Charakteristika: Tanečník, choreograf a pedagog
Datum narození/zahájení aktivity:17.8.1945
Text
• Literatura •
Kloubek, Vladimír, tanečník, choreograf, pedagog, narozen 17. 8. 1945 Praha.
V roce 1964 absolvoval taneční oddělení Státní konzervatoře v Praze a obor choreografie na katedře tance Akademie múzických umění v Praze v roce 1984. Po vojenské prezenční službě, kterou vykonával v baletu Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého, zůstal v tomto angažmá do roku 1979 i v civilním angažmá a stal se hlavním protagonistou krátkých baletů šéfky souboru Jiřiny Mlíkovské (titulní role v Hypnotizérovi a Opičákovi, 1965; Jack ve Šťastné sedmě, 1968). V roce 1970 odešel s Pavlem Šmokem do švýcarské Basileje a po dvou letech se vrátil do ČSR a stal se členem baletu Národního divadla v Praze (1972–76). V roce 1976 přijal nabídku Pavla Šmoka a stal se jedním ze sedmi tanečníků baletu Městských divadel pražských, který v roce 1980 přijal název Pražský komorní balet. Kloubek zde působil do roku 1990 a vytvořil osobité role, náročné na herecký prožitek jak dramatický, tak komický (Muž v Listech důvěrných, 1976; Posel smrti v Pia fraus, 1977; Sólista v Záskoku, 1977; Vězeň ve Zjasněné noci, 1986). Pět let byl s řadou dalších českých tanečníků a mimů v angažmá Choreographisches Theater Pavla Mikuláštíka ve Freiburg im Breisgau (1990–95), kde interpretoval mimo jiné Gilgameše ve stejnojmenné taneční hře (1991) a Krále Artaxerxes v Ester (1992). Po návratu ze zahraničí a ukončení interpretační dráhy se usadil v Brně a věnoval se pedagogické praxi a byl choreografem ve svobodném povolání (Bernsteinova Mše v katedrále sv. Víta na Hradčanech, 1997), aktivně se zařadil do brněnského divadelního dění. Učil od 1995 na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a stál při otevření jejího muzikálového oddělení. Jako choreograf spolupracoval zejména s režisérem Stanislavem Mošou na muzikálových produkcích Městského divadla Brno, posíleného v roce 2003 o operetní soubor Národního divadla v Brně (West Side Story, 1996; Radúz a Mahulena, 1997; Babylon, 1998; My Fair Lady ze Zelňáku, 1999; Svět plný andělů, 2000; Koločava, 2001). Hostoval jako pohybový poradce i v dalších divadelních souborech, například v Pardubicích (Čert a Káča, 1997), v Národním divadle v Brně (Andrea Chénier), Moravském divadle v Olomouci (Hofmannovy povídky, Macbeth, 2000), Hudební divadlo Karlín (Zvonokosy, 2001) a jidne. Na celostátní baletní soutěži v Bratislavě 1988 získal třetí cenu za choreografii. Manžel tanečnice Kristiny Márové a otec tanečnice Kristiny Kloubkové, druhou manželkou je kritička, pedagožka a choreografka Ivana Hegerová-Kloubková.
Literatura
I. Lexika
Encyklopedie Česká divadla (Praha 2000, s. 271, 400, 401).
Český taneční slovník (Praha 2001).
II. Ostatní
Dercsényiová, Lucie: Balet posláním (Scéna 1988, č. 9).
Nováková, Yvona: Naděje a perspektivy?! aneb Šance choreografů (Scéna 1989, č. 8).
Kloubková, Ivana: Karikatura, kritika, komika (Taneční listy 30, 1992, č. 6. s. 5).
Paseková, Dana: Tanec Praha 92 (Taneční listy 30, 1992, č. 9, s. 4).
Kloubková, Ivana: Místo činu – divadlo ve Freiburku (Taneční listy 32, 1994, č. 6. s. 12).
Kloubková, Ivana: Nosorožci ve Freiburgu (Taneční listy 33, 1995, č. 1, s. 9).
Krakešová, Eva: Ve službách Terpsichory (Praha, 1997, s. 151).
Vašut, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku (Praha 1997, s. 29, 34, 43, 47, 57, 58).
Gremlicová, Dorota: La Strada (Taneční listy 36, 1999, č. 1, s. 6).
Kloubková, Ivana: Povídání na dálku (Taneční listy 36, 1999, č. 3, s. 12).
Ročenky Česká divadla (Praha 1995–2003).
Jana Holeňová Text
Datum poslední změny: 24.3.2009