Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Jablkoň

Tisk


Charakteristika: Akustická folkrocková a jazzová avantgardní skupina využívající prvky symfonické vážné hudby

Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1977
Text

Jablkoň, akustická folkrocková a jazzová avantgardní skupina využívající prvky symfonické vážné hudby, zahájení aktivity 1977.
 
Vznik skupiny spadá již do 70. let v Praze. V roce 1977 se po působeních v několika studentských kapelách rozhodl kytarista Michal Němec (narozen 1959, absolvoval Lidovou konzervatoř v Praze obor dirigování a skladba) společně s dalším kytaristou Ingo Belmannem (narozen 1959, absolvoval hru na kytaru též na Lidové konzervatoři v Praze) založit skupinu pod názvem Jablkoň. Přistoupil k nim ještě perkusista Ivan Podobský (narozen 1956, vystudoval herectví na Státní konzervatoři v Praze).
 
Počáteční tvorba skupiny byla víceméně nezařaditelná. Koncertní působení započala  vystupováním na akcích různých žánrů (Pražské jazzové dny ve sportovní hale na Folimance, Valašský špalíček, divadlo v Nerudovce a jiné). Záhy však kapela začala inklinovat k osobitému avantgardnímu pojetí folkového či jazzového žánru a  hostovala na různých hudebních festivalech jako Porta, Prázdniny v Telči, Moravské folkové léto, Lipnice a mnoho dalších míst i klubových scén. Konec 80. let byl tedy ve znamení především písničkářské a folkové tvorby a spolupráce s lidmi z tohoto žánru. Příležitostně však i díky stále nevyhraněnému žánrovému zařazení spolupracovali s jazzmany a rockovými muzikanty. Významným momentem této doby bylo i navázání spolupráce s brněnským zvukařem Petrem Wernerem, se kterým kapela pracuje dodnes v jeho nahrávacím studiu.
 
Roku 1988 vydala skupina významné debutové album Devátá vlna, kde se naplno projevila originalita autorské tvorby. Zaujala především poetickými texty, nevšedními básnickými obraty a hrou se slovy. Akustický instrumentální doprovod dvou kytar, perkusí a hostující kytary, houslí a kontrabasu byl velmi nápaditý, neváhal využít i skrytých možností nástrojů. Jablkoň se tak začal prosazovat mezi posluchači nejen u nás, ale i v zahraničí. Pro svoji nevyhraněnost hostoval i na evropských festivalech různých žánrů jak folkového, tak dokonce i punkového zaměření (Skagen Dánsko, Belgie, Holandsko, Německo atd.), dokonce se setkal se známými hudebníky jako Suzanne Vega, Joe Cocker, Gipsy Kings, Pere Ubu a další. V roce 1989 se obsazení skupiny rozšířilo o Martina Carvana (narozen 1964, absolvoval hru na kytaru na Lidové a Státní konzervatoři v Praze a na AMU v Praze).
 
Jablkoň neváhal zabloudit i do oblasti vážné hudby a uchopit ji po svém. Obohacující a velmi vydařené bylo tak spojení s houslovým virtuózem Jaroslavem Svěceným, se kterým v roce 1991 nahráli úspěšné album Jablkoň & Svěcený. O rok později vzniká průřezové album dosavadní tvorby pod názvem Baba Aga. Vedle koncertování a pokračující spolupráce s Jaroslavem Svěceným navázali kontakt i s Filmovým symfonickým orchestrem pod vedením Leoše Svárovského. Výsledkem bylo vydání alba Symfonický Jablkoň roku 1995. Po odchodu zakládajícího člena Ingo Bellmanna v roce 1994 přisel kytarista Ďusi Burmeč (absolvoval hru na kytaru na Státní konzervatoři a na AMU v Praze). V roce 1997 se skupina téměř po desetiletém koncertování převážně v zahraničí vrátila na českou scénu s albem Písničky, na kterém hostovali další hudebníci (Michal Gera, Filip Spálený, Günter Kočí, Mojmír Bártek a další)
 
Na místo Ďusi Burmeče nastoupil roku 1999 multiinstrumentalista Johnny Jůdl (narozen 1974, absolvoval hru na fagot na pražské konzervatoři) a u bicích se vystřídal Petr Chlouba (narozen 1961, absolvoval hru na bicí na Státní konzervatoři v Praze) a z původní sestavy tak zůstal jen Michal Němec. Pod názvem Malá lesní Jablkoň vznikla komorní folkrocková odnož Michala Němce a Martina Marvana, která hraje především písničkovou tvorbu z alb Bláznivá, Písničky, Hovadí Boží a Cestující v noci.
 
V opětovné spolupráci s Jaroslavem Svěceným vzniklo roku 2001 další experimentální album z oblasti vážné hudby Mumlava. Jablkoň navázal kontakt i s americkou uměleckou skupinou Galupha, která při svých vystoupeních používá mnohých skladeb skupiny a v roce 2002 tak vznikla společná show. Vedle koncertování zkomponovali členové Jablkoně i filmovou hudbu ke snímku Zdeňka Tyce Smradi. Roku 2004 natočila skupina svoje první vánoční album Hovadí Boží, za které získala hudební cenu Anděl 2005. Účinkoval na něm mimo jiné Jiří Pavlica, Petr Váša či dětský pěvecký sbor Skřivánek. Vyšlo i živé album Symphonic Jablkoň XXV. Mimo pražských těles spolupracoval Jablkoň i se Státní filharmonií Brno a se Symfonickým orchestrem Hradec Králové.
 
Skupina pokračuje ve svém „jablkonění“, které již zabrousilo do tolika žánrů, a zůstává tak otevřena širokému posluchačskému publiku. Nebojí se využít široké nabídky nástrojových možností. Vedle běžné kytary, bubnu a trubky, přes basovou foukací harmoniku, až po hustilku a různě znějící kovové předměty. V současné sestavě působí Michal Němec (kytara, zpěv), Martin Carvan (kytara, zpěv), Johnny Jůdl (baskytara, fagot, elektrická kytara, zobcová flétna, zpěv) a Petr Chlouba (bicí, akordeon, vibrafon, klávesy, zpěv).
Diskografie
Devátá vlna (Supraphon 1988);
Jablkoň a Svěcený (B+N BN 1991);
Baba Aga (B+N BN 1992, 1997);
Machalaj (Baba N. 1995);
Symfonický Jablkoň (FISYO 1995);
Písničky (Sony Music Bonton 1997);
Bláznivá (Indies Records 2000);
Mumlava (Indies Records 2001);
Cestující v noci (Indies Records 2003);
Hovadí Boží (Indies Records 2004);
Symphonic Jablkoň XXV (Indies Records 2005).
Literatura
www.jablkon.com
 
Jana Staňková
Datum poslední změny: 12.3.2008