Charakteristika: skladatel, sbormistr a pedagog
Datum narození/zahájení aktivity:13.8.1858
Datum úmrtí/ukončení aktivity:7.5.1931
Text
Petzold, Antonín, skladatel, sbormistr a pedagog, narozen 13. 8. 1858, Praha, zemřel 7. 5. 1931, Olomouc.
Vystudoval varhanní školu v Praze u Josefa Föerstra a Františka Zdeňka Skuherského a operní školu Jana Ludvíka Lukese. Na obou školách složil státní zkoušky z hudby. V letech 1877–82 působil jako varhaník v katedrále sv. Vojtěcha v Praze. Další dva roky zastával funkci kapelníka městského divadla v Plzni, s nímž podnikal zájezdy na Moravu, kde se později usadil. V letech 1884–86 pracoval jako učitel hudební školy Moravan v Kroměříži a v roce 1886 se zde stal ředitelem. V tomto roce se oženil s pěvkyní Boženou Rubešovou. Uplatnil se tu také jako sbormistr, nastudoval například Dvořákovo Stabat mater. Poté přijal nabídku moravského hudebníka a kněze Jindřicha Geislera a stal se varhaníkem v dómu sv. Václava v Olomouci a od roku 1914 zde působil i jako dirigent. Zároveň se stal v roce 1888 ředitelem nově založené hudební školy olomouckého spolku Žerotín a tuto funkci zastával až do roku 1911. V letech 1893–1910 a 1917–18 působil jako sbormistr tohoto spolku. Učil v Poettingově dívčím ústavu zpěv, klavír a teorii a měl i soukromou učitelskou praxi. Po smrti své první ženy se oženil s altistkou Annou Dudíkovou, s níž měl dva syny: Antonína, který se stal sboristou olomoucké opery, a pozdějšího skladatele, violistu a hudebního pedagoga Jana.
Petzold měl velký podíl na rozvoji hudebního života v Olomouci. S pomocí ochotníků a vojenské hudby prováděl i velká oratorní díla slavných skladatelů (Mozart, Haydn, Berlioz, Křížkovský, Dvořák aj.), symfonické skladby (Beethovenovu Devátou, Dvořákovy symfonické básně, Smetanovu Mou vlast) a opery (Smetanovu Prodanou nevěstu, Hubičku, Dalibora, Dvě vdovy, Tajemství, Sudovu U Božích muk, Blodkovu V studni aj.). K provedení náročnějších oper se snažil zvát kvalitní umělce, během války tak například pozval do Olomouce k představení Smetanových oper Emmu Destinnovou.
Po ukončení spolupráce se spolkem Žerotín (v roce 1905 se stal jeho čestným členem) se věnoval především chrámové hudbě a výuce. V roce 1918 působil jako člen zkušební komise pro státní zkoušky z hudby v Brně. V pozdějších letech se více než komponování věnoval hudebně-pedagogické činnosti a sbormistrování.
Skládal především chrámovou hudbu v tradičním slohu, varhanní předehry a dohry. Za působení v olomouckém dómu napsal několik drobných skladeb (např. Christus Factus est, Vercilla regis, Miserere, Te Deum, Terra tremuit, Ecce sacerdos). Za jeho nejvýznamnější dílo je považována skladba Missa solemnis, která vyšla tiskem ve Vídni. Krom toho napsal i několik světských skladeb, a to komorních (Elegie, Hovory lesa pro housle a klavír, Legenda pro violoncello s klavírem aj.) i orchestrálních (Intermezzo pro smyčcový orchestr, Hymnus pro velký orchestr, Slavnostní předehra pro dva klavíry, harmonium a smyčcový orchestr aj.). Komponoval sborové písně pro ženský (Ten ptáček, Pod bezem), mužský(Do hor) i smíšený (Dívky naše české) sbor. Začal práci na opeře Vršovci, kterou ovšem nestihl dokončit.
Dílo
Dílo hudební:
Orchestrální skladby
Intermezzo pro smyčcový orchestr.
Hymnus pro velký orchestr.
Slavnostní předehra pro dva klavíry, harmonium a smyčcový orchestr.
Komorní skladby
Rondo C pro klavír.
Tanec pro klavír.
Elegie.
Hovory lesa pro housle a klavír.
Legenda pro violoncello a klavír.
Vokální skladby
Odpověď pro soprán.
Pod bezem pro ženský sbor.
Ten ptáček pro ženský sbor.
Uhodilo pro ženský sbor.
Žabky pro ženský sbor.
Dívky naše české pro smíšený sbor.
Heslo Žerotína pro smíšený sbor.
Do hor pro mužský sbor.
Čí to koníčky, oktet pro smíšené hlasy.
Jarní, oktet pro smíšené hlasy.
Chrámové a církevní skladby
Beatus vir.
Laetatus sum in his.
Speciosus forma.
Sederunt principes.
Iacta cogitatum.
Propitius esto.
Sciant gentes.
Viderunt omnes.
Anima nostra.
Tecum principum.
Timebunt omnes.
Domine refugium.
Iongoverunt discipuli.
Trinete Dominum.
Haec dies.
Unam petii.
Convertere Domine.
Veni Sancte Spiritus.
Emitte Spiritum.
Loquebantur.
Ascendit Deus.
Regnavit Dominus.
Suscepimus Deus.
Beata Deus.
Omnes de Sabra.
Salvos fac nos.
Benedictus Dominus.
Protector noster.
Constitues eos principes.
Exultabunt.
O vos omnes.
Qui sedes Domine.
Digitur oratio mea.
Surrexit Christus et illuxit.
Os justi meditabitur.
Redemptionemn.
Dominabitur amarizmaru.
Misit Dominus.
Bonum est confiteri.
Priusquam et formarem.
Justus ut palma.
Dicite in gentibus.
Locus iste.
Benedicta es tu.
Benedicta et venerabilis.
Tu es deus qui facis.
In die Ressurectionis.
Posuisti Domine.
De Quamcumque.
Bonum est.
Locus iste.
Gloria et Honore.
Sanctificavit Moyses.
Sperent in te.
Illumna oculos.
Anima nostra.
Dextera Domini.
In te speravi.
Domine Deus in simplicitate.
Posuisti Domine.
In omnem terram.
Deus, Deus meus.
Angelus Domini.
Fulcrunt Jesum.
Portas coeli.
Confitebor Tibi.
Benedicam Dominum.
Mirabilis Deus.
Postula me.
Jubilate Deo.
Diffusa et gratia.
Ave Maria gratia plena.
Jubilate Deo universa.
Sacerdotes Domini incensum.
Terra tremuit.
Confitebuntur coeli.
Lauda Jerusalem.
Expectans.
Christus factus est.
Vexila regis.
Te Deum.
Ecce sacerdos manus.
Ecce sacerdos.
Tantum ergo.
Tradiderunt.
Ad multus annos.
Svatý Václave – harmonizace.
Parce Domine.
Missa solemnis pro osm hlasů a capella.
LiteraturaI. Lexika
ČSHS.
II. Ostatní
Hudební skladatel Ant. Petzold zemřel (Hudební výchova 12, 1931, č. 6–7, s. 104).
Sehnal, Jiří – Vysloužil, Jiří: Dějiny hudby na Moravě (Brno, 2001).
Krömerová, Nela: Antonín Petzold v olomouckém hudebním životě, bakalářská práce (Univerzita Palackého v Olomouci, 2010).
Iveta Šedová
Datum poslední změny: 16.8.2014