(Knjze)
Charakteristika: kytarista, fagotista a skladatel
Datum narození/zahájení aktivity:7.9.1784
Datum úmrtí/ukončení aktivity:23.7.1840
Text
Kníže, František Max (Knjze), kytarista, fagotista a skladatel, narozen 7. 9. 1784, Drahelčice, zemřel 23. 7. 1840, Praha.
Hudební vzdělání získal u Jana Václava Tomáška v Praze. Vynikl jako kytarista, ale hrál také na violu a fagot, a začínal jako pěvec ve Stavovském divadle. Oženil se s přední herečkou tohoto divadla Theresou Brunetti rozenou Frey, vdově po tanečníku Giacomovi Brunettim. Řadu let hrál na violu, fagot a kytaru v orchestru Stavovského divadla (zaznamenán v letech 1816, 1821 a 1838). Od roku 1833 působil také jako regenschori v několika pražských chrámech – u sv. Ignáce, později v hradní kapli u sv. Havla, kde setrval až do smrti. Ucházel se o místo metropolitního kapelníka u sv. Víta po Janu Augustinovi Vitáskovi, ale neúspěšně. Je průkopníkem české kytarové hry, vynikl jako kytarový virtuos a pro tento nástroj napsal první českou školu hry na kytaru Vollständige Guittarschule (2 díly, Praha 1820) a složil množství skladeb, cvičení a úprav operní hudby z repertoáru Stavovského divadla. Pro toto divadlo také složil hudbu k několika pantomimám, jejich notový materiál se nedochoval. 1. 12. 1826 měla premiéru jeho jednoaktová „baletní smíšenina s Policinellem“ Der überlistete Alte na libreto pražského tanečníka a choreografa Fridricha Feigerta (česky byla hrána 3. 12. jako Přelstěný stařec). Kníže žil v centru českého umění své doby a spolupracoval s předními osobnostmi. Jako interpret se podílel na řadě významných pražských hudebních premiér, dobovou popularitu si získal i svými písněmi na český text Václava Hanky. Jeho vánoční mše byla ve své době hrána častěji než dnes populárnější mše Jana Jakuba Ryby.
Dílo
Dílo hudební (výběr):
Písně s kytarovým doprovodem
Gesänge op. 12.
Lieder op. 17.
Wanderlieder op. 22 (Praha, b. r.).
Charakteristische Singübungen für Sopran oder Tenorstimme.
Šestero písní pro jeden hlas.
Patero písní pro jeden hlas op. 18 (Praha 1819).
Patero českých písní pro jeden hlas op. 21 (Praha, b. r.).
Břetislav – balada na slova Josefa Hukala Když měsíček spanile svítil (Praha 1866).
Ratibur (Praha 1885).
10 písní pro jeden hlas při kytaře (Praha 1925).
Skladby pro kytaru
La Chasse en Rondeau op. 3.
Sechs varoationen op. 4.
Fünf leichte Stücke op. 5.
12 Laendler op. 6.
Grandes variations op. 7.
Divertimenti op. 8.
Fundamente für die Guittare nebst praktische Beispielen.
Vollständige Guittarschule (Praha 1820).
Sechs Fortschreitende Lectionen op. 11.
Vierzehn Hefte verschiedener Studien für die Guittare op. 15.
Ober-Oesterreicher op. 16.
Zwolfe Monferrine op. 19.
Sechs variationen op. 20.
Chrámové skladby
3 pastorální mše – D dur, F dur a G dur, dále velké mše – F dur a G dur, malá mše B dur, ofertoria a graduale.
LiteraturaI. Lexika
OSN.
Weissenbäck, Andreas: Sacra Musica, Lexikon der katholischen Kirchenmusik (Wien 1937).
PHSN.
ČSHS.
Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950 (Graz 1957).
MGG2.
II. Ostatní
Debrnov, Josef.: František Kníže (Dalibor, 1885, s. 423).
Černý, František: Obrázky z dob našeho probuzení (Praha 1890).
Němec, Zdeněk: Weberova pražská léta (Praha, 1944).
Václavek, Bedřich – Smetana, Robert: O české písni lidové a zlidovělé (Praha, 1950).
Kozák, Petr: Kdo byl František Max Kníže? (Harmonie, číslo 12, 2006, s. 17).
Ludvová, Jitka a kol.: Pražský divadelní almanach: 230 let Stavovského divadla (Praha 2013).
Petra Wiedermann
Datum poslední změny: 19.5.2016