Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Gravani, Peregrino

Tisk

(Peregrinus; Grawani; Kravani; Krawani)

Charakteristika: Ředitel kůru, skladatel, varhaník a pěvec-tenorista

Datum narození/zahájení aktivity:13.1.1732
Datum úmrtí/ukončení aktivity:18.4.1815
Text
DíloLiteratura

Gravani, Peregrino (psán též Grawani; Krawani; Kravani), ředitel kůru, skladatel, varhaník a pěvec-tenorista, narozen 13. 1. 1732, Jaroměřice nad Rokytnou, zemřel 18. 4. 1815, Brno.

Pocházel z italské rodiny, která se v Jaroměřicích kdysi usadila. Jeho matka Anna, i otec Tobiáš, jsou v matrice zapsáni Grawani. Matka byla dcerou jaroměřického rektora Václava Freye-Svobody, odtud pravděpodobně pochází hudebnost celé rodiny. Peregrino působil jako tenorista v zámecké kapele u hraběte Jana Adama z Questenberka, kde zpívaly také jeho sestry, Maria Frantisca a Leonora Maria. Díky kulturní činnosti hudbymilovného hraběte vyrůstal mladý Peregrinus v hudebně vyspělém prostředí Jaroměřic v době působení Františka Václava Míči. Kromě služby v zámecké kapele také občas působil v brněnských kostelech jako varhaník.
V roce 1755 byl pro své zkušenosti v hudbě vokální i instrumentální přijat na místo tenoristy Jakubského kostela, kde se ovšem pro svou povahu, mládí a schopnosti dostával do častých sporů s hudebníky kostela, choralisty a církevními představenými, kteří byli zvyklí na staré kostelní poměry. Neustálé neshody a slovní potyčky vyvrcholily v roce 1757 obzvlášť ostrým sporem mezi Gravanim a basistou Kajetánem Rusmanem, který se ale nakonec k chybám, kvůli kterým spor vznikl, přiznal a spor byl tak vyřešen.
Po smrti dosavadního ředitele kůru Matouše Rusmana nastoupil v roce 1762 do této funkce Gravani. Po Matoušovi Rusmanovi převzal i množství hudebnin. 3. června roku 1763 podepsal převzetí jakubského inventáře, který obsahoval systematický a tematický seznam čítající asi osm set chrámových skladeb, a zavázal se ho doplňovat, což v letech 1763–81 úspěšně činil. Měl tedy k dispozici kvalitní hudební materiál a zkušené choralisty i hudebníky, s nimiž v Jakubském kostele prováděl výborná díla.
Po nástupu do pozice ředitele kůru se objevily další spory se spolupracovníky, opět s Kajetánem Rusmanem, v roce 1763 si na něj stěžoval městský věžník Jan Renner, v roce 1764 Jakub Pelikán, brzy poté se začali se svými stížnostmi ozývat i choralisté. Hlavní důvod těchto častých potyček byl téměř vždy stejný – mladý Gravani od svých spolupracovníků požadoval dochvilnost, přesnost, podřízenost a poctivou a pořádnou práci. V květnu roku 1768 mu byla kvůli nesrovnalosti tentokrát s věžníkem Abrahamem Fischerem funkce ředitele kůru odebrána, ovšem již 8. srpna byl pro své nepopíratelné schopnosti povolán zpět.
Gravani intenzivně obdivoval a prostřednictvím své pozice ředitele kůru také šířil skladby vídeňských klasiků, Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta v Brně a na Moravě. Pochvalně se o něm ve svém životopise vyjadřuje Vojtěch Jírovec.
Mezi lety 1758–1812 složil kolem sto třiceti chrámových skladeb ve vídeňském stylu, které byly hrány na Moravě i ve Slezsku.


Dílo

Dílo hudební

Alma pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Alma pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, dva trombony a varhany;
Alma redemptoris pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety a varhany;
Alma redemptoris pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Antifona pro conductu maiori pro smíšený sbor, housle, violu, fagot, cornetto a dva trombony;
Aria. Alt sólo, dvoje housle, viola sólo, varhany;
Aria pro omni festo. Tenor sólo, dvoje housle, dva lesní rohy a varhany;
Aria pro omni tempore. Alt sólo, dvoje housle a varhany;
Asperges me pro smíšený sbor, dvoje housle a varhany;
Asperies me pro smíšený sbor, dvoje housle, dva lesní rohy a varhany;
Ave regina. Alt sólo, dvoje housle a varhany (1783);
Ave regina. Bas a tenor sólo, housle unisono a varhany (1783);
Beati omnes pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje a varhany;
Cantilena germa. Pro Adventu;
Concentus Beatae Virginis Mariae. Smíšený sbor, dvoje housle, trombon a varhany;
Credidi pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (1770);
Credidi et Beatis omnes. Smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (1765);
Credidi et Beatis omnes pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (1779);
De profundis pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
De profundis pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
De profundis pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony, dva klarinety a varhany;
De profundis f moll pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Dixit et Magnificat pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klarinety, tympány a varhany;
Dixit et Magnificat pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klarinety, dva trombony a varhany;
Dixit et Magnificat pro smíšený sbor, dvoje housle, hoboj sólo, dva klarinety a varhany;
Domine non sum dignus pro smíšený sbor, dva hoboje a dva fagoty;
Duetto de venerabili sacramento pro dva soprány, dvoje housle, dva hoboje, dva fagoty, basu a varhany;
Duplex Ave regina pro smíšený sbor, dvoje housle a varhany;
Duplex Regina coeli pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klarinety a varhany;
Ecce sacerdos pro smíšený sbor;
Homo quidam pro smíšený sbor (1780);
Chorus pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje a varhany;
In coena Domini pro smíšený sbor s doprovodem nástrojů;
Lauda Jerusalem pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, tympány a varhany;
Litaniae lauretanae pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, dva hoboje a varhany;
Litaniae lauretanae pro smíšený sbor, dvoje housle a varhany (opis z roku 1770);
Litaniae lauretanae pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klarinety, tympány a varhany (1775);
Litaniae lauretanae pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klarinety, tympány a varhany;
Litaniae lauretanae curtae pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, tympány a varhany;
Litaniae curtissimae pro smíšený sbor, dvoje housle a varhany;
4x Litanie v Tematickém inventáři z kůru svatého Jakuba v Brně;
Miserere pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (1764);
Miserere pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (1764);
M
iserere curtum pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Missa ceremoniallis pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Missa con clarinis (kolem roku 1768);
Missa noc clarinis;
Missa pastoralis. Missa pro Sabatho sancto noc trombonis. (kolem roku 1763);
Missa propria sacrae coenae (kolem roku 1769);
2x Missa;
Motetto de Martyre pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety a varhany (opis z roku 1758);
Motetto pro omni solemnitate. Bas sólo, dvoje housle, dva klarinety, tympány a varhany;
Ne obliviscaris pro smíšený sbor, violu, cornetto, dva klarinety, dva trombony a varhany;
26 ofertorií;
O salutaris hostia pro dva soprány, dva alty, dva hoboje a varhany;
Pastorale pro smíšený sbor, dvoje housle a varhany;
Pastorale. Alt sólo, dvoje housle a varhany;
Pastorella. Tenor sólo, dvoje housle a varhany;
Planctus animarum pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, dva trombony a varhany;
Psalmi. Confitebor, Beatus pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klavíry, tympány a varhany;
Psalmi diversi pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje a dva klarinety;
Psalmus pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (1782);
Psalmus de profundis pro smíšený sbor, violu, cornetto, trombon a varhany;
Regina coeli pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a dva klarinety (1763);
Regina coeli pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, dva hoboje, tympány a varhany;
Requiem pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany (opis z roku 1764);
Requiem pro smíšený sbor, dvě cornetta, dva trombony a varhany;
Requiem pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Requiem in Es pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, dva hoboje, dvě cornetta a varhany;
Requiem ex Dis pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
Requiem ordinarium pro smíšený sbor, dvoje housle, dva trombony a varhany;
5 Requiem (kolem roku 1770);
Salve regina pro smíšený sbor, cornetto, violu, dva trombony a basso;
Salve regina pro smíšený sbor, dvoje housle, dvě cornetta a varhany;
Salve regina pro smíšený sbor, housle a varhany;
Salve regina pro smíšený sbor, Basso Concto, dvoje housle, dva trombony a varhany (opis z roku 1772);
Salve IV. pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, dva hoboje, tympány a varhany;
Sub tuum praesidium pro smíšený sbor, dvoje housle a varhany (1783);
Te Deum laudamus pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, tympány a varhany (opis z roku 1778);
Te Deum laudamus pro smíšený sbor, dvoje housle, tympány a varhany;
Te Deum laudamus pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, sólo, tympány a varhany;
Te Deum laudamus pro smíšený sbor, dvoje housle, dva klarinety, tympány, basu a varhany (1812);
5 Veni Sancte Spiritus;
Vesperae solemnes pro smíšený sbor, dvoje housle, dva hoboje, dva klarinety, tympány a varhany;
3 Vesperae.

Literatura

I. Lexika
PHSN.
ČSHS.
Grove5.

II. Ostatní
Mozartovi vrstevníci v Brně (Praha 1951).

Pavlína Radochová

Datum poslední změny: 17.1.2010