Vernerová-Nováková, Ludmila (roz. Vernerová), pěvkyně-sopranistka a hudební pedagožka, narozena 6. 12. 1962, Praha.
Po maturitě na Střední ekonomické škole Pardubice začala studovat zpěv na AMU, kterou absolvovala v roce 1986 ve třídě Přemysla Kočího. Ve stejném roce debutovala v Komorní opeře Praha a stala se členkou Operního studia Národního divadla v Praze. Absolvovala mistrovské kurzy pod vedením Jiřího Kotouče, Edith Wiens a Luisy Bosabalian. Od roku 1981 pravidelně spolupracuje s Helmuthem Rillingem na Bachově akademii ve Stuttgartu. V sezóně 1998/99 hostovala ve Státní opeře Praha, kde o rok později přijala stálé angažmá. Ztvárnila zde řadu významných rolí: Carmen – Michaela, Lazebník sevillský – Rosina, La Bohéme – Musetta, Beatrice et Bénédict – Hero, Robert Ďábel – Isabelle, Così fan tutte – Fiordiligi, Don Giovanni – DonnaAnna, Kouzelná flétna – Pamina, Orlando furioso – Angelica, Rusalka – první žínka, Turandot – Liu. Pravidelně vystupuje v rámci letních představení Opera Mozart ve Stavovském divadle jako Hraběnka ve Figarově svatbě, donna Anna a donna Elvíra v Donu Giovannim. Pěvkyně se zaměřuje také na interpretaci duchovní hudby 17. a 18. století a natočila přes čtyřicet kompaktních disků s oratorními díly. Představila se na podiích ve většině evropských zemí, v Japonsku, Spojených státech amerických a Kanadě. Spolupracuje s významnými dirigenty (Oliver Dohnányi, Václav Neumann, Gaetano Delogu, Gerd Albrecht a další) a orchestry (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražský komorní orchestr, Virtuosi di Praga). Od roku 1994 je členkou souboru Trio cantabile a stálým hostem řady dalších komorních těles.
Artophaeus: Concertus de ressurectione; Černohorský: Vesperae minus solennes (Supraphon 1989);
Vaňhal: Stabat mater (Clara, Lupulus 1991);
Caldara: Missa ex F; Arbesser: Stabat mater (Panton 1992);
Černohorský: Duchovní skladby (Supraphon 1992);
Voříšek: Mše B dur (Popron, Lupulus 1993);
Vejvanovský: Missa florida (Popron, Lupulus 1993);
Plánický: Opella ecclesiastica (Arta records 1993);
Pergolesi: Stabat mater (MPC Classics 1993);
Linek, Thuri, Ryba (Lupulus 1993);
Brixi: Missa a Bono Pastore in F (Popron 1993);
Schubert: Mše G dur (Discover International 1993);
Schubert: Mše č. 3, B dur (Discover International 1994);
Haydn: Stabat mater (Discover International 1994);
Haydn: Nelsonmesse (Discover International 1994);
Caldara: 6 duchovních árií; Arbesser: 3 duchovní árie (Panton 1995);
Janáček: Osud (Orfeo 1995);
Schubert: Mše h moll (Discover International 1995);
Mozart: Korunovační mše, Vesperae solennes (Discover International 1995);
Dvořák: Mše D dur (Český rozhlas 1995);
Barokní hymny k Panně Marii (Rotag-CD 1996);
Brixi: Judas Iscariothes (Panton 1996; Supraphon 2006);
Amore, Venere, Tersicore: Hudba XVI. a XVII. století (Nuova Era 1997);
Desertcapes – A Portrait of American Women Composers (MMC Recordings 1997);
Spohr, Mendelssohn (Praga 1998);
Krawc, Kocor, Pohl: Duchovní hudba (Naši pěvci 1999);
Mysliveček, Händel, Telemann: Trio cantabile (Music Vars 2000);
Meyerbeer, Händel, Mozart: Operní árie (Odysseus 2001);
Thuri: Missa barokiana (2006).
www.opera.cz/cs/umelec/profil/ludmilavernerova.html
Radek Poláček