Klavírní duo Renata a Milan Bialasovi, klavírní duo, založeno 1987, Brno.
Duo vzniklo v roce 1987 v Brně. Patří mezi tzv. generační dua – tvoří jej otec s dcerou, kteří koncertují také sólově. Uskupení se specializuje na tvorbu pro čtyřruční klavír a dva klavíry se zvláštním zřetelem na českou soudobou hudbu. Daří se mu propagovat českou hudbu po celé Evropě, proslavilo se nejen u nás, ale i na četných zahraničních turné, např. ve Španělsku, Francii, Belgii, Itálii, Rakousku, Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Holandsku a Spojených státech. Oba interpreti jsou pedagogicky spjati s Brnem, působili zde na konzervatoři a dalších hudebních školách. Jsou častými hosty českých i zahraničních hudebních festivalů. Společně oba umělci premiérovali mnoho skladeb pro dva klavíry nebo čtyřruční klavír českých i zahraničních autorů, a to Hry pro dva Petra Fialy, Suitu pro klavír čtyřručně Bohuslava Řehoře (13. 5. 1990, Německo, Trier), Variace na královnu Hatšepsovet Marty Jiráčkové, Dramatickou fantasii George Arányiho (31. 1. 1992, Rakousko, Štýrský Hradec), Suitu No 8 Rudolfa Růžičky (21. 3. 1993, Praha), Dialogy Pavla Blatného (26. 10. 1993, Brno), moravský tanec U Harabiša Evžena Zámečníka (13. 6. 1996, Jihlava), Schwarz auf weiss (dva klavíry) Kurta Rapfa (29. 1. 1997, Brno), Suitu pro dva klavíry op. 92 Rolanda Leistnera (1. 10. 1997, Brno), Hudbu pro čtyřruční klavír Herberta Baumanna (1. 10. 1998, Německo, Schwelm), Suitu pro dva klavíry Miroslava Hamrly (21. 4. 1999, Brno), Vodní hudbu Pavla Blatného (11. 5. 1999, Brno), Nokturno pro čtyřruční klavír Borise Kollera (14. 9. 2000, Rakousko, Vídeň),B-B 15-17 (dva klavíry + bicí) Mojmíra Bártka (21. 2. 2001, Brno), Žalozpěv Pavla Blatného (16. 4. 2002, Brno), Mateníky (dva klavíry) Ctirada Kohoutka (14. 5. 2002, Brno), Vohburská polka Rolanda Leistnera (17. 10. 2002, Německo, Mnichov), Poctu K. J. E. Pavla Blatného (9. 12. 2003, Brno) a Sonátu pro čtyřruční klavír Silvie Sommer (14. 5. 2006, Rakousko, Vídeň). Duo Bialas je význačné také četnou spoluprací s mnoha evropskými rozhlasovými studii. Pro BR München, ÖRF Innsbruck, HR Frankfurt am Main, NDR Hannover, WDR Baden-Baden a MDR Leipzig natočilo Čtyři básně pro dva klavíry Bohuslava Řehoře. Hry pro dva Petra Fialy nahrálo v BR München, stejně jako jeho Fragmenty pro dva klavíry. Ty pak byly zaznamenány na pásek ještě v ÖRF Innsbruck, HR Frankfurt am Main, NDR Hannover, WDR Baden-Baden a MDR Leipzig. Iluminace Jiřího Bárty jsou uloženy ve studiích BR München a HR Frankfurt am Main. V devadesátých letech vznikly nahrávky české autorky Marty Jiráčkové Variace na královnu Hatšepsovet v ÖRF Innsbuck, WDR Baden-Baden a MDR Leipzig. Nahrávky Tří českých tanců pro dva klavíry Bohuslava Martinů lze nalézt v rozhlasových studiích ÖRF Wien a WDR Baden-Baden. Nepochybně významným počinem je jejich snaha prostřednictvím rozhlasových vln propagovat nepříliš známé autory jako jsou Wolfgang Wijdeveld (Kermese pro dva klavíry, Německo, Hannover), Ferdinand Wiess (Tři studie pro dva klavíry, ÖRF Wien), Gerhard Track (Capriccio pro dva klavíry, ÖRF Wien), Günter Bialas (Šest kusů a pochod pro dva klavíry, MDR Leipzig), Roland Leistner-Mayer (Suita pro dva klavíry, BR München) či Kurt Rapf (Čtyři kusy pro dva klavíry, BR München).
Renata Bialasová – Milan Bialas – piano duo. Skladby pro 2 klavíry (Český rozhlas Brno 1999);
Harmonia Classica No. 12. – Kammermusik 2. (Harmonia Classica Wien 2001);
Renata Bialasová – Milan Bialas. Skladby členů Klubu moravských skladatelů pro klavírní duo (Stylton Ostrava 2004);
Roland Leistner-Mayer „a due“ Kammermusik (Vogt Fritz Schweinfurth 2006);
Renata Bialasová – Milan Bialas – piano duo. Skladby pro klavír na 4 ruce (Stylton Ostrava 2009).
Un évenement venu de l´Est(La Marseillaise, 20. 11. 1987).
Úspěch brněnských pianistů (Lidová demokracie, 28. 1. 1988).
Pianistes Bialas – Bialasová (Aguilas hoy, 14. 11.1987).
Koncertující klavíry (Lidová demokracie, 11. 12. 1990).
Hraje celá rodina (Směr, 1. 12. 1988).
Koncert pro dva klavíry (Chiemgauzeitung, 4. 5. 1989).
Ausgefeilte Klaviertechnik (Süddeutsche Zeitung, 4. 5. 1989).
Koncert rodinného dua (Lidová demokracie, 5. 5. 1989).
Úspěšné turné (Lidová demokracie, 7. 6. 1989).
Klavier zu zweit (Trierischer Volksfreund, 15. 5. 1990).
Empfindsame Eleganz (Wiebadener Kurier, 18. 5. 1990).
Moderne zu zwei und vier Händen (Rhein-Main-Presse, 17. 5. 1990).
Trautes Familienglück an zwei Klavieren (Main-Echo, 14. 5. 1990).
Orchestrale Tonmassen (Volksblatt, 15. 5. 1990).
Unumstrittener Höhepunkt (Die Rheinpfalz, 18. 5. 1990).
Musikerlebnis höchster Güte (Geschäftsanzeiger, 23. 5. 1990).
Duo Bialas – Bialasová (Orfeó Lleidata, 7. 11. 1990).
Koncertující klavíry (Lidová demokracie, 11. 12. 1990).
Mitreissendes auf zwei Hausklavieren (Saarbrücker Zeitung, 15. 4. 1991).
Koncert jubilantů (Lidová demokracie, 18. 4. 1991).
Un tres beau récital de piano a quatre mains (L´Eveil de la Haute Loire, 21. 8. 1991).
Nová hudba na dvou klavírech (Rovnost, 7. 1. 1992).
Klavírní duo pro českou hudbu (Rovnost, 18. 2. 1992).
Rakousko-moravské rozhovory (Lidová demokracie, 24. 2. 1992).
Anspruchsvolle Musik für vier Hände (Rheinpfalz, 29. 9. 1992).
Brillantes „Spiel für zwei“ (Rheipfalz, 1. 10. 1992).
Propagace české hudby (Lidová demokracie, 14. 1. 1993).
Auf dem Weg zum Meister (AZ/50 2. 3. 1993).
Poetische Vielfalt (Schwarzwäder Bote, 3. 3. 1993).
Parfums tcheques en voyage (Le Bien Public, 14. 4. 1994).
Česká hudba ve Francii (Rovnost, 5. 5. 1994).
Temperament, Feingefühl, Virtuosität (Neuer Anzeiger, 4. 10. 1994).
Duo pianistico al Boito (Gazzetta di Parma, 21. 11. 1994).
Tschechisches Klavierduo (Schaffhauser Nachrichten, 30. 3. 1995).
Eine Schule mit Kulturkontakten (Gymnasium Lilienfeld – Festschrift zum Jubiläum, 1996).
Klavírní duo R. a M. Bialasovi (Brněnský večerník, 7. 6. 1996).
Se soudobou hudbou (Rovnost, 4. 2. 1997).
Vingt doigts de talent (L’Eveil, 18. 7. 1997).
Pianissimo au centre culturel (La Tribune, 24. 7. 1997).
Concert a Valprivas (La Tribune, 11. 7. 1997).
Des pianistes tcheques (La Dépeche, 19. 7. 1997).
Bialasovi hráli Bialase (Rovnost, 4. 10. 1997).
Bialas a ti druzí (Brněnský večerník, 6. 10. 1997).
Duo mit deutlichem Hang zur Neuen Klaviermusik (Westdeutcher Zeitung, 3. 10. 1998).
Brillante Klaviermusik (Rebland-Kurier, 29. 4. 1998).
Atemberaubender Dialog zweier Pianisten (Süddeutche Zeitung, 18. 10. 1999).
Tschechische Musik zum Nachdenken (Süddeutsche Zeitung, 10. 10. 1999).
Moravský komorní orchestr nadchl v Západočeském muzeu (Plzeňský deník 18. 11. 1999).
Bialasovi – piano duo (Rovnost, 10. 4. 1999).
Zeitgenossen im Schloss (Niederösterreichische Nachrichten, Woche 35/2000).
Harmonia hraje současníky (Rovnost, 25. 9. 2000).
Mit vier Händen zu einer Einheit verschmolzen (Anzeiger Blatt, 9. 10. 2000).
Virtuose Klavierklänge zu Gast in Bad Gleichenberg (Ost Bildpost, 2. 11. 2000).
Hráli brněnští klavíristé (Plzeňsko, 19. 9. 2000).
Pocta Pavlu Blatnému (Hudební rozhledy, 2001, č. 11).
Strawinsky zum Finale (Saarbrücker Zeitung, 17. 4. 2002).
Vater und Tochter brillieren am Flügel (Schwarzwälder Boten, 4. 10. 2002).
Klaviermusik aus Tschechien (OVB, Kultur in der region, 23. 10. 2002).
Novoroční koncert zazněl čtyřručně (Vysočina, 7. 1. 2003).
Musikalisches Feuerwerk vierhändig gezündet (Appenzeller Volksfreund, 3. 5. 2003).
Zwei hochkarätige Pianisten begeistern mit vierhändigem Klavierspiel (Anzeiger-Blatt, 6. 6. 2003).
Gramorevue (Hudební rozhledy, 2005, č. 5).
Bialasovi prokázali vztah k soudobé hudbě (Rovnost, 13. 9. 2006).
Die Klaviatur der tscheichsichen Komponisten (Süddeutsche Zeitung, 23. 11. 2004).
Deux pianistes Tchéques pour un concert plein d´agrément (Vallée de la Loire, 3. 8. 2006).
Recital a Valprivas (L´Eveil de la Haute Loire, 22. 7. 2006).
Hráli skladby Karla Husy (Plzeňský deník, 21. 3. 2007).
Künstler und Publikum im Dialog (Niederösterreichische Nachrichten, Woche 29/2007).
Koncert KMS (Hudební rozhledy, 2006, č. 11).
Koncert jubilantů Bialasových (Hudební rozhledy, 2008, č. 6).
Renata Bialasová, Milan Bialas piano duo (Hudební rozhledy, 2009, č. 8).
Klavírní duo Bialasových v Kapli Božího těla (Žurnál UP v Olomouci, 9. 3. 2009).
Konečně klavírní duo! (Kdy, kde, co, Olomouc, duben 2010).
Musikalität hoch zwei zu vier Händen (Schwarzwälder Boden, 10. 5. 2010).
Vier Hände und sechs Komponisten (Appenzeller Volksfreund, 12. 5. 2010).
Frei der Ideologie (NMZ – Neue Zeitung für Musik, 2010, č. 7–8).
Kristýna Kučírková