
Rytmus 2)
Charakteristika: Jazzový soubor
Datum narození/zahájení aktivity: 0.0.1942
Datum úmrtí/ukončení aktivity: 0.0.1949
Rytmus 2), jazzový soubor působící v rozpětí 1942–49.
Název souboru se měnil podle let (Rytmus 42 atd.), působnost souboru byla omezena válečnými poměry a pak zastavena vinou totalitního komunistického režimu, nepřátelského jazzu. Vznikl na podzim 1942 ze skupiny Elit Club (hrával též v lokále Metro-Akvarium) jako projev úsilí hrát hudbu s výraznějšími jazzovými, improvizačními rysy. Stylově lze hovořit o přechodu od raného swingu, smíšeného s dixielandovými prvky, v rozvinutější swing, ovlivněný Bobem Crosbym, Chickem Webbem a Bennym Goodmanem. Obsazení: Dunca Brož (trubka), Vladimír Horčík (klavír), Jan Hammer (kontrabas), Mirek Vrba (bicí), Václav Irmanov (kytara, zpět, tap dance). Rytmus 43 existoval v okupačních podmínkách spíše jen formálně, Rytmus 44 občas vystupoval v Radiopaláci (přistoupil k němu saxofonista Čestmír Suchý). Po osvobození 1945 hráli hudebníci Rytmu, kteří patřili ke špičce tehdejšího českého jazzu, v souboru Kamila Běhounka či ve formaci Swing Stars, pak vytvořili nový soubor Rytmus 47, který působil v obsazení Brož, Harry Langer (tenorsaxofon), Hammer (vibrafon), Horčík, Bolek Ziarko (kontrabas), Vrba; zpívali Hammer a Vlasta Průchová. Vystupovali profesionálně v nočním klubu Pygmalion na Václavském náměstí, kde se konala i jam sessions, jichž se někdy zúčastnili zahraniční jazzoví hudebníci, kteří se objevili v Praze. Soubor hrál i v roce 1948 a v počátku roku 1949, avšak jeho činnost ustala odchodem Brože, Stuchlého a Ziarka do zahraničí.
Ve vrcholném období činnosti bylo o souboru řečeno, že „hraje nekompromisní swingovou hudbu a pokouší se také o nový způsob hry, zvaný be-bop“; v některých projevech se objevily již předzvěsti cool jazzu (viz např. nahrávky Body and Soul či Šero). Repertoárovým a stylovým východiskem byl zejména Dizzy Gillespie a Chubby Jackson, v repertoáru byly i jazzové evergreeny a domácí skladby. Nejvýraznějšími tvůrčími osobnostmi ansámblu byli Brož a Horčík, soubor získal uznání odborníků doma i v zahraničí (mimo jiné Johna Hammonda) a výrazně ovlivnil československou jazzovou scénu. Některé nahrávky přinesla antologie Český jazz 1920–1960 (Supraphon).
Literatura:
I. Lexika
EJ.
II. Ostatní
Větvička, J.: Rytmus 49 (Jazz 1948, č. 9–10, s. 110).
Fried, Alexej: Rytmus 48 pod lupou (Jazz 1948, č. 9–10, s. 114).
Taneční hudba a jazz 1966–67 (zde diskografie).
Dorůžka, Lubomír, Poledňák, Ivan: Československý jazz – Minulost a přítomnost (Praha 1967).
Ivan Poledňák
Datum poslední změny: 18.2.2009