Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Vrabec, Ondřej

Tisk


Charakteristika: Dirigent a hornista

Datum narození/zahájení aktivity:15.5.1979
Text
Literatura

Vrabec, Ondřej, dirigent a hornista, narozen 15. 5. 1979, Vysoké Mýto.

 

Absolvent pražské konzervatoře (1993–99) v oborech lesní roh (u Bedřicha Tylšara) a dirigování (Vladimír Válek, Hynek Farkač, Miriam Němcová, Miroslav Košler) a AMU (Radomil Eliška, Jiří Bělohlávek, František Vajnar a další) doplnil svá studia mistrovskými kurzy (Hornclass v Novém Strašecí, Francouzsko-česká akademie, Sándor Végh / Bohuslav Martinů Academy, London Masterclasses atd.) a spolupracoval s elitou světové dechové školy (Sergio Azzolini, Maurice Bourgue a jiní). Vrabec je držitelem titulu absolutního vítěze soutěže konzervatoří v Ostravě, další tituly získal jako komorní hráč (Concertino Praga, soutěž Mozartovy obce v Praze apod.).

Od roku 1997 byl prvním hornistou v České filharmonii. Jako sólista vystoupil s mnoha domácími i zahraničními orchestry (mimo jiné Česká filharmonie, Nagoya Philharmonic Orchestra, Soliste Européens Luxembourg, Ausburg Philharmonic Orchestra atd.) pod taktovkou významných dirigentů (John Eliot Gardiner, Vladimir Ashkenazy a další) a realizoval řadu sólových recitálů. Je aktivním členem souborů Brahms Trio Prague (společně s houslistkou Xenií Dohnalovou a klavíristou Danielem Wiesnerem), PhilHarmonia Octet, Juventus Quintet, Czech Philharmonic Horn Club atd.). Jeho hra inspirovala i vznik četných soudobých kompozic pro nejrůznější instrumentální obsazení v kombinaci s lesním rohem (většina z nich je mu dedikována a Vrabec tato díla provedl ve světové premiéře nebo nahrál; tak např. poprvé v České republice uvedl Hamburský koncert György Ligetiho). Vede rovněž jako pedagog mistrovské kurzy v České republice, Japonsku a Kanadě.

Vrabec dirigoval řadu domácích i zahraničních hudebních těles (Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Praha, Pražský komorní orchestr, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc, Reykjavík Chamber Orchestra, Galeria Wind Orchestra Tokyo a další); nastudoval Mozartovu operu Figarova svatba v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem a v Divadle Komedie v Praze. Roku 2007 získal v dirigentské soutěži festivalu Pražské jaro čtvrté místo a rovněž čestné uznání poroty a další dvě ceny pro nejúspěšnějšího českého kandidáta. Jako dirigent vystoupil také na mezinárodních festivalech Pražské jaro, Mitte Europa, Český Krumlov atd. Se souborem Collegium Českých filharmoniků nahrál projekt skupiny Čechomor Proměny (vydal Universal Music), dále natočil skladby Karla Stamice (Koncertantní symfonie in C & D pro housle a orchestr a Koncerty A & D pro violu a orchestr s houslistkou a violistkou Gabrielou Demeterovou a Collegiem Českých filharmoniků, Supraphon 2005). V říjnu 2011 vedl turné Pražské komorní filharmonie v Jižní Koreji. Pro Český rozhlas nahrál řadu zvukových snímků; v jeho osobním archivu je rovněž obsáhlá kolekce živých snímků z veřejných koncertů. Mimořádný ohlas mu přinesl profilový kompaktní disk Brahms Trio Prague (recenze amerického prestižního magazínu Fanfare ho označila za pravděpodobně nejlepší dosud realizovanou nahrávku Tria Es dur, op. 40 Johannesa Brahmse a zařadila jej do výběru pěti nejlepších světových kompaktních disků s vážnou hudbou z roku 2008).

Vrabec je rovněž someliérem a publikuje texty o problematice vinařství.

V současné době patří ke špičkovým hráčům na lesní roh; jeho hru vyznačuje dokonalá technická jistota, přesná intonace, ušlechtilá tónová výbava a smysl pro výrazový charakter hraného díla, jako dirigent imponuje podrobnou znalostí partitur, elegantním gestem a schopností přenést na řízené těleso vlastní hudební představu.


Literatura

www.vrabcovi.cz

 

Petar Zapletal

Datum poslední změny: 23.12.2012