Český hudební slovník osob a institucí

Musica Florea

Charakteristika: Soubor interpretující hudbu na dobové hudební nástroje

Datum narození/zahájení aktivity: 0.0.1992

Musica Florea, pražský soubor interpretující hudbu na dobové hudební nástroje, zahájení aktivity 1992.
 
Soubor založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl se záměrem interpretovat barokní hudbu tak, jak byla provozována v čase svého vzniku. Hra na originální nástroje, podložená studiem dobových pramenů a estetiky, se stala nezbytností a současně charakteristickým rysem ansámblu. Repertoár souboru sahá od raného baroka přes vrcholná díla této epochy až po romantismus. Zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní skladby se zpěváky, orchestrální koncerty i monumentální skladby operní a oratorní. Během let vystoupila Musica Florea na stovkách koncertů v Čechách a po celé Evropě. Byla hostem významných festivalů (Pražské jaro, Europalia, Resonanzen Wien, Festival van Vlaanderen Brugge a další). V repertoáru souboru najdeme kromě skladeb komponistů zvučných jmen (Johann Sebastian Bach, Georg Philipp Telemann, Jan Dismas Zelenka, Antonio Vivaldi a další) i díla zapomenutých autorů, která soubor objevil, oživil a uvedl v novodobých premiérách. Stálými členy souboru jsou Dagmar Valentová, Simona Tydlitátová, Eleonora Machová, Jiřina Štrynclová – housle, Lydie Cillerová – viola, Hana Fleková – violoncello, viola da gamba, Ondřej Štajnochr – kontrabas, Iva Štrynclová – cembalo, Přemysl Vacek – arciloutna, Marek Špelina – flétna, Marcel Plavec – hoboj, Kryštof Lada – fagot. Už od doby svého vzniku Musica Florea spolupracuje s významnými sólisty a ansámbly, z nichž jmenujme alespoň Magdalénu Koženou, Les Musiciens du Paradis, Orlando Consort, Ensemble Philidor, Boni Pueri, The New Israeli Vocal Ensemble, Regensburger Domspatzen, Musica Aeterna, Lé Poème Harmonique. Soubor obdržel řadu významných ocenění, mezi něž patří nejvyšší ohodnocení francouzského časopisu Diapason za nahrávku duchovního díla Jana Dismase Zelenky Missa Sanctissimae Trinitatis (Studio Matouš, 1994), cena hudební kritiky za nejlepší interpretační výkon na VII. Středoevropském festivalu koncertního umění v Žilině (1997) nebo cena Zlatá Harmonie 1997 za nejlepší domácí nahrávku roku, v níž Musica Florea v áriích z kantát a oratorií Johanna Sebastiana Bacha doprovází mezzosopranistku Magdalénu Koženou (Polygram, 1997). V roce 2003 Musica Florea získala prestižní ocenění Cannes Classical Award na světovém hudebním veletrhu MIDEM za nahrávku Melodramatu de Sancto Wenceslao – Sub olea pacis et palma virtutis Jana Dismase Zelenky (Supraphon 2001). Společně s mezinárodním týmem se Musica Florea v letech 1999–2002 podílela na výjimečném provedení představení opery Castor et Pollux od Jean-Philippe Rameaua v Národním divadle v Praze, v novodobé premiéře pak provedla na Pražském hradě korunovační hru Jana Dismase Zelenky Sub olea pacis et palma virtutis. V rámci oslav Roku české hudby 2004 v novodobé celosvětové premiéře provedla a natočila na dobové romantické nástroje symfonickou hudbu Antonína Dvořáka (Symfonie č. 7 d moll, op. 70 a Symfonické variace, op. 78)

Diskografie:

Jan Dismas Zelenka, Missa Sanctissimae Trinitatis a-moll  (ZWV 17) (CD Studio Matouš 1994);
Vejvanovský, Rittler, Biber (CD Studio Matouš 1995);
Heinrich Ignaz Franz Biber (CD Studio Matouš 1996);
Johann Christoph Kridel, Koncertní árie (CD Studio Matouš 1996);
Johann Heinrich Schmelzer (CD Studio Matouš 1996);
Johann Sebastian Bach, Arias (Polygram s.r.o., Archiv Production 1997);
Johann Sebastian Bach, Magnificat Es-Dur (BWV 243a), Cantata (BWV 10) (CD Glissando 2000);
Josef Leopold Václav Dukát, Cithara Nova (Supraphon a.s. 2000);
Jan Dismas Zelenka, Sub olea pacis et palma virtutis conspicua orbi regia Bohemiae Corona Melodrama de Sancto Wenceslao (ZWV 175) (CD Supraphon a.s. 2001);
Johann Caspar Ferdinand Fischer, Sacred Music (CD Supraphon a.s.2001);
Pavel Josef Vejvanovský, Vesperae Sancti Venceslai (CD Supraphon a.s. 2002);
Bel piacere baroque arias (JARY 2003).

Literatura:

Engelhardt, Manfred: Entdeckungen und Stimmungen (Augsburger Allgemeine, 18.5.2004).
Eschenauer, Friedheim: Erlesene Schönheit im Solistischen (Wiesbadener Kurier, 1.6.2004).
Freemanová, Michaela: Musica Florea vzdala poctu Dvořákovi (Harmonie 4/2004, s.4).
Hradecká, Dita: Barokní podívaná vzala divákům dech (Lidové noviny, 19. července 2000).
Chvátilová, Lucie: Castor a Pollux (Harmonie 8/1999).
Kalchschmid, Klaus: Unter dem Palmwedel der Tugend (Süddeutsche Zeitung, 2.6.2004).
Koch, Juan Martin: Domspatzen glänzen mit "Messias" (Mittelbayerische Zeitung, 2. Juni 2003).
Maňourová, Lucie: Cena MIDEM dárek k desetiletí souboru Musica Florea (Harmonie 3/2003, s.16).
Moraw, Roland: Böhmisch statt tschechisch (Wiesbadener Kurier, 5.6.2004).
Pohl, Friedrich: Erhabene barocke Musizierkunst: imposanter (Leipziger Volkszeitung, 1.6.2004).
Riedlbauer, Jörg: Juwels aus Tschechei (Straubinger Tagblatt, 2.6.2004).
Riehl, Hans: Der Messias im Original (München, 2. Juni 2003).
Someš, Jaroslav: Kvetoucí Musica Florea (Hudební rozhledy 5, 2003, s.14).
Srnka, Miroslav: Pod palmou ctnosti (Harmonie 9/2000).
Šnejdarová, Dina: Rovnocenní partneři (Harmonie 5/2003, s.4).
Thiel, Markus: Ohrenschmeichler (Münchner Merkur, 2. Juni 2003).
Eine deutsche Erstaufführung (Münchner Merkur/Dachauer Nachrichten 20.5.2004).
Unterm Ölbaum (Süddeutsche Zeitung, 27.5.2004).
Gloria, Pax und Herrscherlob (Frankfurter Rundschau, 2.6.2004).
Zelenka als Krönung (Allgemeine Zeitung, 1.6.2004).
Europamusicale stellt neue EU-Beitrittsländer vor (Goethe-Institut, Mai 2004).

http://www.musicaflorea.cz

Věra Mikulášková


Datum poslední změny: 8.12.2009