Charakteristika: pěvkyně-sopranistka
Datum narození/zahájení aktivity:28.5.1978
Text
Fajtová, Marie, (prov. Pšeničková), pěvkyně-sopranistka, narozena 28. 5. 1978, Lomnice nad Popelkou.
Na pražské konzervatoři absolvovala studium klavíru v letech 1992–98 a mezi roky 1998–2003 operní zpěv u Jiřího Kotouče. V pěveckém umění se dále zdokonalovala u americké sopranistky Nancy Henninger. Roku 1994 zvítězila v klavírní soutěži Bedřicha Smetany. Na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech obdržela cenu Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK (2004). V roce 2008 se stala absolutní vítězkou na Mezinárodní pěvecké soutěži Barbary Hendricks ve Štrasburku. Již při svém působení na scéně opery Josefa Kajetána Tyla v Plzni (sezóna 2006/07) se dostala do širší nominace na cenu Thalie svým pojetím postavy Noriny v opeře Don Pasquale Gaetana Donizettiho. Roku 2004 se objevila na festivalu Pražské jaro jako Primislao v provedení barokního operního pasticcia Praga nascente da Libusa e Primislao. V sezóně 2005/06 vystupovala v divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Sólistkou opery Národního divadla je od sezóny 2006/07. V této době zde také poprvé ztvárnila Fiordiligi v Mozartově Così fan tutte. Seznam nastudovaných rolí klasického a romantického operního repertoáru rozšířila záhy o postavy Donny Elviry (Don Giovanni), Susanny (Figarova svatba) či Paminy (Kouzelná flétna). Publiku se představila též jako Violetta ve Verdiho La traviatě, Frasquita v Bizetově Carmen, Barče ve Smetanově Hubičce nebo jako Despino v Řeckých pašijích Bohuslava Martinů. V roce 2013 získala uznání publika za ztvárnění Euridice v inscenaci Gluckova Orfea. Vedle operního umění se věnuje též koncertní činnosti. Nezanedbatelnou součást jejího repertoáru zaujímá hudba starších období, zejména hudba barokní. V roce 2006 vystoupila jako titulní postava opery Alcina Georga Friedricha Händela v rámci hudebního festivalu ve Valticích, pro hudební festival v Českém Krumlově nastudovala roli Serpiny v opeře La serva padrona Giovanni Battisty Pergolesiho, Angelicu z opery Orlando furioso Antonia Vivaldiho a postavu Agenoreho v opeře Astarto Giovanni Bononciniho. Spolupracovala se soubory jako Capella Regia Praha, Collegium 1704, Collegium Marianum, Camerata Nova, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK a Pardubická komorní filharmonie a rovněž s řadou významných dirigentských osobností, např. s Jiřím Bělohlávkem, Jiřím Koutem, Asherem Fishem, Ondrejem Lenárdem, Michelem Swierczewskim či Enricem Dovicim.
Literatura
Kateřina Alexandra Šťastná
Datum poslední změny: 7.4.2017