Charakteristika: hráčka na cembalo a fortepiano
Datum narození/zahájení aktivity:11.5.1976
Text
Hönigová, Alena, hráčka na cembalo a fortepiano, narozena 11. 5. 1976, Praha.
Vystudovala na AMU hru na cembalo u Giedré Lukšaité Mrázkové a u Zuzany Růžičkové a generálbas u Václava Lukse (1995–99). V letech 1999–2004 pokračovala studiem na Schole cantorum basiliensis v Basileji (cembalo Andrea Marcon, fortepiano Edoardo Torbianelli, generálbas Gottfried Bach a Jesper Christensen), které uzavřela získáním diplomu sólistky (Solistendiplom) za pojednání a nahrávku věnovanou sbírce skladeb Haschirim ascher lischl’lomo (Píseň Šalamounova) od Salomona Rossiho. Na Schole cantorum basiliensis též působila v letech 2001–09 jako korepetitorka. V roce 2001 získala se souborem La Vinciolina cenu festivalu Internationale Händel-Festspiele v Göttingenu. O rok později s flétnistkou Corinou Marti založila Ensemble Muscadin, který se specializoval na hudbu raného baroka.
Alena Hönigová vystoupila mj. ve Vile Medici v Římě, v Trojském zámečku v Praze, v Musikinstrumentenmuseum v Berlíně nebo v Tonhalle v Curychu. S francouzským Ensemble Cronexos procestovala Kolumbii, další turné a koncerty jí zavedly do Turecka (s Petrem Wagnerem), Lotyšska (sólový koncert a uvedení Röslerovy opery) a Norska (se soubory Stavanger Barokk a Nivalis Barokk).
V letech 2004–2010 organizovala koncertní řadu v Leonhardskirche v Basileji, na kterou navázala cyklem raně romantické hudby v témže městě ve Wildt’sche Haus. Roku 2006 realizovala v Basileji premiéru opery Esther od Borise Yoffeho, zkomponovanou pro historické nástroje, kterou objednal mecenáš Gilbert Saada.
V letech 2011–15 vedla mezinárodní koncertní řadu barokní hudby v refektoriu dominikánského kláštera sv. Jiljí v Praze a v letech 2012–18 byla ředitelkou mezinárodního festivalu Hudební léto v Jezeří, který prezentoval díla ze slavné hudební historie zámku a stal se dějištěm řady novodobých premiér, mezi nimi (roku 2013) opery Johanna Josepha Röslera Vrahem z pomsty ve vlastní zkrácené verzi, kterou nastudovala a jejíž provedení řídila. V tomto zaměření pokračuje jako umělecká vedoucí festivalu Květnovské hudební slavnosti (v Květnově a obci Blatno v okrese Chomutov, jejíž je částí), pořádaný od roku 2020 každoročně koncem srpna, na němž uvádí známé i méně známé skladby 17.–19. století a premiéry projektů, propojujících starou hudbu se současným uměním. V roce 2022 zde měla premiéru produkce Vzpomínky na Stvoření, v níž hudbu Josepha Haydna z jeho oratoria Stvoření, upravenou pro čtyři smyčcové nástroje a basso continuo doplňuje básnický text Petra Koudelky.
Alena Hönigová se dlouhodobě zabývá výzkumem života a díla Johanna Josepha Röslera. Se spolupracovníky realizovala novodobé premiéry jeho děl, několik notových edicí a nahrávek na kompaktní disky. Iniciovala a realizovala projekt digitalizace rukopisů Röslerových skladeb v archivu Pražské konzervatoře, podpořený Grantovou agenturou Univerzity Karlovy. Roku 2022 publikovala Röslerovu monografii obsahující též edici jeho tematického katalogu. Tento projekt sdílela s veřejností také prostřednictvím živých online vysílání, na které navázala třídílným cyklem Pražští mozartisté a pořadem Franz Seraph Destouches připravenými ve spolupráci s Michelem C. Ferrarim a uveřejněnými na kanále You Tube v letech 2022–23.
Alena Hönigová je též autorkou řady vysílání pro stanici Vltava Českého rozhlasu o barokní hudbě a hudebnících Lobkovické kapely. Nahrávky hudby, které iniciovala a na nichž účinkovala, zveřejnila ve vydavatelství staré hudby Koramant Records v Basileji, které sama založila (2011), ve vydavatelstvích Edition du Nopal (Francie), Pan Classics (Zürich), Ars Musici (Freiburg) a také ve švýcarském a českém rozhlase.
Pedagogické práci se Alena Hönigová věnovala na mistrovských kurzech ve Valticích (2013, 2014, 2016), v Želivě (2014) a Košicích (2014), v Rezekne v Lotyšsku (2015), v Seehausu v SRN (2017, 2019) a na konzervatoři v Teplicích (2018–19).
Dílo
Dílo literární (výběr):
Rukopisy děl Johanna Josepha Röslera v archivu Pražské konzervatoře (Hudební věda 55, 2018, č. 3–4, s. 299–320).
Johann Joseph Rösler (1771–1812). Silueta pražského skladatele ve světle jeho autografu doplněná komentovanou edicí Röslerova katalogu skladeb (Praha 2022).
DiskografieFröhlich, Friedrich Theodor: Klavierquartett d-Moll, Klaviersonate A-Dur (Koramant Records 2020);;
Rösler, Johann Joseph: Klavierkonzert Es-Dur, Sinfonie C-Dur (Koramant Records 2018);
Jommelli, Niccolò: Kantaten (Koramant Records 2014);
Dussek, Jan Ladislav: Werke für Fortepiano (Koramant Records 2012);
Rossi, Salomone: ‘The Song of Solomon’ and Instrumental Music (Pan Classics 2008);
La primavera del barocco. Seicento in der Lombardei (Ars Musici / DRS2 2006);
Bach, Johann Sebastian: BWV 1019, 1034, 910, 1030, 1017. [Flötensonaten] (Editions du Nopal 2007);
Rösler, Johann Joseph: Lieder (Koramant Records 2023).
Literaturawww.casopisharmonie.cz/rozhovory/alena-honigova-koncert-ma-byt-velka-party.html
https://d-dur.rozhlas.cz/alena-honigova-z-basileje-pres-jezeri-do-kvetnova-7952785
Mojmír Sobotka
Datum poslední změny: 10.11.2023