Charakteristika: skladatel, instrumentalista, zvukový designér
Datum narození/zahájení aktivity:3.7.1954
Text
Hirsch, Vladimír, skladatel, instrumentalista a zvukový designér, narozen 3. 7. 1954, Benešov.
Vladimír Hirsch je skladatel, instrumentalista (klávesové nástroje) a zvukový designér integrující moderní klasickou, industriální, elektronickou a ambientní hudbu s koncepcí žánrového přesahu. Jeho kompoziční styl je charakterizován polymodální architektonikou a alchymistickou prací se zvukem, využívající především digitální techniky k rozšíření akčního potenciálu výrazových prostředků. Vedle sólové tvorby je či byl vedoucí osobností a prakticky výhradním autorem hudby českých souborů Skrol, Aghiatrias, Zygote, Subpop Squeeze a Der Marabu a mezinárodních projektů Luminar Ax a Tiria, založených kromě výše uvedeného stylového pojetí více či méně též na rockových principech. Včetně produkce těchto formací vydal celkově přes 40 alb, z nichž většina vyšla v zahraničí. Příležitostně skládá též scénickou a filmovou hudbu. V minulosti se věnoval také komponování jazzových skladeb. Po dobu více jak třiceti let koncertuje jak doma, tak v zahraničí. Je vystudovaným (1980), intermitentně praktikujícím lékařem.
Dílo
Dílo hudební:
Preludium a moll op. 1 (1973) – pro klavír či varhany.
Cats On The Rooftop op. 4 (1977) – pro dva preparované klavíry.
Hymnus č.1 op. 11 (1984) – pro varhany.
Six Bagatelles op. 16 (1986–87) – pro elektroakusticky snímaný klavír.
Synthetics – Themes op.17 (1987) – album skladeb elektronické hudby.
Symfonie č. 1 op. 20 (1988–89) – pro syntezátory.
Theme in C-minor op. 23 (1989) – pro varhany.
The Ambits Of Material World op. 25 (1990) – cyklus varhanních skladeb.
Hymn Of Immobility op. 26 (1991) – pro varhany.
Transubstanciace op. 28 (1991) – pro varhany.
7 Parts Of Desolation op. 29 (1991) – klavírní cyklus.
Aion op.33 (1992) – pro varhany, vodní harfu a terénní zvukové záznamy.
Simplicity Of Heresy op. 37 (1996) – suita pro integrovaný hudební soubor.
Nenia op. 40 (1996) – pro varhany.
Detaxichén op. 41 (1996) – skladby pro dva klavíry a elektroakustickou techniku.
Nostalgie op. 43 (1996) – cyklus klavírních skladeb.
Musik für die Metamorphose op. 45 (1997) – hudba pro divadelní provedení povídky Franze Kafky.
Symfonie č. 2 „Defensa“ op. 47 (1997) – pro syntezátory a digitální techniku.
Concert industriel pour orgue op. 49 (1997) – pro varhany a integrovaný soubor.
Casual Crime op. 51 (1997–98) – skladby pro jazzové kvarteto.
Symphonie č. 3 op. 52 (1998–99) – pro varhany, žestě, bicí nástroje a ženský hlas.
Sense Geometry op. 54 (1998) – album elektronicko-industriálních skladeb.
Dances & Marches op. 57 (1998) – suita pro varhany, klavír a integrovaný soubor.
Exorcisms op. 61 (2000) – suita pro integrovaný soubor.
Trigonal Sonata op. 62 (2000) – pro dva klavíry a digitální techniku.
Missa armata op. 64 (1999–2000) – industriální mše.
Elegy op. 65 (2000) – experimentální skladba pro klavír a plynové varhany.
Invocationes op. 66 (2002) – liturgické skladby pro integrované techniky.
Symfonie č. 4, „Descent From The Cross” op. 67 (2001–02) – pro integrovaný soubor.
De regionibus liminis (Underlying Scapes) op. 68 (2003) – ambientně-industriální elektronické album.
Endoanathymia op. 70 (2004) – cyklus skladeb pro klavír, bicí nástroje a digitální techniku.
Les scènes ardentes op. 72 (2004) – album skladeb pro integrovanou elektroakustickou techniku.
Nonterra op. 73 (2005) – konceptuální album.
Torment of Naissance op. 79 (2007) – konceptuální album.
Contemplatio per nexus op. 77 (2007–08) – kompozice pro integrované techniky a sólový zpěv.
Tobruk op. 82 (2008) – soundtrack k filmu.
Graue Passion op. 67b (2001–09) – revidovaná verze 4. symfonie.
Markéta, dcera Lazarova op. 85 (2009–10) – scénická hudba pro divadelní hru.
Lamiadae: Symmetric Variations op. 88 (2011) – skladby pro dva klavíry a integrovanou techniku.
Horae op. 90 (2012) – koncert pro varhany, hodinové stroje a terénní záznamy.
Symfonie č. 5 „Axonal Transit“ op. 92 (2014) – pro smyčce, dechy, perkuse a elektroniku.
Craving Urania op. 95 (2014) – pro integrované techniky.
Hymn / Do Not Let Us Perish op. 96 (2015–16) – pro integrované techniky.
Scripta Soli op. 91 (2012–17) – konceptuální album pro integrované techniky.
Symfonie č. 6 „Metaspeheres“ op. 81 (2008–20) – digitální symfonie.
DiskografieDiskografie (výběr):
I. Sólová diskografie
Synthetics –Themes (1987, reedice CatchArrow Recordings, 1999);
Organ Pieces (1991, reedice CatchArrow Recordings, 2001);
Casual Crime (1998, reedice LBA Composers 2013);
Dreams Of Awakening (CatchArrow Recordings, 1999);
Symphonies Nos. 2 & 3 (Integrated Music Records, 2003);
Sense Geometry (Ars Benevola Mater, 2006);
Concert industriel pour orgue (Ars Benevola Mater, 2007);
Symphony No. 4 „Descent From The Cross” (Ars Benevola Mater, 2008);
Tobruk (CatchArrow Recordings, 2008);
Exorcisms (Ars Benevola Mater, 2008);
Nonterra (Ars Benevola Mater, 2008);
Les scènes ardentes (Ars Benevola Mater, 2009);
Contemplatio per nexus (Ars Benevola Mater, 2009);
Graue Passion (Ars Benevola Mater, 2009);
Underlying Scapes (Ars Benevola Mater, 2009);
The Assent to Paradoxon (kolekce 8 alb, Ars Benevola Mater, 2010);
Markéta, the daughter of Lazar (Integrated Music Records, 2010);
Endoanathymia (Integrated Music Records, 2011);
Missa Armata. Invocationes (Ars Benevola Mater, 2012);
Selected Organ & Piano Works (Integrated Music Records & SurRism-Phonoethics, 2013);
Horae (SurRism-Phonoethics, 2015);
Scripta Soli (Old Captain, 2017);
Katagenesis (Symfonie č. 5 & 6 & Hymn) (Old Captain, 2021).
II. Diskografie souborů a projektů
Der Marabu: Cruci-Fiction (1994);
Der Marabu: All Of Us Will Fall Away (1996);
Skrol: Martyria (Loki Foundation / Power & Steel, 1999);
Skrol: Heretical Antiphony (M.D.Propaganda, 1999);
Skrol: Insomnia Dei (RRRecords, 2001);
Aghiatrias: Epidaemia Vanitatis (Integrated Music Records, 2002);
Aghiatrias: Regions Of Limen (Epidemie Records, 2004);
Skrol: Dances & Marches For The Orphan Age (Dagaz Music, 2005);
Aghiatrias: Ethos (Epidemie Records, 2006);
Skrol: New Laws, New Orders (Twilight Records, 2009);
Luminar Ax: Luminar Ax (LBA Records, 2011);
Tiria: Elysium (LBA Composers, 2013);
Subpop Squeeze: Anacreontics (E-Klageto, 2017);
Skrol: Apostasy (Integrated Music Records, 2018);
Skrol: Eschaton (Old Captain, 2019).
LiteraturaI. Lexika
Slabý, Zdeněk K.; Slabý, Petr: Svět jiné hudby 2 (Praha 2007, s. 78–80).
Ambient Music. The Complete Guide (San Francisco 2008, s. 127).
Skladatelé soudobé vážné hudby (Praha 2011, s. 3).
Bernard, Olivier: Anthologie de l´ambient (Rosière-en-Haye 2013, odd. 6, s. 8–9).
„Czech musicians“ (General Books, USA 2014).
„21st century composers“ (General Books, USA, 2015).
II. Ostatní
Jeppesen, Travis: Steps Towards the Reconstruction of Reality (Umělec international, č. 4, 2004).
Pereira, Henrique: Dances & Marches for the Orphan Age (Underworld magazine, č. 5, 2005).
Zelinka, Pavel: Aghiatrias. Ethos (A2 Kulturní týdeník, 2007, č. 5).
Eddins, Stephen: Descent From the Cross (AllMusic, 2008, stránka skladatele).
Adam X [=?]: Vladimir Hirsch. Tobruk (Heathen Harvest magazine, USA 2008).
Morelli, Stefano: Vladimír Hirsch. Symphony No. 4 (Rumore magazine, 2008, č. 198/199, s. 102).
Oren, Ben Yosef: Vladimír Hirsch. Tobruk (Heathen Harvest magazine, 2009).
Colombo, Massimo: Graue Passion (The D-side, 2009).
Pustianaz, Maurizio: The Assent to Paradoxon (Chain DLK, 2010).
Morelli, Stefano: Vladimír Hirsch. Underlying Scapes (Rumore magazine, 2011, č. 229, s. 98).
Blizzard [=?]: Vladimír Hirsch. Missa armata. Invocationes (Necroweb reviews, New York, 2012).
Admiron, Claudia: Invocationes (Heathen Harvest, 2013).
Rizzi, Emilio: Acousmatics. Behind Pythagorasʼ Black Veil (San Francisco 2014, s. 1–3).
Kutěj, Richard: Básně o lásce a vínu (Full Moon 2017, č. 5, s. 52–3).
Meyer, Mélanie: Vladimír Hirsch. Scripta Soli (L'ombre sur la mesure, 2017).
Kutěj, Richard: Do posledního přísného detailu (Full Moon, 2018).
Göth, Jindřich: Hudba jako dialog s absolutnem (His Voice, 2020).
Vojčáková, Veronika: Rozhovor se skladatelem (Opera Plus, 2021).
Tomáš Novák (aka Tom Saivon)
Datum poslední změny: 15.4.2021