Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Soběský, Bohumil

Tisk


Charakteristika: Pevěc-barytonista a hudební pedagog

Datum narození/zahájení aktivity:30.10.1892
Datum úmrtí/ukončení aktivity:16.7.1965
Text
DíloLiteratura

Soběský, Bohumil, operní barytonista a pedagog, narozen 30. 10. 1892, Sumrakov (u Studené), zemřel 16. 7. 1965, Praha.

 

Po maturitě na gymnáziu v Jindřichově Hradci vystudoval Učitelský ústav v Brně. Současně se začal vzdělávat v hudbě u Ferdinanda Vacha. Po škole nastoupil na učitelské místo v Divákách, kde se spřátelil s bratry Aloisem a Vilémem Mrštíkovými. Během první světové války odešel do Vídně na K. K. Akademie studovat zpěv k profesoru Geiringerovi, byl přijat hned do třetího ročníku. Roku 1919 jej na přímluvu Aloise Mrštíka angažoval Karel Kovařovic do Národního divadla v Praze. Poprvé tam vystoupil už 11. 1. 1919 v roli krále Vladislava ve Smetanově opeře Dalibor po boku Emy Destinnové a Theodora Schütze. Zpočátku své pěvecké kariéry dostával větší role, později však, za éry Otakara Ostrčila, byl stále častěji obsazován spíše do epizodních rolí. Přesto na sobě Soběský dál pracoval a zdokonaloval se v pěvecké technice, v Praze studoval u Carla Emericha (1922–26) a v Miláně u profesora E. Piccoliho. Byl považován za pohotového zpěváka. Mezi jeho nejvýznamnější role v Národním divadle patřil Escamillo v Carmen (1900, 1926), Krušina v Prodané nevěstě (1908, 1922, 1933), Kalina v Tajemství (1912, 1919), Hrabě Almaviva ve Figarově svatbě (1920), Eugen Oněgin (1920). Hostoval také v Olomouci (1922) a v Bratislavě (1924). Brzy začal sám soukromě vyučovat zpěv a roku 1936, kdy dostal nabídku vyučovat na brněnské konzervatoři, svou aktivní pěveckou kariéru ukončil a odešel natrvalo do Brna. Stál u zrodu pěveckého oddělení JAMU (od roku 1946, 1952 docent, 1959 profesor), kde působil až do svého odchodu na odpočinek roku 1960. V roce 1954 zasedal v odborné porotě Pražského jara. Z jeho žáků vynikli zvláště Eduard Hrubeš, Theodor Šrubař, Marie Burešová, Libuše Domanínská, Zdeněk Švehla, Václav Halíř a další. Pedagogické činnosti se věnoval i po odchodu na odpočinek. Svými vzpomínkami na Aloise a Viléma Mrštíkovi přispěl do knihy Jana Racka Bratři Mrštíkové a jejich citový vztah k Leoši Janáčkovi a Vítězslavu Novákovi (Brno 1940).


Dílo

Dílo literární

 

Význam hlasové výstavby a techniky ve výchově operního a operetního pěvce (Sborník JAMU 1, 1959, s. 87–94).

Sjednocení pěveckého názvosloví a jeho náplně (předneseno na pěvecko-pedagogické konferenci v Brně 1959).

Literatura

I. Lexika

ČSHS.

 

II. Ostatní

Pala, František: Z dějin opery Národního divadla. Popřevratový stav opery Národního divadla (Hudební rozhledy 6, 1953, č. 17, s. 797–803).

Zemřel Bohumil Soběský (Hudební rozhledy 18, 1965, č. 16, s. 691)

Kašpárek, Ludvík: Pěvec Ostrčilovy éry (Lidová demokracie 48, 1992, č. 256, s. 4)

http://www.akaska.cz/?page=95

http://cestipevci.wz.cz/pevci/sobesky.htm

 

Silvie Adamová

Datum poslední změny: 8.1.2012