Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Bambini, Eustachio

Tisk


Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1697
Datum úmrtí/ukončení aktivity:0.0.1770impresário, kapleník, skladatel
Text
Literatura

Bambini, Eustachio, impresário, kapelník a skladatel, narozen 1697, Pesar, zemřel 1770, tamtéž.

 

Eustachio Bambini působil jako maestro di cappella v Cortoně mezi lety 1723–28 a následně v Pesaru do roku 1731. Poté strávil několik let na Moravě, kde spolupracoval se společností Angela Mingottiho, který uvedl v Brně jeho opery Partenope (1733) a La pravità castigata (1734). Z obou oper zůstala pouze libreta z Prahy a Brna, které se svým obsahem mírně liší. Hudební materiál je ztracen. Inscenace La pravità castigata byla omylem považována za první provedení opery s námětem Dona Giovanniho. Opera Partenope byla provedena i na zámku v Holešově roku 1733. 

Z Moravy odešel do Milána, kde působil od roku 1745 jako impresário Teatro ducale. O pět let později se stal ředitelem italské opery ve Štrasburském městském divadle, kde byl pověřen šířením italské buffy do Francie. 24. května 1752 byla Bambinimu nabídnuta smlouva na cyklus představení v Rouenu na dobu tří let. I když s touto smlouvou souhlasil, byla zrušena vedením opery. Poté byl se svým sborem povolán do Paříže. 2. srpna 1752 zahájil Eustachio Bambini svou činnost v Paříži Pergolesiho komickou operou La serva padrona. Jeho společnost se specializovala zejména na interpretaci intermezz a komických oper, natolik, že jeho členové byli nazýváni buffoni – odtud tzv. spor buffonistů. Úspěch opery La Serva Padrona způsobil těžkou ránu francouzské opeře zastoupené Jeanem-Philippem Rameau. Paříž se v tomto ohledu rozdělila na dva tábory. První byl chráněn králem Ludvíkem XV., který podporoval francouzské hudebníky a druhý, který byl veden královnou Marií Leszczynskou a upřednostňoval italské buffy. Bambini pokračoval uvedením oper Finta Cameriera od Gaetana Latilla, La donna superba od Rinalda da Capuy a mnoha dalších intermezz, pasticcií a oper neapolské školy. Jeho úspěch se rychle šířil a přízeň diváků byla více než velká, což dokazuje velký počet repríz oper, který dosahuje až k číslu 190. Během svého pobytu v Paříži byl Bambiniho vliv takový, že veškerá jím interpretovaná italská díla byla přeložena do francouzštiny, a to i navzdory sporu, který vznikl. Součástí jeho souboru byla i Bambiniho manželka, sopranistka Anna Tonelli, která se proslavila interpretací nejznámějších italských děl ve francouzských divadlech. Poslední operou uvedenou v Paříži byla Iviaggiatori Leonarda Lea premiérovaná 12. února 1754. Téhož roku král Ludvík XV. vykázal buffonisty z města. Eustachio Bambini se poté vrátil do Itálie. O dalších hudebních aktivitách z posledního období nejsou skoro žádné záznamy.

Eustachio Bambini měl se svou manželkou Annou Tonneli syna Felice, který se narodil v Bologni roku 1742 a poté působil v Paříži jako skladatel a cembalista. Ze zpráv o Mingottiho společnosti v Brně víme o Lauře Bambini, možné dceři, či příbuzné Eustachia Bambiniho, která byla angažována do všech Bambiniho oper uvedených v Brně i v Holešově.

Z Bambiniho děl známe operu Partenope na libreto Silvia Stampiglia, La pravità castigata, kterou složil ve spolupráci s dalšími skladateli a Ouverturu in D pro dvoje housle, violu, violoncello a 2 lesní rohy.


Literatura

I. Lexika

Meloncelli, Raoul: Bambini, Eustachio (In: Dizionario Biografico degli Italiani 5. 1963, s. 642–643).

Cook, Elizabeth: Bambini, Eustachio (In: The New Grove Dictionary of Opera 1, 1992, s. 299).

Meloncelli, Raoul: Bambini, Eustachio (In: Dizionario della Musica e dei Musicisti 1, 1994, s. 295).

New Grove2.

Grove5.

Sehnal, Jiří: Bambini Eustachio (In: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, 2007, s. 33–35).

 

II. Ostatní

Russell, Charles: The first Don Giovanni opera: La pravità castigata by Eustachio Bambini (In: Mozart-Jahrbuch, 1980–83, s. 385–392).

Russell, Charles: The Don Juan Theme: An Annotated Bibliography of Versions, Analogues, Uses, and Adaptations (Italica 74, č. 1, 1997, s. 97–98)

 

Natálie Vančurová

Datum poslední změny: 9.8.2019