Srnka, Miroslav, skladatel a hudební pedagog, narozen 23. 3. 1975, Praha.
Studoval hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1993–99), Hudební fakultu AMU tamtéž (1998–2003, obor skladba), kompozici na Conservatoire National Supérieur de Paris (2001, profesoři Paul Méfano a Luis Naon). V letech 1998–2002 působil jako zástupce šéfredaktora časopisu Harmonie. Je autorem množství článků o soudobé hudbě v časopisech Harmonie a HIS Voice. Věnoval se také ediční činnosti jako šéfredaktor pražské pobočky hudebního nakladatelství Bärenreiter. Je zakládajícím členem občanského sdružení SHOCK (Soudobá hudba otevřená celé kultuře, projekty Shocková terapie a Dekonstrukce).
Jeho tvorba je charakterizována skladatelskými zájmy na poli počítačem podporované kompozice (computer aided composition), inspirací elektroakustickou hudbou pro formování v nástrojové podobě, zájmem o virtuózní soudobou hudbu určenou profesionálním specialistům, spektrální harmonii ve spojení s ostatními poválečnými kompozičními směry. Zúčastnil se řady zahraničních kompozičních mistrovských kurzů (Avignon Acanthes 2001, IRCAM 2001, Mladé pódium 2003 a dalších). Získal Cenu Gideona Kleina (2001), Jubilejní cenu Leoše Janáčka (2004) a v roce 2009 prestižní skladatelskou Cenu podpory Ernsta von Siemense. Jeho díla byla uvedena předními českými tělesy pro soudobou hudbu (Agon Orchestra, MoEns, Komorní orchestr Berg, Prague Modern, Ostravská banda) a světovými soubory a interprety soudobé hudby (Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien, BBC Philharmonic, Staatskapelle Dresden, Arditti Quartet ad.). V roce 2005 byla v berlínské Státní opeře provedena jeho krátká opera Wall (Zeď), v roce 2011 na Mnichovském operním festivalu zazněla jeho komorní opera Make no noise a ve stejném roce byl proveden hudební komiks pro děti Jakub Pestrokřídlý, kterou si u skladatele objednala Semperoper v Drážďanech. V roce 2016 měla úspěšnou premiéru celovečerní opera Jižní pól na libreto Toma Hollowaye, kterou Srnka napsal na objednávku Bavorské státní opery.
Intervalová preludia, pro sólové violoncello (1997).
Smyčcový kvartet (1998).
Podvrhy, pro mužský vokální ansámbl (1998).
Divočina. Pět písní pro baryton, lesní roh a klavír na texty Jima Morrisona (1999),
Ranní hajahu, pro devět neladěných bicích nástrojů (1999).
Směrnice omega, pro dva klavíry (2000).
Schödingerovy kočky, kvantové etudy pro cembalo (2000).
Orion, pro sólové tympány (2001).
Tři bambusy, pro bicí a violoncello (2001).
Stůl a kniha, pro bicí a violoncello (2001).
Cherchant, pro tympány a orchestr (Cena Gideona Kleina, 2001).
Spit elektronický fragment (2001).
Collapsing, pro basovou flétnu sólo, soprán saxofon sólo a dvě altové flétny, dvě velké flétny a pikolu (2001).
Sonnet 64, pro vysoký soprán a velký buben na text Williama Shakespeara (2001).
Psát tvoje oči, pro soprán a komorní orchestr na text Petra Borkovce (2002).
A prima mad, pro alt-saxofon (2002).
Joy and sorrow of 1862, pro komorní orchestr (2002).
A prima mad, pro flétnu (2002).
Kráter Brahms, pro 6 violoncell (2002).
Kráter Brahms, pro 6 houslí (2002).
Surprises in the Dark, pro flétnu, klarinet, housle, violu violoncello a klavír (2002).
Waiting with Myself, pro violoncello a orchestr (2003).
Rodíme, sound art (2003).
...Dva ohně..., pro orchestr (2003).
Smyčcový kvartet (2004).
Emily's Bees, pro soprán, klarinet a klavír (2004).
that long town of White to cross, pro sólové housle (2004).
Les Adieux, pro velký soubor (2004/2007).
Moldau Remixed, pro hoboj, violu a harfu (2005).
Wills wohl einmal hinübersehn?, pro velký soubor (2005).
Magnitudo 9.0, pro flétnu, klarinet, housle, violoncello a bicí (2005).
Wall, krátká komorní opera. Text Jonathan Safran Foer (2005).
Ta větší, jedna variace na závěrečnou scénu z Janáčkovy opery Její pastorkyňa pro sólový klavír (2006).
Když mne stará matka, Struna naladěna, instrumentace Dvořákových písní pro soprán, klavír a orchestr (2006).
Maria's Choice, pro flétnu, klarinet, 2 saxofony a bicí (2006).
Prostý prostor / Simple Space, pro sólové violoncello a jeden harmonický nástroj (2006).
Kráter Brahms, pro sólové violoncello a smyčcový orchestr (2007).
Reading Lessons, pro orchestr (2007).
Fictitious Hum, pro hoboj, klarinet, klavír a smyčcový kvartet (2007).
Reservoirs, pro ansámbl (2007).
Dreizehn Lieder, pro střední hlas a klavír na texty z obrázkových pohlednic Jureka Beckera jeho synovi Jonathanovi (2007).
Pouhou vlnou / Qu'une vague, pro klavírní kvintet (2008).
Fan Faire, pro žesťové nástroje a bicí (2009).
Coronae, pro francouzský roh (2010).
Tree of Heaven, pro housle, violu a violoncello (2010).
Escape Routines, pro klarinet, housle, violu, violoncello a harfu (2010).
A Variation, pro violoncello (2010).
Assembly, pro ansámbl (2011).
Engrams, pro smyčcový kvartet (2011).
Make No Noise, komorní opera. Text Tom Holloway (2011).
Jakub Pestrokřídlý, hudební komiks pro tři zpěváky a orchestr. Text Marie Procházková (2011).
Listening Eyes, instalace Kateřiny Vincourové se zvukem Miroslava Srnky (2012).
Eighteen Agents, pro 19 smyčců (2012).
Klavírní koncert (2012).
My Life Without Me pro soprán a ansámbl (2008/2013).
track 02 pro klavír (2014).
track 01 pro housle a klavír (2014).
No Night No Land No Sky, pro komorní orchestr (2014).
docudrama01 - Orph & Eury pro dechové trio (2014).
Origami, pro akordeon (2015).
move 01 / move 02 pro velký orchestr (2015).
Jižní pól, opera. Text Tom Holloway (2016).
Rodíme. Sound art (Český rozhlas 2003);
Fan Faire. Munich Opera Horns (Farao Classics 2013);
Coronae. Saar Berger (Farao Classics 2013);
Smyčcový kvartet. Arditti Quartet (His Vioce Sampler 20013).
Pavel Klusák: Diskrétní šok hudbou: Agon a Shock (Týden 25, 2003, s. 82).
Eva Velická: Vítkov v dekonstrukci (Harmonie 8, 2003, s. 32).
http://art.ihned.cz/c1-65139770-miroslav-srnka-jizni-pol-opera
www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1677043-cesky-skladatel-miroslav-srnka-dobyl-jizni-pol-i-svetovou-operu
http://www.casopisharmonie.cz/rozhovory/fistule-na-lyzich.html
www.srnka.cz
Jan Hanák