Borovec, Zdeněk, textař, dramaturg, scenárista a herec, narozen 7. 1. 1932, Praha, zemřel 18. 2. 2001, tamtéž.
Jeho umělecká kariéra se začala formovat již v dětství, kdy se stal členem Dismanova rozhlasového dětského souboru a herecky působil v televizních pořadech a ve filmech. Poprvé účinkoval ve filmu Václava Kršky a Jiřího Slavíčka Kluci na řece v úloze Jarouška. Chlapeckou roli obsadil také ve filmech Na dobré stopě, Nikola Šuhaj, Jan Roháč z Dubé, Nerozumím, Hostinec „U kamenného stolu“ a v dalších. Hrával v různých pražských divadlech, od Intimního až po Národní. Kromě herectví se Borovec v dětských letech věnoval také zpěvu. Zpíval ve swingovém pěveckém kvartetu Lubomíra Pánka. Vzhledem k tehdejší politické situaci nebylo vhodné zpívat anglicky, a tak v tomto seskupení vznikla potřeba překládat texty do češtiny. Borovec začal překládat, ale i tvořit vlastní texty. Díky této zkušenosti se nejen naučil dobře anglicky, ale hlavně objevil svůj textařský talent, kterému zasvětil zbytek života. Začínal jako textař swingové hudby, při níž se naučil základy tohoto řemesla. Vystudoval Akademické gymnázium v Praze, následně dramaturgii a scenáristiku na Filmové a televizní fakultě AMU. Studium úspěšně ukončil v roce 1955 absolutoriem u Miloše Václava Kratochvíla. V letech 1956–59 byl dramaturgem filmového studia Barrandov. V té době působil také jako scenárista. Napsal náměty a scénáře pro filmy Malí medvědáři, Přítel lhář a Lhář. Poté se stal textařem na volné noze a začal se tomuto svobodnému povolání naplno věnovat. Stal se tak nejplodnějším a nejdéle činným textařem české populární hudby. Příležitostně měl i jiná zaměstnání. Moderoval programy orchestrů Karla Vlacha a Zdeňka Bartáka. Byl občasným členem porot a krátce působil na konzervatoři Jaroslava Ježka jako pedagog tvorby textů. Podílel se na tvorbě scénářů pro televizní seriály a pořady (například pro cyklické pořady My dva a čas a Dobrý večer s Waldemarem). Vytvořil texty, ze kterých víc než 2500 je registrováno v Ochranném svazu autorském. Většinou tvořil na hotovou hudbu, která se často používala do hraných i animovaných filmů (například Štěňata, Smrt v sedle, Sedmý kontinent, Ledoví muži, Komedie s klikou, Trhák, Z pekla štěstí, Ať přiletí čáp, královno, Co takhle svatba, princi?), televizních seriálů (Chalupáři, Sanitka, Chlapci a chlapi, Zkoušky dospělosti, Rozpaky kuchaře Svatopluka a další), rozhlasu či divadla. Texty populárních písní si často vyžádali zpěváci a skladatelé, se kterými spolupracoval. U překladu anglických písní se snažil zachovat původní význam, až na případy, kdy úmyslně užíval slovních hříček (překlad anglické písně Ain’t she sweet na Anči, sviť), důsledkem čeho již nebylo možné držet se významu originálu. Mezi jeho nejvýznamnější přínosy patří psaní libret pro muzikály, kterému se věnoval hlavně ve své pozdní tvorbě (například Bídníci, Dracula, Monte Cristo, Kleopatra, Když je v Římě neděle, Sladká Irma, Alelujá, dobří lidé). V některých případech texty překládal, u českých muzikálů tvořil texty vlastní. V průběhu psaní libreta muzikálu Kleopatra však onemocněl a následně zemřel. Text dokončila jeho dcera Lucie Stropnická (která se taky stala textařkou) ve spolupráci s Lou Fanánkem Hagenem.
Během svého života Borovec spolupracoval s různými umělci. Spolu s Jiřím Siegelem napsal libreta hudebních komedii Otec, matka, já a Katka a Nechte zpívat Zuzanu. Ze skladatelů spolupracoval sVlastimilem Hálou, Bedřichem Nikodémem, Zdeňkem Maratem, Bohuslavem Ondráčkem, Jaromírem Vomáčkou, Vítězslavem Hádlem, Karlem Svobodou, Lubošem Fišerem, Ladislavem Štaidlem, Jiřím Zmožkem a dalšími. Psal texty pro známé zpěváky, jakými byli Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá, Waldemar Matuška, Jiří Korn, Hana Zagorová, Iveta Bartošová, Yvetta Simonová, Daniel Hůlka, Karel Černoch, Milan Chladil, Rudolf Cortés, Arnošt Kavka, Marta Kubišová, Karel Štědrý, Leona Machálková nebo Marta Kubišová. Právě textování populárních písní předních českých zpěváků se stalo těžištěm jeho tvorby. Za tuto činnost dostal řadu ocenění, včetně šesti zlatých a platinových desek za texty k muzikálu Dracula. Také je držitelem dvou zlatých, jedné stříbrné a jedné bronzové Bratislavské lyry. K oceněným písním patří písně Pláňka (nazpívali Bohuslav Ondráček a Waldemar Matuška), To se nikdo nedoví (zpívali Helena Vondráčková a Waldemar Matuška), Máš chuť majoránky (zpívali Jiří Vondráček a Karel Zich) a další.
Otextované písně (výběr)
Vánoce, Vánoce přicházejí.
Mám malý stan.
My dva a čas.
Kam zmizel ten starý song.
Ztratila Lucinka bačkorku.
Hotel Ritz.
Blonďák s červenou bugatkou.
To se nikdo nedoví.
Mít talent, co měl Paganini.
Jezabel.
Přejdi Jordán.
Každá trampota má svou mez.
Jsi můj pán.
Když jsem já byl tenkrát kluk.
Léta prázdnin.
Jdi za štěstím.
Máš-li s kým ráno vstát.
A ty se ptáš, co já.
Když milenky pláčou.
Můj čas.
Když máš v chalupě orchestrion.
Pane vrchní, platím.
Když se načančám.
O šípkových růžích.
Proč mě nikdo nemá rád.
Sek sem sek sem.
Dvě malá křídla tu nejsou.
Sen v nás zůstává.
Zpívat jako déšť.
Já půjdu tam a ty tam.
To pan Chopin.
Máš chuť majoránky.
I. Lexika
EJ.
Josef Tomeš a kolektiv: Český biografický slovník XX. století (3 svazky, Praha a Litomyšl 1999).
II. Ostatní
www.muzikalbidnici.cz/umelec/1343-zdenek-borovec/
www.ceskatelevize.cz/porady/1127325486-kam-zmizel-ten-stary-song/20454215603-zdenek-borovec/
http://zivotopis.osobnosti.cz/zdenek-borovec.php
www.csfd.cz/tvurce/30020-zdenek-borovec/
Miroslav Buc