Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Kryl, Bohumír

Tisk


Charakteristika: Kornetista, kapelník a skladatel

Datum narození/zahájení aktivity:2.5.1875
Datum úmrtí/ukončení aktivity:7.8.1961nebo o den později
Text
Literatura

Kryl, Bohumír, kornetista, kapelník a skladatel, narozen 2. 5. 1875, Hořice v Podkrkonoší, zemřel 7. nebo 8. 8. 1961, Wilmington, New York.

 

Otec houslistky Josephine Kryl (1897–1960) a pianistky Marie Kryl (1899–1989). Učil se na housle a na kornet, na nějž hrával s venkovskou kapelou. Od 11 let působil jako kejklíř v cirkuse, rovněž rozvíjel svůj zájem o sochařství. Po emigraci do USA (1889) pobýval nejprve v New Yorku, pak v Chicagu. V Indianě asistoval generálu Lew Wallacemu při vytváření busty Ben Hura a Prince Indie, rovněž se podílel na vytvoření Pomníku Vojáků a námořníků v Indianapolis v Indianě. Po celou dobu zdokonaloval hru na kornet a stal se impozantním sólistou. Kolem roku 1895 studoval u kornetisty a dirigenta Freda Weldona v Chicagu. Jeho první významnější angažmá bylo u Whenova orchestru (When Band) v Indianapolis. V roce 1894 nebo 1895 se na doporučení vyhlášeného kornetisty Herberta Clarka v Indianapolis seznámil s Johnem Phillipem Sousou, který jej na tři roky (1895–98) angažoval ve svém Sousa Band jako sólistu. Roku 1896 se oženil s Marií Jeřábkovou z Vídně. V letech 1898–1900 působil v orchestru Thomase Prestona Brooka a poté pět let v dechovém orchestru Fredericka Neila Innese (od roku 1903 zde byl asistujícím dirigentem), během tohoto období vystupoval také s Phinney´s Band (1901) a Duss´s Band (1902). Tehdy se již těšil takovému věhlasu, že jej tisk nejednou označil za nejlepšího kornetistu světa. Roku 1900 uzavřel kontrakt s nahrávací společností Edison a na její fonografické válečky pořizoval po šest let kornetová sóla. Vůbec nejproslulejší nahrávkou Krylova umění se staly variace na italskou melodii Benátský karneval. Roku 1906 si založil svůj vlastní symfonický dechový orchestr (zahájil činnost v Kansas City, Missouri) o padesáti hráčích, který řídil 32 let a podniknul s ním mnohá turné po Spojených státech, Mexiku a Kubě. Brzy získal pověst vynikajícího dirigenta, bez partitury i taktovky uváděl vedle běžných čísel, jakými byly pochody, tance, fantazie či směsi, také kompozice Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Nikolaje Rimského-Korsakova, německých romantiků, ale i Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka.

Mnoho skladeb Kryl sám aranžoval (National Fantasie, Columbia Fantasie, Popular Fantasie), příležitostně také komponoval: King Carnival, Josephine Waltz. Mezi názvy jeho děl občas nalezneme české tituly jako například Zelení hájové, Děvčátko darovalo mi prstýnek, či Kukačka.

V roce 1910 založil Krylův Český orchestr (Kryl’s Bohemian Band), s nímž pořizoval nahrávky pro společnosti Columbia, Victor (1911) a Edison and Pathe (1918). Celkem natočil přes sto gramofonových desek. Roku 1916 zformoval hudební agenturu. O rok později 1917 byl jmenován v hodnosti poručíka dirigentem všech vojenských hudeb armády Spojených států. Tehdy vytvořil vojenský orchestr o zhruba 250 hráčích. Roku 1919 se vrátil do civilu. Na konci 30. let založil nový symfonický orchestr (Kryl Symphony Orchestra), za druhé světové války vedl také ženský symfonický orchestr (All-Women’s Orchestra). Na kornet hrál až do svých sedmdesáti let. Po padesátileté koncertní činnosti (více než sedmnáct tisíc koncertních vystoupení) veřejnou dráhu roku 1949 opustil. V roce 1957 mu byl udělen v Chicagu čestný doktorát (Honorary Doctor of Letters).

Kryl byl velice schopným obchodníkem a producentem, vlastnil bankovní podíly a spoluvlastnil továrnu na výrobu hudebních nástrojů. Získané prostředky investoval do nákupu uměleckých předmětů, ve 20. letech 20. století vlastnil údajně nejvýznamnější soukromou sbírku obrazů v celém Chicagu.


Literatura

I. Lexika

Band Encyclopedia, ed. Kenneth Berger (Evansville 1960).

ČSHS.

Rehrig, William H.: The Heritage Encyclopedia of Band Music. Composers and their music, I. vol, ed. Paul E. Bierley (Ohio 1996).

 

II. Ostatní

American Graphic (Chicago 25. 5. 1901).

The St. Louis Sunday Star Illustrated Magazine (St. Louis 7. 6. 1903).

Národ (19. 4. 1904 Chicago).

Dalibor (Praha 4. 6. 1904).

Larkin, Curtis H.: Kryl Bohumir (School Musician, 9, 1945).

Nedělní New Yorské Listy (New York 2. 2. 1947).

Hilgert, J.: Denní Hlasatel (Chicago 17. a 20. 6. 1956).

Schwarz, Harry Wayne: Bands of America (Garden City 1957).

Yancic, Milan: An Orchestra Musician's Odyssey. A View from the Rear (Rochester 1995).

Sdělení Fredericka P. Williamse.

 

Bohumil Pešek – Eva Vičarová

Datum poslední změny: 10.3.2009