Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Kabát

Tisk


Charakteristika: Rocková skupina

Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1984
Text

Kabát, rocková skupina z Teplic.
 
V letech 1984–88 vystupovala na tanečních zábavách na severu Čech v trojici Tomáš Krulich (narozen 19. 4. 1966, kytara, sbor), Milan Špalek (10. 12. 1966, basová kytara, zpěv, sbor) a Radek „Hurvajs“ Hurčík (14. 1. 1969, bicí, sbor). Roku 1989 přivedl Krulich do kapely (ačkoliv ho v ní po epizodním přestupu do skupiny Motorband nakrátko vystřídal kytarista Jiří Bušek) významnou posilu v osobě zpěváka Josefa Vojtka. S výjimkou singlu Koleda, koleda /Spadla klec (1990), vydaného v rámci supraphonského projektu Rockmapa, svěřil Kabát všechny následující nahrávky firmě Monitor resp. Monitor EMI, která v euforickém období „svobody bez hranic“ přiřkla kapele image přisprostlých pivních brachů. To se nejvíce projevilo na debutovém CD Má ji motorovou, ať už v titulní dvojsmyslné písni, nebo v „manifestu“ Sex, drogy, rock´n´roll, kdežto na druhém studiovém albu Děvky, ty to znaj převládla naštvanost z politického vývoje v zemi. Také zde si Monitor vymínil provokující název alba, které se původně mělo jmenovat Pro nás už není místo v ráji. Přestože skupina časem nahradila kontroverzní témata v textech písní řízným humorem a v hudbě dospěla od thrash metalu ke stadionovému rocku, postavenému na chytlavých refrénech (někdy až s náběhem ke country), pověst rebelů jí už zůstala. Právě tak se stalo tradicí, že každé nové album Kabátu v průběhu několika dní splnilo v prodeji podmínku, vyžadovanou pro udělení Zlaté a Platinové desky. U nás bezprecedentní je nedávné předání pětinásobné Platinové desky za prodej více než sto tisíce výběrů největších hitů skupiny na dvou CD Suma sumárum a trojité „platiny“ za jeho obrazový doplněk na DVD a VHS Best Of Video. K popularitě skupiny přispívá i skutečnost, že od příchodu druhého kytaristy a sboristy Oty Váni (narozen 11. 6. 1971, začínal ve skupině Scandall) ještě před natočením alba Má ji motorovou si zachovává stabilní sestavu. Nic na tom nezměnila ani skutečnost, že Josef Vojtek počínaje rokem 1996 přijal významné role v pražských inscenacích muzikálů Krysař, Hamlet a Galileo. Přestože se kapela nejednou musela vyrovnat s lehce degradující nálepkou „kluků z Teplic“, 1991 byl Kabát nominován na cenu Gramy v kategorii „objev roku“, o dvě léta později se ucházel o zvláštní cenu Gramy a titul „skupina roku“ a album Colorado, první, na kterém Kabát vyměnil nahrávací studio Propast Petra Jandy za Haciendu Dodo Doležala, dokonce aspirovalo na Gramy v pěti kategoriích.
 
Kuriózním, ale výmluvným zpestřením kariéry Kabátu byl osud jeho písničky Vašku, ty si príma chlap, kterou se čeští hokejisté povzbuzovali 1996 v šatně vídeňského stadionu na své cestě za titulem světových šampiónů; na památku této události pak spojili své hlasy s Josefem Vojtkem a spol. na singlu Mistři světa. Zřejmě největším hitem je skladba Žízeň, která ve studiové verzi vyšla na albu Děvky, ty to znaj a skupina jí pravidelně končí své koncertní produkce. Vřelému ohlasu se těšila rovněž na třech zájezdech Kabátu do Spojených států, kde skupina vystupovala ať už v klubech, nebo v rámci festivalů české a slovenské populární a rockové hudby především pro naše krajany. Od 1994, kdy  Kabát poprvé vyprodal pražskou Lucernu, křivka návštěvnosti jeho koncertů nadále stoupá a jediným sálem v Praze, který dnes pojme fanoušky skupiny, je T-Mobile Aréna v Holešovicích (viz vyvrcholení turné Kabátu v České a Slovenské republice 12. 11. 2003, spojené s vydáním nového studiového alba).
Diskografie
Má ji motorovou (Monitor 1991);
Živě! (Monitor 1992);
Děvky, ty to znaj (Monitor 1993);
Colorado (Monitor EMI 1994);
Země plná trpaslíků (Monitor EMI 1995);
Čert na koze jel (Monitor EMI 1997);
MegaHu (Monitor EMI 1999);
Go satane go (Monitor EMI 2000);
Suma sumárum (Best Of..., Monitor EMI 2001);
Dole v dole (Monitor EMI 2003).
Literatura
Špulák, Jaroslav: Kabát, ten to zná (Rock & Pop 1993, č. 10, s. 14).
Böhmová Šárka + Harry: Kabát a jeho bilance (Rock Report 1994, č. 1, s. 6).
Krátká, Veronika: Kabát se vrací ke kořenům (Rock Report 1995, č. 11, s. 23).
Kočková, Hedvika: Kabát aneb Jak to vypadá, když trpaslíci utečou Sněhurce zpod sukně (Melodie 1996, č. 1, s. 18).
Balčirák, Karel: Čert na koze přijíždí (Spark 1997, č. 10, s. 15).
Korál, Petr: Rock´n´roll až na věky (Rock & Pop 1998, č. 3, s. 72).
Balčirák, Karel, Ondrušová, Monika: „Mega -- co?...hu!“ (Spark 1999, č. 6, s. 118).
 
Jaromír Tůma
Datum poslední změny: 12.11.2003