Český hudební slovník osob a institucí

Tůma, Jaromír

Charakteristika: Hudební publicista, dramaturg a moderátor

Datum narození/zahájení aktivity: 26.4.1946

Tůma, Jaromír, hudební publicista, dramaturg a moderátor, narozen 26. 4. 1946, Mělník.
 
V rodišti maturoval v roce 1964 na gymnáziu a odchodem do Prahy ukončil amatérské hudební aktivity v Souboru lidových písní a tanců kapitána Jaroše (housle, tanec), školním dixielandu (leader, trubka) a beatové skupině (leader, kytara, zpěv, vlastní tvorba). V novém bydlišti přerušil v roce 1968 studium ve čtvrtém ročníku Vysoké školy ekonomické (obor ekonomika zahraničního obchodu) a v následném složitém období ho nedokončil. Přesto ve sborníku Taneční hudba a jazz 1968–69 (Praha, s. 162–175) publikoval text ze své diplomové práce (zadání PZO Artia) s názvem Hit-Parades, charts, žebříčky. Od ledna 1965 hojně publikoval v měsíčníku Melodie resp. v Aktualitách Melodie, kde vedl některé pravidelné rubriky (Co, kdy, kde, jak se hraje, ABC pop music, Co se kde hraje a zpívá). Podílel se na dramaturgii a práci poroty tří beatových festivalů v Praze, externě moderoval hudební pořady v Československém rozhlasu, pro Supraphon (později také pro Panton) vyhledával a sestavoval gramofonové tituly (např. LP Pták Rosomák skupiny Olympic, výběry Julie Driscoll a skupin Byrds, Bee Gees a Beach Boys, česká a anglická verze LP skupiny Flamingo se zpěváky Marií Rottrovou a Petrem Němcem, v osmdesátých letech edice Posloucháte Větrník...). Pro tyto i další desky psal rovněž sleeve-notes. V současné době opět spolupracuje se Supraphonem na využití titulů z firemního archivu. – Na singlech též moderoval a rapoval (samostatně, s Petrou Janů, Kamilou Olšaníkovou a Diskotýmem).
 
Do roku 1991 působil jako hudební publicista, rozhlasový moderátor a diskžokej ve svobodném povolání. Psal mimo jiné stránku Echo v Mladém světě a zúčastnil se kulatých stolů, které časopis organizoval v období tažení proti nové vlně, vybíral a moderoval hudbu v rozhlasovém Větrníku a Mikrofóru, společně s Alešem Jurdou komentoval pořad ostravského studia Hudební navštívenka, který jako jediný na konci osmdesátých let vysílal živá vystoupení rockových kapel v České televizi. V roce 1989 se podílel na rekonstrukci festivalu Bratislavská lyra jako dramaturg za českou stranu. Počátkem roku 1990 byl zvolen do čela pracovní skupiny pro populární hudbu Klubu českých publicistů. V lednu 1991 přijal místo šéfredaktora časopisu Melodie a v září 1993 nastoupil do funkce šéfdramaturga hudebních pořadů v TV Nova. Připravil a odvysílal mimo jiné jedenáct dílů festivalu ve Woodstocku z let 1969 a 1994, koncert Johna Lennona z roku 1972 v New Yorku a interview, které mu v Londýně poskytli Nick Cave a Vince Clarke ze skupiny Erasure. Od března 1995 do prosince 2002 pracoval jako editor v měsíčníku Playboy, kde na jedné straně rozšířil hudební rubriku, zároveň ale objevil další témata pro svou publicistickou činnost, takže nyní, opět jako volný novinář, píše pro pestrou paletu časopisů, která sahá od metalového Sparku až po společenskou Xantypu. Přispěl hesly do Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby II/1,  II/2 (Praha 1986 a 1987) i III (tj. EJ) a četnými hesly do tohoto Českého hudebního slovníku osob a institucí.

Dílo:

Dílo literární

Samostatně vydané publikace
 
ABC diskotéky (Ústav pro kulturně výchovnou činnost 1985, Středočeské krajské kulturní středisko 1988);
Čtyři hrají rock (o skupině Olympic, Praha 1986);
Echo ze zahraničí (Praha 1989);
Amfora – gigant na góly a fóry (Brno 1998);
Bigbít aneb Pendl mezi somráky a veksláky (Praha 1999);
Pán nad sklenkou (Praha 2000);
Amfora na cestách (Praha 2002).
 
Stati a články (výběr) 
Protest (Melodie 4, 1966, č. 1, s. 12);
Současný britský rhythm & blues (Melodie 4, 1966, č. 8–9, s. 200);
Psychedelic a pop avantgarda (Melodie 5, 1967, č. 2, s. 38);
Most mezi jazzem a pop music? (Melodie 5, 1967, č. 10, s. 226);
San Francisco v záři psychedelických světel (Melodie 5, 1967, č. 11. s. 252);
Producenti – hvězdy – zákulisí (Melodie 5, 1967, č. 12, s. 270);
Supersessions a supergroups – zvěstují zrod "superhudby"? (Melodie 7, 1969, č. 6, s. 182);
Rukavice hozená undergroundu? (Melodie 8, 1970, č. 2, s. 46);
Gospel, znovuvzkříšená inspirace pop music (Melodie 8, 1970, č. 3, s. 72);
Hrozí hudba Americe? – Některé společenské aspekty rockového hnutí (Melodie 9, 1971, č. 3, s. 81);
Trumfy a iluze naší populární hudby 1.–3. (Mladá fronta 17.–19. 4. 1973);
Kopou si hudebníci hrob? aneb Móda zvaná „disco“ (Melodie 15, 1977, č. 3, s. 78);
Rytíři urozeného rocku – „pompézní“ rock (Melodie 18, 1980, č. 1, s. 14);
Kanadský rock v reprezentačním dresu (Melodie 19, 1981, č. 4, s. 110);
Karnevalový únik životu – Ultravox, Spandau Ballet, Visage aj. (Melodie 19, 1981, č. 9, s. 275);
Rock´n´roll pod závojem času (Melodie 21, 1983, č. 8, s. 238 a č. 9, s. 280);
Přívoz přes řeku Mersey aneb Liverpool před dvaceti lety: Ti druzí (Melodie 21, 1983, č. 12, s. 370);
„Barva“ ostravského soulu (sborník Rhythm & Blues, Praha 1985, s. 231);
Jak to bylo s Melodií (Melodie 28, 1990, č. 6, s. 173);
Tři kapitoly z dějin rock´n´rollu 1955–57: Žij rychle, umírej mlád (Melodie 29, 1991, č. 2, s. 8);
Korunovace Presleyho (Melodie 29, 1991, č. 3, s. 8);
Osudy s nejrůznějšími konci (Melodie 29, 1991, č. 4, s. 20);
Manažeři primadon (Playboy 2002, č. 4, s. 72).

Literatura:

I. Lexika
EJ (heslo Jitka Švarcová).
Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (Praha 2002).
 
II. Ostatní
Vejvoda, Jiří: Nárok na rock (Smena 1989, s. 86).
Wohlhöfner, Vladimír: Vidět hudbu v širších souvislostech (rozhovor pro Český deník 22. 2. 1993, s. 8).
Šiler, Ivan: Uvidíme...! (rozhovor pro Dobrý večer 29. 1. 1994).
Vlasák, Vladimír: Se slovem bigbít se zatím vyplatí šetřit (MF Dnes 18. 3. 2000).
Wohlhöfner, Vladimír: Jaromír Tůma na odvrácené straně rocku (Hustler 2000, č. 5, s. 6).
 
Ivan Poledňák


Datum poslední změny: 18.2.2009