Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Kantor, Ladislav

Tisk


Charakteristika: Textař, zpěvák, režisér, scénárista

Datum narození/zahájení aktivity:25.11.1945
Datum úmrtí/ukončení aktivity:26.7.2015
Text
DíloLiteratura

Kantor, Ladislav, textař, zpěvák, režisér, scénárista, narozen 25. 11. 1945, Praha, zemřel 26. 7. 2015, tamtéž.
 
Maturoval v roce 1963, poté pracoval v několika dělnických a technických povoláních. Společně se zpěvákem a skladatelem Jiřím Cerhou založil 1966 první amatérský  soubor, jenž dostal 1971 po několika personálních proměnách  profesionální podobu s názvem C & K Vocal. Kantor byl uměleckým vedoucím souboru a jako textař vytvářel společně s Cerhou jeho základní repertoár. Později začal spolupracovat i s dalšími skladateli (mimo jiné s Petrem Skoumalem, Lubošem Pospíšilem, Janem Hrubým, Janem Spáleným). Interprety Kantorových textů byli (kromě skupiny C & K Vocal) i Luboš Pospíšil, Václav Neckář, Jan Spálený, Vladimír Mišík, Helena Arnetová, Otakar Petřina, Michal Prokop a jiní. Kantor psal rovněž scénáře k písňovým recitálům a k pořadům skupiny C & K Vocal (Generace, Čas her, Defilé, Krajiny duše, krajiny těl, Balada o Zemi, Hudba z roku Nahlas, Signály z města Dur;  je rovněž autorem scénářů k samostatným koncertním programům zpěváků Michala Prokopa (Kolej Yesterday, Nic ve zlým, nic v dobrým, ...snad nám naše děti), Luboše Pospíšila (...a nestřílejte na milence) a Petra Nováka (Bilance) a dalších. Většinu z těchto programů rovněž nastudoval jako režisér. Psal též texty písní k divadelním představením: Hodina mezi psem a vlkem (Realistické divadlo v Praze), Tráva a divoký jahody (Divadlo Petra Bezruče v Ostravě), Princ a chuďas (Divadlo v Příbrami) atd.
 
Kantorovy písňové texty Balada o zemi, Vzpomínka na jednu venkovskou tancovačku 1965,  Generace, Kabaret svět, Lásko, lásko, Na kraji, O věcech prvních, věcech posledních, Óda na konec betonové revoluce, Causa Krysař, Taktika, Velkoměstský song, Výčitky, Cesta svědomí a další patří k nejkvalitnější části české textařské produkce v závěru let sedmdesátých a v osmdesátých letech 20. století: zpravidla volným veršem se přibližují k moderní poezii, dobře přilnou k modelu jazzové a rockové hudby, vyjadřují jednoznačné generační postoje. Před změnou režimu v roce 1989 byly Kantorovy texty součástí generačního protestu, velmi kladně je reflektovala odborná kritika a ti posluchači, kteří hledali v nonartificiální hudbě náročnější umělecký přínos než v komerční pop music. Kromě textů pro potřeby skupiny C & K Vocal psal rovněž texty k písním pro Petra Skoumala, Otu Petřinu, Jana Hrubého, Jiřího Cerhu a další autory i přední interprety z oblasti populární hudby (Václav Neckář a další).
 
Od roku 1988 do 2001  působil Kantor jako pedagog (obor tvorba písňových textů) na Konzervatoři a Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka v Praze, jejímž je sám absolventem. V letech 1990–92 byl postupně ředitelem sekretariátu a protokolu Kanceláře prezidenta republiky, poradcem a asistentem prezidenta Václava Havla. V roce1992 byl ředitelem volební kampaně Občanské demokratické aliance, od června 1993 do června 1995 generálním ředitelem České filharmonie, poté poradcem ministryně spravedlnosti, atd. V letech 1998– 2001 byl hlavním dramaturgem projektu PRAHA – evropské město kultury 2000, atd. Od roku 2002 pracoval jako poradce pro management, marketing a protokol a dále jako dramaturg a publicista.


Dílo

Písňové texty (výběr)
Generace (1969);
Óda na konec betonové revoluce (1969);
Lásko, lásko (1973);
Vzpomínka na jednu venkovskou tancovačku 1965 (1976);
Kabaret svět (1976);
O věcech prvních, o věcech posledních (včetně hudby, 1977);
Zrušili koně (1979);
Balada o zemi (1983);
Výčitky (1982);
Taktika (1988);
Velkoměstský song (1988);
Cesta svědomí (1989).
 
Scénáře k pořadům skupiny C & K Vocal
Generace (1973);
Čas her / Defilé (1977);
Krajiny duše, krajiny těl (1978);
Cela č. 43 (1980);
Balada o zemi (1983);
Hudba z roku Nahlas (1983);
Signály z města Dur (1986);
Causa krysař (1988);
Vánoce s C & K Vocalem (ČT –2000).
 
Jiné scénáře (výběr)
Kolej Yesterday (Michal Prokop, 1984);
Nic ve zlým, nic v dobrým (Michal Prokop, 1984);
... a nestřílejte na milence (Luboš Pospíšil, 1984);
Bilance (Petr Novák, 1986);
Prostě jsem v tom (Luboš Pospíšil, 1987);
Koncert pro Arménii (Sportovní hala, 1989);
Koncert pro všechny slušný lidi (Sportovní hala, 1989);
Marta Kubišová (Lucerna – ČT 1990).
 
Texty písní k divadelním hrám
Hodina mezi psem a vlkem (1979);
Tráva a divoký jahody (1983);
Princ a chuďas (1986).

Literatura

I. Lexika
EJ.
Kdo je kdo v České republice na přelomu 20. století (1998).
Kdo je kdo, osobnosti české současnosti (2002).
Kdo je kdo, osobnosti české současnosti (2005).
 
II. Ostatní
redakce: Ladislav Kantor (malý profil, Melodie 13, 1975, č. 5, s. 155).
Černý, Jiří: O bláznivé urputnosti C & K Vocalu (Melodie 13, 1975, č. 7, s. 197–199).
Rössler, Ivan: S C & K Vocalem nikoli o Rakousko–Uhersku (Gramorevue 13, 1977, č. 4, s. 9).
Horáček, František: Jak se Kantor učil chodit (v pop music) (Mladý svět 1978,  č. 37, s. 20).
Burian, Jan: C & K Vocal po pádu pochybností (Melodie 16, 1978, č. 5, s. 133–135).
Kolář, Jan: Přimět lidi reagovat. (Melodie 19, 1981, č. 2, s. 52).
Horáček, František: Já čekání umím (Gramorevue 2, 1983, č. 5).
Horáček, František: Nerozbitné ideály C & K Vocalu (O jedné prověrce nejen časem)
(Melodie 21, 1983, č. 11, s. 340–341).
Chuchma, Josef: Jak se Kantor naučil chodit v pop music (Mladý svět 1988, č. 39, s. 20).
redakce: Praha – evropské město kultury 2000 (Rozhovor s L. Kantorem a A. Matznerem).
(Hudební rozhledy 53, 2000, č. 9, s. 37–39).
 
Petar Zapletal

Datum poslední změny: 10.10.2007