Charakteristika: skladatelka a dirigentka
Datum narození/zahájení aktivity:24.3.1987
Text
Cílková, Eliška, skladatelka a dirigentka, narozena 24. 3. 1987, Praha.
Již od dětství měla vedle silného vztahu ke skladbě a klavíru zjevný zájem o přírodní vědy, nicméně těžištěm její práce se stala hudba. Po maturitě na přírodovědném gymnáziu pokračovala na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze studiem dirigování u Michala Macourka a skladby u Bořivoje Suchého, které zakončila maturitou v roce 2010. V letech 2009–11 se věnovala studiu skladby u Lubici Čekovské a Lucie Papanetzové. V roce 2012 získala inženýrský titul v oboru Fytotechnika na České zemědělské univerzitě. Téhož roku byla přijata k magisterskému studiu skladby u Hanuše Bartoně na Hudební fakultě AMU v Praze, které zakončila v červnu 2014. V září 2014 nastoupila na Columbia University v New Yorku, kde pokračuje ve studiu skladby v kompoziční třídě Freda Lerdahla. Od září 2013 do ledna 2014 působila jako učitelka klavíru na Základní umělecké škole v Berouně.
Na přelomu let 2010/11 se v rámci půlroční stáže na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni zabývala hudbou pro média a skladbou u Reinhard Kargera. Pod vedením Tibora Nemetha. absolvovala mezinárodní skladatelské kurzy Liszt The Progressive v Eisenstadtu, dále se zúčastnila mezinárodních skladatelských kurzů pro skladatele a perkusionisty v Trstěnicích. Jako skladatelka se podílela na mezinárodní hudební konferenci ve Varšavě, kde vznikla jedna z částí Svity Národů Evropy. Dalším zajímavým působením byla mezioborová výstava v Pekingu, kde se vedle mladých českých designérů a výtvarníků představili také studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové a Divadelní, Filmové, Hudební i Taneční fakulty AMU. Participovala na Art Symposiu v rakouském Oslipu, jehož výstupy, společný koncert skladatelů a výsledná expozice, byly provedeny v roce 2014 v Teatro La Fenice v Benátkách.
V roce 2008 byla v Mezinárodní skladatelské soutěži Gramodeska oceněna za skladby Dialog pro housle a klavír a V modrém salonku pro klavír, v roce 2011 byla její elektroakustická skladba Inner World vybrána na Athena Festival ve Spojených státech amerických, téhož roku získala Speciální cenu Varhana Orchestroviče Bauera na Mezinárodní skladatelské soutěži Gramodeska za Větu pro velký symfonický orchestr. V roce 2012 měla její skladba Prague Shout v provedení hornistky Michelle McQuade Dewhirst premiéru na newyorském koncertě Composers Voice. O rok později obsadila druhé místo v skladatelské soutěži Znělka pro Bruntál.
V současnosti jsou těžištěm jejího zájmu elektroakustické projekty a moderní hudba 20. a 21. století, věnuje se ovšem i hudbě pro filmy a média. Skladby Elišky Cílkové byly provedeny na mnoha českých i světových festivalech (Athena Festival v New Yorku, Next Wave, Souzvuk, Orfeus a Bezručova Opava). V poslední době se zaměřuje na zvukovou krajinu černobylské zóny, kterou opakovaně navštěvuje. Autorské projekty Sounds of Chernobyl Zone a kompozice Zóna, zahrnují multimediální výstavy a sonické kompozice. Debutové album Pripyat Piano představuje unikátní hudební kompilaci nahrávek klavírů opuštěných v radioaktivní černobylské zóně. Obšírněji se k tématu radioaktivity vyjadřuje v článku Radioaktivita jako zdroj kompoziční tvorby. Vstupování nehudebních prvků do hudebních struktur publikovaném v brněnském časopise Opus Musicum (2014).
Dílo
Dílo hudební:
Bershava pro soprán a basklarinet (2009).
Betrayal pro marimbu, 2 trubky, housle, violu a violoncello (2009).
Etapy, pro smyčcový orchestr (2009).
Vědomí skutečnosti pro klavír (2009).
Věta, pro smyčcový orchestr (2009).
Geniture (pro komorní nonet: flétna, hoboj, klarinet, fagot, housle I., housle II., viola, violoncello, kontrabas) (2010).
4 skladby pro housle a klavír (2010, Amos Editio).
Thietmar Merseburský, smyčcový kvartet (2011).
Sounds of Chernobyl Zone (2011).
Deus ex machina (2012) – pro housle, cello, klarinet, klavír.
Smíření pro smíšený sbor a orchestr (2012).
Hudba k filmu Lighta (2012, režie Andrej Gregorčok).
Hudba k filmu Fukushima Documentary (2013, režie Lena Hashimoto).
Cumulonimbus pro flétnu (2013).
Luminofor, smyčcový kvartet (2013).
Solar Warrior pro komorní symfonický orchestr (2013).
Zóna (2013).
Pripyat Piano (2013).
Vzývání pro klarinet (2014).
Clockwork pro violoncello a symfonický orchestr (2014).
DiskografieVinylová budoucnost mladých autorů hudby (Postřeh 2008);
Vinylová budoucnost mladých autorů hudby II. (Postřeh 2010);
Pripyat Piano (Mathka 2013).
Literaturawww.rozhlas.cz/radiocustica/projekt/_zprava/eliska-cilkova-zona--1273641
Pavlína Radochová
Datum poslední změny: 7.4.2016