Charakteristika: skladatel a hudební publicista
Datum narození/zahájení aktivity:21.5.1948
Text
Haase, Miloš, skladatel a hudební publicista, narozen 21. 5 1948, Rychnov nad Kněžnou.
O hudbu se zajímal od dětství, základní hudební vzdělání získal na Lidové škole umění v Rychnově nad Kněžnou a v Hradci Králové. Souběžně s vysokoškolským studiem architektury byl ve skladbě soukromým žákem Miloslava Kabeláče. V roce 1971 absolvoval kurs elektroakustické hudby v tehdejším Československém rozhlase (učitelé Miloslav Kabeláč, Vladijmír Lébl, Eduard Herzog). Vedle komponování se soustavně zabývá i hudební publicistikou jako autor textů do koncertních programů (Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Pražské jaro), článků v odborném tisku a pořadů pro rozhlas. Od roku 1996 pravidelně spolupracuje se Studiem N hudební a taneční fakulty AMU. Miloš Haase patří mezi zakládající členy sdružení Ateliér 90, působil jako poradce festivalového výboru Pražské jaro (1997–2000) a člen výboru Nadace Český hudební fond (1999–2009). Řada jeho skladeb byla oceněna ve skladatelských soutěžích (Plzeň, Jirkov, Jihlava, Hilversum, Heidelberg), provedena doma i v zahraničí (Hilversum, Heidelberg, Amsterdam, Riga). Skladba pro bicí nástroje a elektroniku Ormai byla v roce 2002 provedena na festivalu Varšavský podzim).
Dílo
Dílo hudební (výběr):
Instrumentální skladby
Větrná růžice pro čtyři hráče na bicí nástroje v prostoru (1973).
Capriccio per I Due Boemi pro basklarinet a klavír (1973).
Impromptu pro marimbu a harfu (1974).
Ozvěny pro altsaxofon a vibrafon (1983).
Zahrada, pro komorní orchestr (1995).
Kvartet pro klarinet and smyčcové trio (1996, CD Atelier II, Praha: Český rozhlas 1999).
Setkávání (Incontri), pro lesní roh sólo (1997).
Mlčení sirén pro klarinet sólo, smyčcové trio, flétnu a klavír (1998, revize 2008).
Ormai pro bicí nástroje a elektroniku (1999).
...a riveder le stelle..., pro komorní orchestr (2000).
Hermes pro flétnu sólo (2001).
Mobile in mobili pro komorní soubor (2010).
Vokální skladby
Písničky s flétnou, pro dětský sbor a flétnu (1981, premiéra Klub pracujících v Jirkově 1982).
Písničky při base, pro dětský sbor a kontrabas (1982).
Čtyři dětské sbory na slova Vítězslava Nezvala (1983).
Slóvce M, pro komorní smíšený sbor a bicí nástroje na slova staročeské písně (1984).
Almae paci, cantata per due cori a cappella (1985).
Panorama Prahy pro velký smíšený sbor a cappella na slova Miroslava Holuba (1985).
Pražská domovní znamení, pro dva dětské sbory a vibrafon na slova Vítězslava Nezvala (1985).
Podobenství, pro alt a saxofonové kvarteto na text Franze Kafky (1994).
Llama del amor viva, pro mezzosoprán, klarinet a violu (2004).
Melodramy
Zvláštní radost žít. Melodram pro recitátora a altovou flétnu, slova Sandro Penna (2009).
Tři legendy pražské. Melodram pro recitátora, flétnu a kytaru, slova Josef Svátek (2012).
Elektroakustické skladby
Per aspera ad astra (1969).
Atlantis (1969).
Sfumato (1971).
Epos (1973, revize 1980).
Ormai (1998).
Dílo literární:
Dvakrát Studio N (Hudební rozhledy 58, 2005, č. 1, s. 16–17).
Česká filharmonie již potřetí uvádí Pražské premiéry (Rudolfinum Revue 5, 2005/2006, č. 2, s. 43–44) – spoluautor Václav Riedlbauch.
Mysterium času (o skladbě Miloslava Kabeláže, Rudolfinum Revue 6, 2006/2007, č. 1, s. 7–8).
Luciano Berio. Hudba je vše, co se jako hudba poslouchá (His Voice 7, č. 1, s. 22–25).
Novinky soudobé hudby 3. Jan Klusák: Axis temporum pro velký orchestr (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 3, s. 50–51).
Pražské premiéry (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 5, s. [10]–13) – spoluautoři Miloš Pokora a Vladimír Říha.
Novinky soudobé hudby 5. Ivana Loudová: Sinfonia numerica pro komorní orchestr (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 5, s. 13).
Rozhovory duše s Bohem (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 11, s. 13) – recenze koncertu duchovní hudby.
Novinky soudobé hudby 11. Hanuš Bartoň: Symfonický obraz pro velký orchestr Po západu slunce (Hudební rozhledy 60, 2007, č. 11, s. 48–49).
Karl Amadeus Hartmann (Rudolfinum Revue 7, 2007/2008, č. 3, s. 27–29).
Novinky soudobé hudby 2. Jan Málek: Sinfonia III per B (Hudební rozhledy 61, 2008, č. 2, s. 48–49).
Exotičtí ptáci Oliviera Messiaena (Rudolfinum Revue 8, 2008/2009, č. 1, s. 19–21).
Pierre Boulez a Ensemble intercontemporain (Hudební rozhledy 63, 2010, č. 7, s. 29).
Literaturawww.umeleckabeseda.cz/umelecka–beseda/seznam–clenu/haase–milos–
Mojmír Sobotka
Datum poslední změny: 23.8.2015