Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Sukovo trio

Tisk


Charakteristika: Klavírní trio

Text
Literatura

Sukovo trio, klavírní trio, zahájení činnosti 1931 Plzeň, ukončení činnosti 1944, tamtéž.

Sukovo trio bylo prvním a ve své době jediným stálým komorním sdružením v Plzni. Bylo pojmenováno po skladateli Josefu Sukovi. Zakladatelem a uměleckým vedoucím souboru byl klavírista a hudební spisovatel Oldřich Filipovský, jeden z prvních absolventů mistrovské školy pražské konzervatoře, kde studoval pod vedením Karla Hoffmeistra. Dalšími členy souboru byli houslista a koncertní mistr Rudolf Čudák a violoncellista Ladislav Grigar. Poprvé veřejně vystoupili až v květnu roku 1934 a vzhledem k nepříznivé politické situaci členové tria spolupracovali pouze deset let. V té době jako jediní po prvním úspěšném vystoupení pořádali abonentní komorní koncerty, které byly vždy vyzdvihovány jak veřejností, tak hudebními kritiky. Oživili bohatou a opomíjenou triovou literaturu. Na koncertech se souborem vystupovali různí pěvci (Milada Jirásková, Marie Budíková, Václav Krafek, Helena Trnková, Jurij Jurjeněv, Ludmila Komancová, Anna Kasalová a jiní). Ke spolupráci s triem byli zváni také někteří instrumentalisté (violista Jan Štěpán, houslista Josef Bartůněk, flétnista Antonín Jílek, houslista Vlastimil Stach, hráč na violu da gamba Theodor Schulz). V sezóně 1936/37 přizvali na všechny své koncerty Pěvecké sdružení učitelek Plzeňska pod vedením profesora Ondřeje Vanyho.
Během svého působení měli na programu jak osvědčené skladby českých i zahraničních autorů (Antonín Dvořák, Bedřich Smetana, Josef Suk, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Georg Friedrich Händel atd.), tak díla soudobých komponistů (František Rauch, Josef Horák, Emil Axman, Karel Janeček, Jaroslav Křička, Vítězslav Novák a jiné). Některé skladby přednesené triem se hrály v Plzni vůbec poprvé (Klavírní trio e moll Josefa Haydna, Trio B dur Franze Schuberta a Trio g moll Antonína Dvořáka, Sonáta in D Chvála houslí Ladislava Vycpálka). V roce 1938 odešel Rudolf Čudák do Brna a teprve v roce 1940 na jeho místo nastoupil houslista Ludvík Maštalko. V tomto obnoveném složení vystupoval soubor už jen příležitostně (večer Plzeňského hudebního kruhu, věnovaný 100. výročí narození Antonína Dvořáka v dubnu 1941, večer soudobé české hudby v roce 1942). V roce 1943 se do souboru vrátil Rudolf Čudák a trio načas vystupovalo se Smetanovským pořadem. Během následujícího roku se členové tria objevovali na pódiích spíše jako sólisté. Soubor se veřejnosti představil naposledy v únoru roku 1944, kdy zahráli v rozšíření o housle (Josef Bartůněk) a violu (Jan Štěpán) Kvintet pro klavír, dvoje housle, violu a violoncello g moll Josefa Suka. Stalo se tak na koncertě k výročí Sukových nedožitých 70. narozenin. Sukovo trio podávalo díky dokonalému citu pro komorní hudbu skvělé výkony, za což byli její členové hudebními kritiky neustále oceňováni.


Literatura

Fiala, Jaroslav: Plzeňské Sukovo trio (in: Minulostí Západočeského kraje 42/2, Plzeň 2007, s. 528−542).

Libor Pavlíček

Datum poslední změny: 29.10.2009