Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Honzíková, Naděžda

Tisk

(Hympánová)

Charakteristika: pěvkyně-sopranistka

Datum narození/zahájení aktivity:21.7.1936
Datum úmrtí/ukončení aktivity:4.10.2013
Text
Literatura

Honzíková, Naděžda (roz. Hympánová), pěvkyně-sopranistka, narozena 21. 7. 1936, Praha, zemřela 4. 10. 2013, České Budějovice.

 

Absolvovala pražskou konzervatoř u Věry Passerové, na AMU studovala pouze jeden rok u Ludmily Červinkové. Po krátkém hostování v Liberci získala angažmá v oboru koloraturního sopránu v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, kde působila v letech 1959–63. Její první rolí zde byla Gilda v Rigolettu a současně záskoky jako Esmeralda a Barče v Smetanových operách, následovaly role Pasáček v Krútňavě, Rosina v Lazebníku sevillském, Olympie v Hoffmannových povídkách a další. Zpívala zde měsíčně až ve dvaceti představeních. Své pohybové schopnosti projevila v roli Opice v opeře Jiřího Pauera Žvanivý slimejš. Vedle toho v tomto období vystoupila přibližně na stovce koncertů. V roce 1960 v soutěži Pražského jara získala čestné uznání 1. stupně. Roku 1961 se provdala za svého občasného uměleckého partnera a posledního učitele zpěvu Jaroslava Honzíka. Se svým manželem pak na její přání, motivovaným touhou po romantických a dramatických rolích, přesídlila do Českých Budějovic, kde se přiřadila k předním operním sólistkám Jihočeského divadla. Nastudovala zde kupříkladu všechny tři ženské role v Hoffmanových povídkách, které zpívala v jednom představení, Desdemonu, Lady Macbeth, Rusalku, Vendulku, Leonoru ve Fideliovi i Trubadúrovi, Sentu v Bludném Holanďanovi, Taťánu v Evženu Oněginovi, Aidu, Toscu... Zpívala Královnu noci a Rusalku v pražském Národním divadle. Zvládala i mezzosopránové party. Za provedení rozsáhlé a náročné titulní role Anny Kareninové ve stejnojmenné  opeře Emila Hlobila byla v roce 1972 odměněna prémií Českého literárního fondu za mimořádné umělecké výsledky, ztvárnila řadu postav v dalších soudobých dílech (Boháč, Prokofjev, Kabalevskij, Cholminov), nevyhýbala se ani účinkování v operetě (Země úsměvů, Paganini, Netopýr, Krásná Helena, Polská krev). Vynikala dokonalou intonací a mnohotvárností pěveckého i hereckého projevu. Hostovala v řadě českých divadel i v zahraničí, má písňové nahrávky v rozhlase, působila pedagogicky jako lektorka katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích (1965–75, ukončení z politických důvodů), kde ve spolupráci se svým manželem v prosinci 1970 režírovala studentské představení Blodkovy opery V studni. Často vystupovala v mnoha českých městech na koncertech pro školní i předškolní děti, u kterých tím chtěla povzbudit jejich aktivní poměr k hudbě. Jejími hlavními spolupracovníky v tomto oboru byli kytarista a zpěvák Rudolf Novák a klavírista Karel Fráňa. Byla též autorkou scénářů pořadů o Antonínu Dvořákovi, Jacquesu Offenbachovi a Karlu Hašlerovi, příležitostnou dopisovatelkou Rudého práva i Jihočeské pravdy atd.


Literatura

I. Lexika

Janota, Dalibor – Kučera, Jan P.: Malá encyklopedie české opery (Praha 1999).

 

II. Ostatní:

Pospíšil, Vilém: Trubadúr úspěšný (Hudební rozhledy 17, 1964, č. 10, s. 418).

Pospíšil, Vilém: Fidelio v Jihočeském divadle (Hudební rozhledy 23, 1970, č. 4, s. 150).

Hrouda V.: Naděžda a Jaroslav Honzíkovi aneb Baso-sopránové manželství (Rudé právo 51, 7. 8. 1971, č. 186, s. 4).

Pospíšil, Vilém: Hlobilova opera podle Tolstého (Jihočeská pravda 28, 12. 5. 1972, č. 110, s. [4]).

(k): Anna Karenina jako opera (Rudé právo 52, 23. 6. 1972, č. 146, s. 6).

Císler, Josef: Žít svou rolí (Jihočeská pravda 19, 26. 1. 1973, č. 22, s. 4).

Pospíšil, Vilém: Othello v jihočeské opeře (Hudební rozhledy 26, 1973, č. 3, s. 115).

Der: Hlobilova Anna Karenina (Večerní Praha 19, 31. 5. 1973, č. 107, s. 6).

Paclt, Jaromír: Podíl opery na Pražském jaru 1973 (Tvorba, 13. 6. 1973, č. 24, s. 9).

25 let Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích (České Budějovice 1973, s. 57).

(kfk): Jihočeský host v ND (Práce 30, 7. 2. 1974, č. 33, s. 6).

Candra, Zdeněk: Optimistická tragedie na operním jevišti (Hudební rozhledy 27, 1974, č. 5, s. 207).

Píha, R.: Vavříny s opojnou vůní potlesku (Jihočeská pravda 37, 29. 5. 1981, č. 125, s. 4).

(pir): Zákulisí jednoho života (Jihočeská pravda 39, 7. 10. 1983, č. 237, s. 4).

Chmelík Jan: Naděžda Hympánová-Honzíková (Jihočeské listy 5, 27. 12. 1996, s. 4).

Černý, Jiří: Opony a horizonty Jihočeského divadla (České Budějovice 1998, s. 97, 100, 103–105, 107, 138).

Křížek, Milan: Cesta umělkyně vedla z operního pódia i k dětem a jejich vzdělávání (Českobudějovické listy 10, 2. 8. 2001, č. 178, s. 15).

Lippl, František: Písničky na vandru zavítaly za štěpánovickými zpěváčky (Českobudějovické listy 12, 19. 2. 2003, č. 42, s. 19).

Dvořák, Petr: Ani třiačtyřicet let mi nestačí, abych zapomněla na Plzeň (Plzeňský deník 15, 19. 7. 2006, č. 166, Léto s deníkem, s. 25) – interview.

Řihout, František: První česká operní Anna Karenina slaví (Českobudějovické listy 15, 21. 7. 2006, č. 168, s. 24).

Chmelík, Jan: Ke vnímání hudby lze děti naladit i árií a lidovou písní (Českobudějovický deník 15, 5. 10. 2006, č. 232, s. 11) – interview.

Šantora, Jiří: Divadelní návraty II (Plzeň 2006, s. 70–71).

 

https://archiv.jihoceskedivadlo.cz/archiv/ansambl/677-nadezda%C2%A0honzikova

https://operaplus.cz/po-tri-desetileti-byla-jednou-z-hlavnich-tvari-ceskobudejovicke-opery/

 

Mojmír Sobotka

Datum poslední změny: 1.3.2021