Charakteristika: Hudební publicista
Datum narození/zahájení aktivity:30.10.1949
Text
• Literatura •
Dorůžka, Petr, hudební publicista, narozen 30. 10. 1949, Praha.
Syn Lubomíra Dorůžky, otec Davida Dorůžky. Po maturitě na střední všeobecně vzdělávací škole v rodišti (1968) vystudoval obor zvuková technika na elektrotechnické fakultě Českého vysokého učení technického v Praze (ing. 1973) a pak do 1989 pracoval v počítačové oblasti jako technik (mainframe ICL v Praze).
V hudební publicistice, kterou začal rozvíjet v časopisech Pop Music Express a Aktuality Melodie (1968–69), se zaměřoval na anglosaskou rockovou scénu; spolupracoval s časopisy Melodie (1970–83), Mladý svět, Populár, Gramorevue, Kruh (periodikum Sekce mladé hudby Svazu hudebníků). Připravoval texty pro v Supraphonu licenčně vydávaná alba (Janis Joplin, Pink Floyd, Woodstock a další), pořady pro pražské Divadlo hudby (Woodstock, Frank Zappa, Bob Dylan, Pepíkova garáž, Janis Joplin a další), pro Československý rozhlas (cyklus Větrník a jiné), byl spoluautorem a stálým hostem pořadu Studio B, který vysílalo brněnské studio Československé televize. Od roku 1988 připravuje pořad Hudba na pomezí (Český rozhlas, stanice Vltava) s "nezařaditelnými" nahrávkami s kořeny v rocku, soudobé hudbě a etnických kulturách; později se program orientuje na world music.
Po 1989 spolupracoval s firmou Bonton jako producent, od 1992 je členem panelu WMCE (World Music Charts Europe, součást European Broadcasting Union; z jeho playlistů vzniká měsíční žebříček WMCE). Od 1993 připravuje pravidelnou rubriku World Music pro časopis Rock & Pop (od ledna 2003 pro měsíčník UNI), kde též publikoval reportáže z festivalů world music Rudolstadt, Angoulème, Strictly Mundial Zaragoza; o world music píše pro další tiskoviny (Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Respekt, Reflex, Muzikus atp.), přispívá do pořadu Global Village (Canadian Broadcasting Corporation, Toronto). Od 2002 externě přednáší o world music na katedře kulturní ekologie fakulty humanitních studií University Karlovy a připravuje týdenní pořad Babillon pro kabelovou hudební TV Stanice O. V 90. letech organizoval výjezdy českých umělců (Hradišťan, Ad Lib Moravia, Vlasta Redl, Jablkoň) do Německa (Tanz und Folk Festival Rudolstadt, BardenTreffen Nurenberg atd.). Tisková a mediální spolupráce s festivalem Respect. Velké množství přednášek, besed k tématu world music v nejrůznějších klubech atp.
Napsal texty do publikace svého otce Panoráma populární hudby 1918–1978 (Praha 1981), autorsky se podílel na sbornících Rhythm & Blues (Praha 1985) a Beaty Bigbeaty Breakbeaty (Praha 1998), přispěl četnými hesly do všech dílů Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby (Praha 1980–90), byl spoluautorem a editorem sborníku Hudba na pomezí (Praha 1991). Samostatně vydal monografii Šuplík plný Zappy (Praha 1984, Bratislava 1990, 2Praha 1993), v tisku má publikaci s pracovním názvem Afro*** (Praha 2003). Ze studií a statí: World Music: Subjective View from Prague (sborník Central European Popular Music, Praha 1994, 53–55), World Music (sborník Soudobá problematika nonartificiální hudby a hudební výchova, České Budějovice 1998, s. 34–42), Integrace etnických lidových tradic do hudebního školství (sborník Populární hudba a škola, Praha 2000, s. 62–66).
Literatura
EJ.
Kdo je kdo. Osobnosti české současnosti (Praha 2002).
Ivan Poledňák Datum poslední změny: 11.10.2004