo nad vodu (Rock&Pop 1/95, s. 21);
Setkání a rozchody Steely Dan (Rock&Pop 2/95, s. 12);
Svět po rock'n' rollu (Rock & Pop 2000, č. 1, s. 40);
Rádio aneb tajemství prchavého parfému (Rock&Pop 2000, č. 9, s. 28);
Zůstaň v pohodě, nech věci náhodě – jak se vyrábí hvězda (Rock&Pop 2000, č. 11, s. 28);
www.firmy.cz & internet: dohoda možná (s Alexem Švamberkem, Rock&Pop 2000, č. 12, s. 28);
Videopop 2001 (Rock&Pop 2001, č. 6, s. 28);
Hudba v českých rádiích: Kruh se pomalu uzavírá (Marketing&Media, 27. 10. 2001);
Historie vánočního popu (Rock&Pop 2001, č. 12, s. 27);
Kam zmizel ten starý protestsong (Rock&Pop 2002, č. 5, s. 22);
Musíme to poslouchat? (Hospodářské noviny, 19.9.2003);
Co se stalo se zvukem? (Svět rozhlasu, 14/2005).
LiteraturaI. Lexika:
EJ (heslo Leo Jehne).
Kouřil, Vladimír: Jazzová sekce v čase a nečase (Praha 2000).
Tomek, Prokop: Akce Jazz (in: Securitas imperii 10, Praha 2003).
II. Ostatní:
Potůček, Jan: Ať žijí sračky! (Reflex 14/2005).
Radek Diestler