Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Hannig, Petr

Tisk


Charakteristika: Skladatel, aranžér, hráč na klávesy, zpěvák, leader, redaktor a vydavatel

Datum narození/zahájení aktivity:20.1.1946
Text
Literatura

Hannig, Petr, skladatel, aranžér, hráč na klávesy, zpěvák, leader, redaktor a vydavatel, narozen 20. 1. 1946, Neštěmice (Ústí nad Labem).
 
Od osmi let se učil hře na akordeon, od jedenácti na varhany, základy hudební teorie získal u Karla Hrona. I když hudba byla jeho hlavním zájmem, absolvoval obor umělecký kovář a zámečník na umělecko-průmyslové škole v Turnově a pracoval jako umělecký zámečník v Ústředí uměleckých řemesel v Praze. Vedl přitom dětský pěvecký sbor školy v Jindřišské ulici a na Státní konzervatoři studoval 1965–73 (1968–69 pobýval v Anglii) hru na varhany u Miroslava Kampelsheimera a Jaroslava Vodrážky, skladbu u Františka Kovaříčka a Jana Zdeňka Bartoše, dirigování u Františka Vajnara a Libora Hlaváčka. Později absolvoval studium skladby na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze (1973–78, u Václava Dobiáše a pak Jiřího Dvořáčka, absolvoval Symfonií pro tři syntezátory a velký orchestr).
 
Od dětství se zabýval populární hudbou, kterou hrával i ve školních tanečních kapelách (zaujal jej i jazz, hrával skladby Dave Brubecka), brzy začal s komponováním písniček (písnička Koupím si nové boty byla oceněna v krajské soutěži v Ústí nad Labem a uvedena v rozhlase, titul Namaluj mě zpívala Petra ČernockáOrchestrem Karla Vlacha). Koncem roku 1966 sestavil soubor s názvem Pastýři (dočasně zanikl odchodem zakladatele do Anglie), který byl označován jako „něžný beat“. V netradičním obsazení se uplatnily zobcové flétny, fagot, hoboj, v souboru hráli mimo jiné Jiří Hodan, Karel Vágner, Josef Vejvoda, zpívali Karel Bláha, Petra Černocká, Lilka Ročáková, Jitka Zelenková, v repertoáru byly mimo jiné Hannigovy skladby Když se soumrakem chladne den, Mozartův spinet, Ovečka, Sun sun. Po Hannigově návratu z Anglie soubor obnovil činnost jako doprovodná skupina Petry Černocké. Tehdy Hannig též aranžoval a komponoval pro Josefa Laufra, pro Věru Špinarovou napsal repertoárově důležitou písničku Domů mířím, venku svítá, hlavně však významně přispěl ke vzniku alba skupiny Framus Five Město Er (nahráno na přelomu 1969–70, Hannig byl spoluautorem hudby a aranžérem), jež je pokládáno za jeden z milníků ve vývoji českého rocku pro hodnotu textů (Josef Kainar) a bohatost hudebních prostředků. Působil jako hudebník více než půl roku ve Francii (1973) a po návratu vytvořil formaci Skupina Petra Hanniga (pak Maximum Petra Hanniga), která doprovázela indonéského zpěváka Rony Martona. Formace vystupovala (posílená o smyčcové kvarteto) s Hanou Hegerovou (1978), s Jiřím Helekalem uskutečnila zájezd do Bulharska a SSSR, doprovázela Stanislava Procházku ml. (Hannig pro něj napsal písničky Celá škola už to ví a Maturitní léto – úspěch na Děčínské kotvě 1983); s formací absolvovala své pěvecké začátky herečka Lenka Kořínková a  svá první vystoupení Jiří Wimmer. Od 1975 ve skupině působil stále populárnější Vítězslav Vávra (jeho popularita byla největší v letech 1979–83), pro nejž Hannig napsal hitové písničky Citrónová holka, Dívka z heřmánkové návsi, Já chci s tvými ústy spát, Město jako ponorka a s nímž nahrál celkem čtyři LP; spolupráce byla uzavřena účastí na Bratislavské lyře 1983 s písničkami Správné holky, hlaste se a Pamětník. V únoru 1984 formace ukončila činnost a název byl po jistý čas používán jen pro studiové projekty.
 
Hannig stál 1985 u počátků pěvecké kariéry Hany Zaňákové a vytvořil pro ni i pseudonym Lucie Bílá; napsal pro ni první úspěšné tituly Horší než kluk, Mně se stýská, Neposlušné tenisky, To mi věř a byl autorem většiny skladeb na jejím prvním LP (1986).
Pro další činnost bylo charakteristické hledání nových „hvězd“ či „hvězdiček“. Hannig tak vedl skupinu Robinson, doprovázející zpěváka Arnošta Pátka, s formací Maximum Petra Hanniga doprovázel Jakuba Smolíka (ten uspěl zejména s titulem Až se ti bude jednou zdát), Martu Stravovou (s ní nazpíval dueto Domů k mámě), vystupoval jako šansoniér s tituly Dávno tě znám, Kamaráde, dej si říct, Léta, Mám už dávno jinou, Odpusť bílým klávesám, spolu se Smolíkem, Stravovou, Martinou Formanovou (ta nazpívala Hannigovu fotbalovou hymnu Sparty Dej gól) a obnovenou skupinou Maximum připravil LP Láska na první pohled (1988). Organizoval zájezdy, na nichž vystupoval (vedle již jmenovaných) s dětskými zpěváky Anuškou Melenovou a jejím bratrem Josefem Melenem, ale též s herci či moderátory Dášou Veškrnovou, Lukášem Vaculíkem, Michalem Herzánem, Janem Rosákem, Miroslavem Moravcem, Zdeňkem Izerem, Jiřím Bartoškou a dalšími; po listopadu 1989 vystupoval pouze s Bartoškou a zpěvačkou Markétou Aptovou. Hannigova produkce vycházela na gramofonových deskách Supraphonu a Pantonu, později ji začal vydávat ve vlastní firmě.
 
V letech 1974–89 působil jako redaktor (redigoval populární hudební pořad Rytmus – pohledy do světa populární hudby) a později jako dramaturg pro tzv. malé žánry v Československém rozhlase v Praze. V březnu 1990 založil agenturu, která produkovala komerčně úspěšné varietní programy, v nichž účinkovali mimo jiné Jiří Wimmer, Luděk Sobota, Jiří Ciesler, taneční soubor, hudební skupina Money Systém (s kytaristou, aranžérem a skladatelem Alfredem Bittnerem a zpěvačkou Aptovou). Roku 1994 založil vydavatelství Maximum Hannig, kde vydává populární hudbu, ale i některé tituly z hudby vážné. Prvním popovým titulem bylo album Říkal jí holčičko (zpěvák David Král zpíval většinou Hannigovy písničky; Hannig vydal s Králem celkem čtyři LP), Melenová nazpívala pod názvem Srneček populární dechovkové tituly, dále alba s vánočními koledami a s národními písněmi; Vávrovy někdejší hity vyšly na albech Dívkám z heřmánkových návsí a Kluci z předměstí, Procházkovy hity na albu Celá škola už to ví, sám Hannig se prezentoval mimo jiné výběrem ze svých skladatelských začátků (album Ovečka) a jako zpěvák na albech  Nejkrásnější písničky (1994), Hospůdko známá (1995) a Přívětivý pán (2003); na CD Neobjevená je zařazen i titul Sedmnáct (nejúspěšnější Hannigova skladba z polistopadové doby, diskotéková Sedmnáct). Z vážné hudby vydal Hannig na CD svou Symfonii pro tři syntezátory, šest hráčů na bicí nástroje a velký orchestr, dále alba Ave Regina caelorum (1999, sborové skladby Bohuslava Korejse, titul Ach můj drahý Jezu Kriste byl využit ve filmu Bad Company s Anthony Hopkinsem), Snění, Musica mediterrane, Slavné maličkosti, Meditace pro kytaru a varhany, Nostalgie, profilové CD Poslední mistr barokní Prahy (skladatel a dirigent František Xaver Thuri) a CD Axis temporum (se skladbami Jana Klusáka, 2004, využito též jako příloha ke knize Ivana Poledňáka Vášeň rozumu. Skladatel Jan Klusák – člověk, osobnost, tvůrce).
 
Hannig se ve své pestré kariéře prezentuje jako profesionálně vyškolený, zkušený a vkus publika dobře znající a využívající, tudíž komerčně úspěšný hudebník, mající ovšem i smysl pro hitovou skladatelskou a aranžérskou produkci.

Literatura
I.Lexika
EJ.

II.Ostatní
Vanderka, Arne: Petr Hannig a jeho hudební maximum (Melodie 18, 1980, č. 9, s. 277).
 
Ivan Poledňák
 
Datum poslední změny: 14.2.2005