Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Andršt, Luboš

Tisk


Charakteristika: Bluesový, jazzový a jazzrockový kytarista, skladatel a leader

Datum narození/zahájení aktivity:26.7.1948
Datum úmrtí/ukončení aktivity:20.12.2021
Text

Andršt, Luboš, bluesový, jazzový a jazzrockový kytarista, skladatel a leader, narozen 26. 7. 1948, Praha, zemřel 20. 12. 2021, tamtéž.
 
Ve čtrnácti letech začal hrát na kytaru jako samouk. V roce 1966 se vyučil jako strojní zámečník v ČKD a vstoupil do amatérské rockové skupiny Roosters, s kterou – podobně jako s Double Time v letech 1968–69 – inklinoval k rhythm & blues. V květnu 1969 představil v pražské Aréně profesionální trio Blues Company Ltd., které s ním tvořili Michal Bláha (basová kytara) a Anatoli Kohout (bicí). Skupina nacházela repertoár a inspiraci především u britských kapel John Mayall´s Bluesbreakers, Jethro Tull a Ten Years After. Krátké bylo Andrštovo působení v George & Beatovens, zato další skupina Framus Five přes nedlouhé trvání poskytla kytaristovi příležitost debutovat na historií prověřeném albu Město Er. (Znovu se dočasně vrátil do Framus 5 v roce 1987.) V letech 1970–73 zdůraznil své jazzové ambice ve skupině Jazz Q Martina Kratochvíla, s níž nahrál album Pozorovatelna. Andršt na ně zařadil instrumentálku Kartágo, která pod názvem Počkám až do Kartága získala 1971 cenu za nejlepší původní skladbu na Československém amatérském jazzovém festivalu. Většího autorského prostoru se mu dostalo v letech 1973–78 ve skupině Energit, orientované na jazzrockový Mahavishnu Orchestra. Současně hrál v akustickém duu s pianistou Emilem Viklickým.
 
V roce 1977 Andršt obnovil na jeden rok spolupráci s Martinem Kratochvílem a s jeho Jazz Q nahrál LP Zvěsti. Ke svému prvnímu sólovému počinu Capricornus si přizval špičkové spoluhráče Jana Hrubého (housle), Gabriela Jonáše (keyboards), Jiřího Veselého (basová kytara) a Alana Vitouše (bicí). Od introvertních tónů tohoto alba překvapivě ustoupil v roce 1980, kdy založil syrově znějící Blues Band, jehož název podle potřeby parafrázoval: Blues Band Luboše Andršta, Luboš Andršt Blues Band, LA Blues Band. Přitom si nechal volné ruce pro účast na dalších projektech, jako bylo natáčení dvojalba Divergencie se skupinou Collegium Musicum, turné po Československu s německým kytaristou Toto Blankem a vystupování v duu s basovým kytaristou Alešem Charvátem a s jazzovou skupinou Krátké spojení, která na festivalu Vokalíza ´89 představila zpěváka Jindřicha Malíka.
 
Jestliže v počátcích byl Andršt ovlivněn hrou B. B. Kinga, Alberta Kinga a jejich britských následovníků Claptona, Becka či Mayalla, přes jazzové a jazzrockové velikány (John McLaughlin) se opět vrátil k dřevnímu blues. Proto se mu 28. dubna 1998 splnil životní sen, když v Kongresovém centru v Praze vystoupil na jednom pódiu s B. B. Kingem. Znovu se setkali v Praze v roce 2000. Luboš Andršt spolupracoval rovněž s Paulem Jonesem, Nobuo Yagi, Danou Gillespie a Katie Webster. V roce 1998 realizoval album Blues Time s tehdejším zpěvákem Blues Bandu, Američanem Ramblin´ Rexem. Od Blues Bandu rozlišuje Luboš Andršt Group, kvarteto jazzového zaměření. V populární hudbě vzbudil největší pozornost 1990, kdy sestavil a vedl doprovodnou kapelu zpěvačky Marty Kubišové. Andršt složil na devadesát skladeb a účinkoval na 36 albech. Od roku 1987 nepravidelně vystupoval v akustickém triu, původně zvaném Nu-Trio, s Michalem Prokopem (zpěv) a Janem Hrubým (housle).
 
Cenná a rozmanitá byla Andrštova pedagogická činnost. V letech 1993–98 vyučoval hru na jazzovou kytaru při kurzech na pražské konzervatoři, byl stálým lektorem Letní jazzové dílny Karla Velebného a Kytarového kurzu na ostrově Hvar. Pro zájemce o hru na kytaru napsal v roce 1988 Supraphonem vydaný lexikon Jazz, rock, blues, který vyšel znovu v přepracované verzi v roce 1995 v nakladatelství Muzikus. Pro Českou televizi připravil vzdělávací cyklus Kytarová klinika 2000.


Diskografie

Město Er (s Framus Five, Supraphon 1972);
Pozorovatelna (s Jazz Q, Panton 1973);
Energit (Supraphon 1975);
Piknik (s Energitem, Panton 1978);
Zvěsti (s Jazz Q, Supraphon 1979);
Capricornus (Panton 1981);
Blues z lipového dřeva (live s Blues Bandem, Supraphon 1983);
Škrtni, co se nehodí (s Blues Bandem, Supraphon 1987);
Blues Office (s Blues Bandem, Supraphon/Artia 1987);
Plus - Minus Blues (s Krátkým spojením, Panton 1988);
Všechno nebo nic... (s Helenou Arnetovou, Panton 1988);
Snad nám naše děti... (s Michalem Prokopem a Framus 5, Panton 1989);
V nijakém městě (s Helenou Arnetovou, Panton 1990);
Causa Krysař (s C & Vocalem, Supraphon 1990);
Divergencie (s Collegiem Musicum, Opus 1991);
Někdy si zpívám... (s Martou Kubišovou, Supraphon 1991);
Imprints (Arta 1992);
Czech Masters Of Rock Guitars (snímek Prints na kompilaci mistrů, BestI.A. 1992);
Live – 25 let s blues (Český rozhlas 1996);
Featuring Tonya Graves & Ignatz Netzer (s Blues Bandem, Gallup 1996);
Luboš Andršt & Acoustic Set (Arta 1996);
Blues Time (s Ramblin´ Rexem a Blues Bandem, BestI.A. 1998);
Man With A Guitar (Fontána 1999);
Odněkud někam (s Michalem Prokopem, Sony Music Bonton 2000);
3 Guitars (s Petrem Jandou a Lubomírem Brabcem, BestI.A. 2004).

Literatura

I. Lexika
EJ.
Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (Praha 2002).
 
II. Ostatní
Knechtl, Karel: Více takových společenství (Aktuality Melodie, č. 13, s. 4).
Goldscheider, Alexander: Beat či nebýt (Melodie 8, 1970, č. 4, s. 110).
Konrád, Ondřej: Spíše ano nežli ne (Aktuality Melodie 1970, č. 21, s. 3).
Černý, Jiří: Jenom kousek Andrštova rána (Melodie 12, 1974, č. 7, s. 210).
Černý Jiří: Energit (Melodie 14, 1976, č. 3, s. 94).
Konrád, Ondřej: Improvizace energické, ale i lyrické (Melodie 15, 1977, č. 7, s. 197).
Konrád, Ondřej: Piknik (Melodie 17, 1979, č. 5, s. 158).
Dorůžka, Lubomír: Když ve dvou, tak naplno! (Melodie 18, 1980, č. 1, s. 5).
Poledňák, Ivan: Capricornus (recenze LP, Melodie 20, 1982, č. 10, s. 318).
Hueber, Vojtěch: Blues Band v roce pátém (sborník Rhythm & Blues, Praha 1985, s. 243).
Tůma, Jaromír: Přestupní termín Luboše Andršta (Mladý svět 1987, č. 34, s. 31).
Andršt, Luboš: Na co hraju? (Melodie 26, 1988, č. 5, s. 24).
Hueber, Vojtěch: Plus-Minus Blues (recenze LP, Melodie 27, 1989, č. 1, s. 27).
Latislav, Miloš: Nejsem showman (Rock & Pop 1996, č. 9, s. 49).
Bezr, Ondřej: Doširoka otevřená náruč blues (Rock & Pop 2000, č. 1, s. 74).
 
Jaromír Tůma

Text

Datum poslední změny: 27.3.2009