Charakteristika: Muzikolog, knihovník, hudební publicista a zpěvák
Datum narození/zahájení aktivity:18.4.1971
Text
Niubò, Marc, muzikolog, knihovník, hudební publicista a zpěvák, narozen 18. 4. 1971, Praha.
Po maturitě na Gymnáziu Arabská v Praze 6 (1985–89) pokračoval ve studiu sólového zpěvu na pražské konzervatoři u Jaroslava Horáčka (1989–95). Po absolutoriu studoval hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (1993–2000). Magisterský titul získal obhajobou diplomové práce Císařský dvůr v Praze v letech 1679–80 a oratorium o svatém Václavovi pod vedením Tomislava Volka. Pokračoval zde také ve studiu doktorském (2001–09), titul Ph.D. získal obhajobou disertační práce Pasquale Anfossi a italská opera v Praze pod vedením Jarmily Gabrielové.
Niubò se aktivní sólové i ansámblové pěvecké kariéře (baryton, kontratenor) věnoval především v letech 1990–2007, kdy spolupracoval se soubory Cantores Pragenses, Cappella Accademica, Capella Regia, Ritornello a dalšími. Podílel se na interpretaci oper a oratorií Georga Friedricha Händela, Henryho Purcella, hudby italských a anglických barokních mistrů (Antonio Draghi, Claudio Monteverdi, Thomas Tallis), nahrával hudbu českých skladatelů (Adam Václav Michna z Otradovic, František Xaver Brixi, Václav Karel Holan Rovenský).
Od roku 2001 je zaměstnán jako knihovník v hudebním oddělení Národní knihovny v Praze, od roku 2003 je asistentem v Semináři dějin moderní hudby Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Vyučuje zde předměty Přehled dějin hudby, Seminář hudby 17. a 18. století a další. Kromě barokní a klasicistní hudby se specializuje na italskou operu v Praze a starší hudbu Pyrenejského poloostrova.
Niubò je od poloviny devadesátých let stálým recenzentem časopisu Harmonie a zástupcem šéfredaktora časopisu Cornova (2010–dodnes).
Od roku 1999 je členem České společnosti pro výzkum 18. století, byl členem českého týmu Répertoire International des Sources Musicales (RISM; 1996–2003), místopředsedou Společnosti pro starou hudbu (2006–10) a také spoluautorem několika výstav. Participoval na přípravě kritického vydání Mozartova Dona Giovanniho v rámci Neue Mozart-Ausgabe (2001–02), v současnosti je editorem Nového souborného vydání děl Antonína Dvořáka (The New Dvořák Edition). Od roku 2006 je uměleckým ředitelem Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích.
Dílo
Dílo literární
Samostatně vydané publikace
Moji Pražané mě uctívají. Mozartův kult v Praze v 1. pol. 19. století a Mozartův památník v Klementinu (Praha, Národní knihovna České republiky 12006; stejná publikace vyšla i v anglické verzi).
Studie a stati
Emilián Trolda a hudba sv. Vojtěcha v Praze (Hudební věda 37, 2000, č. 3–4, s. 279–286);
Leopold I. a hudba císařského dvora v Praze v letech 1679–1680 (in: Barokní Praha – barokní Čechie. 1620–1740. Sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, Anežský klášter a Clam-Gallasův palác, 24.–27. září 2001, Praha, Scriptorium a Archiv hlavního města Prahy 12004, s. 95–131);
The Wild Dove op. 110 and the Reception of Dvořák’s Symphonic Poems in Bohemian Lands (in: The Work of Antonín Dvořák (1841–1904). Aspects of Composition – Problems of Editing – Reception. Proceedings of the International Musicological Conference Prague, September 8 – 11, 2004 (Praha, Etnologický ústav Akademie věd České republiky 2007, s. 299–309);
Italská opera v Thunovském divadle a její osvícenské motivy (in: Post tenebras spero lucem?, Praha 2008, s. 341–357);
Vincenzo Albrici u pražských jezuitů na konci 17. století (in: Bohemia Jesuitica 1556–2006, sv. II, Praha 2010, s. 1081–1094).
Rozhovor
Marius van Altena (Harmonie 5, 1997, č. 8, s. 12–13).
Recenze koncertů, festivalů a nahrávek, články
Henry Purcell. Hail, bright Cecilia! (Harmonie 3, 1995, č. 11, s. 38);
Heinichen: Concerti „per l’orchestra di Dresda“ (Harmonie 3, 1995, č. 12, s. 38–39);
Josquin. L’homme armé Masses (Harmonie 3, 1995, č. 12, s. 39);
Henry Purcell. Harmonia Sacra (Harmonie 4, 1996, č. 3, s. 42);
Pro Cantione Antiqua (Harmonie 4, 1996, č. 8, s. 4);
Joseph Haydn: Die Schöpfung (Harmonie 4, 1996, č. 12, s. 46–47);
Cristóbal de Morales. Mass for the Feast of St. Isidore of Seville (Harmonie 4, 1996, č. 12, s. 50–51);
Brigitte Lesne. Ave Eva – Chansons de femmes XIIe et XIIIe siecles (Harmonie 5, 1997, č. 5, s. 55–56);
Královské koncerty na Pražském jaru (Harmonie 5, 1997, č. 7, s. 10);
Španělská hudba. (Harmonie 5, 1997, č. 7, s. 10–11);
Yukie Nagai. Poésie (Harmonie 5, 1997, č. 7, s. 56);
Obsidienne. Barcelona Mass. Song of the Sibyl (Harmonie 5, 1997, č. 7, s. 56–[57]);
Musica Britannica. Dowland, Ford, Morley, Laniere, Lawes, Purcell, Ravenscroft, Tomkins (Harmonie 5, 1997, č. 9, s. 48–[49]);
Modo Antiquo. Danza Amorosa (Harmonie 5, 1997, č. 10, s. 48);
Pražské zastavení Magdaleny Kožené (Harmonie 5, 1997, č. 11, s. 3);
Pocta Jeanu Ockeghemovi (Harmonie 5, 1997, č. 11, s. 4);
Magdalena Kožená. Bach – Arias (Harmonie 5, 1997, č. 11, s. 46);
Messiah (Harmonie 6, 1998, č. 1, s. 43–44);
Torquato Tasso v hudbě svých současníků (Harmonie 6, 1998, č. 5, s. 49–50);
An Ode. On the Death of Mr. Purcell (Harmonie 6, 1998, č. 8, s. 41);
Minnesang (Harmonie 6, 1998, č. 8, s. 44);
Renaissance Masterpieces – Rome (Harmonie 6, 1998, č. 8, s. 48–[49]);
The dark is my delight (Harmonie 6, 1998, č. 10, s. 45–46);
El canto espiritual judeoespaňol (Harmonie 6, 1998, č. 10, s. 47);
Tomás Luis de Victoria. (+ Joan Paul Pujol). Feria VI in Passione Domini (Harmonie 7, 1999, č. 1, s. 43, 45);
Dietrich Bixtehude. Membra Jesu nostri (Harmonie 7, 1999, č. 3, s. 39);
Manuel de Falla. La vida breve (Harmonie 7, 1999, č. 3, s. 42);
Matins for the Virgin of Guadalupe 1764 (Harmonie 7, 1999, č. 3, s. 43);
Hail! Bright Caecilia. Welcome to all pleasures (Harmonie 7, 1999, č. 4, s. 45–46);
The Two Souls of Solomon (Harmonie 7, 1999, č. 4, s. 46);
Dido and Aeneas (Harmonie 7, 1999, č. 6, s. 46);
Ombra mai fu (Harmonie 7, 1999, č. 7, s. 43);
Los Elementos (Harmonie 7, 1999, č. 7, s. [44]–45);
Serse (Harmonie 7, 1999, č. 9, s. 45);
Hudba pražských paláců a zahrad 1620 (Harmonie 7, 1999, č. 9, s. 49–50);
Vocalise (Harmonie 7, 1999, č. 10, s. 49–50);
Litaniae Sancto Josepho. Missa in labore requies (Harmonie 7, 1999, č. 12, s. 40–41);
Batalles, Tientos et Passacalles (Harmonie 7, 1999, č. 12, s. 41);
Alessandro Scarlatti. Kantáty (Ombre tacete, Infirmata vulnerata, O Pace del mio cor, Perché tacete, regolate concenti, Il Genio di Mitilde) (Harmonie 7, 1999, č. 12, s. 46);
Heroes (Harmonie 7, 1999, č. 12, s. 50);
Giovanni Battista Pergolesi (Harmonie 8, 2000, č. 1, s. 22–23);
Requiem des Rois de France (Harmonie 8, 2000, č. 2, s. 42);
Španělská barokní hudba (Harmonie 8, 2000, č. 2, s. 46);
Resonanzen 2000 (Harmonie 8, 2000, č. 3, s. 6);
Stabat Mater (Harmonie 8, 2000, č. 3, s. 48);
Antonio Lotti (Harmonie 8, 2000, č. 4, s. 40, 42);
Hispanoamerická opera (Harmonie 8, 2000, č. 4, s. 46);
La Dolores (Harmonie 8, 2000, č. 5, s. [48]);
Carlo Gesualdo da Venosa. Il quatro libro di madrigali (Harmonie 9, 2001, č. 1, s. 40);
Diaspora Sefardí (romance a instrumentální hudba) (Harmonie 9, 2001, č. 1, s. 46–47);
In Paradisum (Victoria, Palestrina) (Harmonie 9, 2001, č. 1, s. 47);
Andreas Scholl. The Voice (Harmonie 9, 2001, č. 5, s. 47);
Fire-Water. The spirit of Renaissance Spain (Harmonie 9, 2001, č. 5, s. 48);
Padre Antonio Soler. Sonatas (Harmonie 9, 2001, č. 6, s. 47);
Claudio Monteverdi. Orfeo (Harmonie 9, 2001, č. 10, s. [44]–45);
Emma Kirkby (Händel) (Harmonie 9, 2001, č. 10, s. 48–49);
David Daniels. Il Divo (Harmonie 9, 2001, č. 11, s. 14–15);
Alessandro Scarlatti. Sedecia (Harmonie 9, 2001, č. 12, s. 45);
Stabat Mater (Harmonie 10, 2002, č. 1, s. 48);
Opera Ottava – Arie & cantate (Harmonie 10, 2002, č. 1, s. 52);
Harmonie Universelle (Harmonie 10, 2002, č. 1, s. 56);
Battaglie & Lamenti (Harmonie 10, 2002, č. 1, s. 56);
Metastasio a souvislosti (Divadelní revue 13, 2002, č. 2, s. 78, 79–81, 82);
Tommaso Traetta. Antigona (Harmonie 10, 2002, č. 2, s. 45);
Baldassare Galuppi. Il mondo alla roversa (Harmonie 10, 2002, č. 4, s. 46–47);
Giovanni Paisiello (Harmonie 10, 2002, č. 7, s. 19–21);
Arias for Farinelli (Harmonie 10, 2002, č. 8, s. 44; společně s Lucií Maňourovou a Lubošem Stehlíkem);
Pražské jaro 2002 a spoluautoři (Harmonie 10, 2002, č. 8, s. 5–7);
Lully (Harmonie 10, 2002, č. 8, s. 46–47);
Oživený Caldara (Harmonie 10, 2002, č. 9, s. 4);
Carvalho (Harmonie 10, 2002, č. 10, s. 43);
Christoph Willibald Gluck. Alceste (Harmonie 10, 2002, č. 11, s. 40; společně s Lucií Maňourovou a Lubošem Stehlíkem);
Luigi Bassi (Divadelní revue 14, 2003, č. 2, s. 98, 99);
Händel oratorio arias (Harmonie 11, 2003, č. 2, s. 45);
Carlos Mena (Harmonie 11, 2003, č. 4, s. 50);
Buxtehude (Harmonie 11, 2003, č. 5, s. 38; společně s Lubošem Stehlíkem a Dinou Šnejdarovou);
Mozart (Harmonie 11, 2003, č. 5, s. 47–48);
Georg Friedrich Händel. Rinaldo (Harmonie 11, 2003, č. 6, s. 38–39; společně s Evou Velickou a Lubošem Stehlíkem);
Montserrat Figueras (Harmonie 11, 2003, č. 6, s. 48);
Johann Sebastian Bach. Matoušovy pašije BWV 244 (Harmonie 11, 2003, č. 7, s. 43–44; společně s Marcem Niubó a Ivo Rozehnalem);
Barokní Evropa (Harmonie 11, 2003, č. 9, s. 4, 6–7);
Barokní fascinace (Harmonie 11, 2003, č. 10, s. 7);
Magdaléna Kožená (Harmonie 11, 2003, č. 10, s. 42–43; společně s Lubošem Stehlíkem a Petrem Veberem);
Brentner (Harmonie 11, 2003, č. 10, s. [44]);
Galuppi (Harmonie 11, 2003, č. 11, s. 44);
Cecilia Bartoli (Harmonie 12, 2004, č. 1, s. 38; společně s Dinou Šnajderovou a Lubošem Stehlíkem);
Adventní bachovská meditace (Harmonie 12, 2004, č. 2, s. 4);
Alessandro Scarlatti (Harmonie 12, 2004, č. 2, s. 45);
Nevinná Yta Innocens (Harmonie 12, 2004, č. 3, s. 32);
Georg Friedrich Händel (Harmonie 12, 2004, č. 4, s. 40);
Andreas Scholl (Harmonie 12, 2004, č. 4, s. 48, 50);
Pražské jaro 2004 (Harmonie 12, 2004, č. 7, s. 4–7, 11–15; společně s Petrem Veberem a dalšími);
Philippe Jaroussky aneb ohňostroj vášní (Harmonie 12, 2004, č. 9, s. 5–7);
Čechy a Evropa (Harmonie 12, 2004, č. 9, s. 6–7, 23; společně s Dinou Šnejdarovou, Martou Němcovou a Lubošem Stehlíkem);
Marc-Antoine Charpentier (Harmonie 12, 2004, č. 9, s. 47);
Johann Nepomuk Hummel (Harmonie 12, 2004, č. 9, s. 47);
Čtvrthodinka s Jordi Savallem (Harmonie 12, 2004, č. 11, s. 8–10);
Libreto v proměnách staletí. Ottavio Rinuccini a zrození opery (Harmonie 13, 2005, č. 1, s. 14–15);
Libreto v proměnách staletí. Metastasio – vládce opery seria (Harmonie 13, 2005, č. 2, s. 14–15);
Magdaléna Kožená (Harmonie 13, 2005, č. 2, s. 37; společně s Dinou Šnejdarovou a Lubošem Stehlíkem);
Vivaldimania (Harmonie 13, 2005, č. 3, s. 38);
Libreto v proměnách staletí. Carlo Goldoni a opera buffa (Harmonie 13, 2005, č. 4, s. 20–21).
Zářivý Astarto (Harmonie 13, 2005, č. 5, s. 6);
Postní Boccherini (Harmonie 13, 2005, č. 5, s. 7);
Libreto v proměnách staletí. Klasicistní ideál (Harmonie 13, 2005, č. 5, s. 22–23);
Christoph Willibald Gluck (Harmonie 13, 2005, č. 6, s. 39–40);
Pražské jaro 2005 (Harmonie 13, 2005, č. 7, s. 3–7, 11–12, 14–15; společně s Terezou Kibicovou, Petrem Veberem ad.);
Letní slavnosti staré hudby (Harmonie 13, 2005, č. 9, s. 28–29; společně s Marcem Niubò, Jindřichem Bálkem a Dinou Šnejdarovou);
Georg Friedrich Händel (Harmonie 13, 2005, č. 9, s. [48]);
Discantus a český středověk (Harmonie 13, 2005, č. 11, s. 32);
Neapolské tenebrae po francouzsku (Harmonie 14, 2006, č. 1, s. 33);
Ay Luna. Música española del Siglo de Oro (Harmonie 14, 2006, č. 2, s. 54);
Poslední dny Johanna Heinricha Schmelzera (Acta musicologica, 2006, č. 2, elektronický zdroj, dostupné z <http://acta.musicologica.cz/>; [citováno 20. 11. 2010]);
W. A. Mozart: nezapomínejte na moji touhu psát operu! (Harmonie 14, 2006, č. 5, s. 15–17, 23);
Královské představení (Harmonie 14, 2006, č. 5, s. 34);
Miguel de Cervantes (Harmonie 14, 2006, č. 5, s. 55–56);
Jean Philippe Rameau (Harmonie 14, 2006, č. 5, s. 56, 58);
Pražské jaro 2006 (Harmonie 14, 2006, č. 7, s. 26–32; společně s Jindřichem Bálkem, Evou Vítovou, Petrem Veberem ad.);
Letní slavnosti staré hudby 2006 (Harmonie 14, 2006, č. 9, s. 34–35; společně s Jindřichem Bálkem a Ditou Hradeckou);
Rajský Cipriano (Harmonie 15, únor 2007, č. 2, s. 29);
Trnitá cesta z Mantovy do Prahy (Harmonie 15, červen 2007, č. 6, s. 34–35);
Philippe Jaroussky (Harmonie 15, červen 2007, č. 6, s. 53–54);
Gerard Lesne nechce být ve škatulce (Harmonie 15, září 2007, č. 9, s. 31);
Letní slavnosti staré hudby 2007 (Harmonie 15, září 2007, č. 9, s. 35–37; společně s Michaelou Freemanovou);
José de Nebra. Antonio Rodriguez de Hita (Harmonie 15, říjen 2007, č. 10, s. 51–52);
Antonio Vivaldi (Harmonie 15, říjen 2007, č. 10, s. 52–53);
Georg Friedrich Händel – Fernando (Harmonie [16], leden 2008, č. 1, s. 51);
Benátské barvy (Harmonie [16], březen 2008, č. 3, s. 32);
Georg Friedrich Händel – Amarilli vezzosa, Nel dolce tempo, Vedendo Amor, Mi palpita il cor, Sonata č. 1, op. 2 (Harmonie [16], březen 2008, č. 3, s. 41);
Vzkříšený Agrippo (Harmonie [16], červen 2008, č. 6, s. 32);
Pražské jaro 2008 (Harmonie [16], červenec 2008, č. 7, s. [24]–32; společně s Petrem Veberem ad.);
Johann Melchior Gletle – Triumphale Canticum (Harmonie [16], červenec 2008, č. 7, s. 51);
Harmonie národů (Harmonie [16], září 2008, č. 9, s. 38–39, 42; společně s Michaelou Freemanovou a Lucií Maňourovou);
Antonio Vivaldi – Dixit Dominus, Baldassare Galuppi – Laetatus sum, Nisi Dominus, Lauda Jerusalem (Harmonie [16], září 2008, č. 9, s. 59);
Jan Dismas Zelenka – Missa votiva e moll ZWV 18 (1739) (Harmonie [16], prosinec 2008, č. 12, s. 48–49; společně s Janou Slimáčkovou-Michálkovou a Michaelou Freemanovou);
Francesco Cavalli – Vespero delli cinque Laudate (Harmonie [16], prosinec 2008, č. 12, s. 49);
Russell Oberlin – Händel Arias (Harmonie [17], únor 2009, č. 2, s. 48–49);
Benedetto Marcello – Joaz (Harmonie [17], březen 2009, č. 3, s. 54);
Internationale Barocktage Stift Melk 2005, 2006, 2007 (J. S. Bach, Banchieri, Flecha, Gallo, Händel, M. A. Charpentier, Kapsberger, Lasso, Mascitti, Monteverdi, Morley, Mysliveček, Telemann (Harmonie [17], březen 2009, č. 3, s. 58–59);
Hudba na přelomu epoch (Harmonie [17], červen 2009, č. 6, s. 34);
Pražské jaro 2009 (Harmonie [17], červenec 2007, č. 7, s. 28–34; společně s Petrem Veberem, Věroslavem Němcem ad.);
Jubilejní Letní slavnosti staré hudby (Harmonie [17], září 2009, č. 9, s. 40–41; společně s Michaelou Freemanovou);
Magdalena Kožená – Vivaldi (Harmonie [17], říjen 2009, č. 10, s. 50–51; společně s Petrem Veberem a Michaelou Freemanovou);
Smuteční slavnosti za Augusta II. (Harmonie [17], listopad 2009, č. 11, s. 33);
Magdalena Kožená a Venice Baroque Orchestra (Harmonie [17], prosinec 2009, č. 12, s. 36);
Claudio Monteverdi – Il ritorno d´Ulisse in patria (Harmonie [17], prosinec 2009, č. 12, s. 52–53);
415 versus 442 (Harmonie [18], leden 2010, č. 1, s. 32);
Gioachino Rossini – Tancredi, Aureliano in Palmira, La donna del lago, Semiramide – árie a předehry (Harmonie [18], únor 2010, č. 2, s. 54);
Barokní podvečery zahájily bravurně (Harmonie [18], duben 2010, č. 4, s. 36);
Maestros del Siglo de Oro (Harmonie [18], duben 2010, č. 4, s. 51);
Kající se Magdaléna (Harmonie [18], květen 2010, č. 5, s. 35);
J. J. I. Brentner – Concertos and Arias (Harmonie [18], květen 2010, č. 5, s. 50–51);
Mariánská slavnost (Harmonie [18], červen 2010, č. 6, s. 35);
Rejchovo Requiem (Harmonie [18], srpen 2010, č. 8, s. 33);
Letní slavnosti staré hudby 2010 (Harmonie [18], září 2010, č. 9, s. 32–34; spolu s Michaelou Freemanovou);
Monteverdi – Orfeo (Harmonie [18], září 2010, č. 9, s. 50).
Hesla ve slovnících a encyklopediích
MGG2 (hesla Jiří Melcelius, Česlav Vaňura);
Das Mozart Lexikon (Laaber 2005; heslo Luigi Bassi);
Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla (Praha, Divadelní ústav a Academia 12007; hesla Vincenzo Albrici, Luigi Bassi, Phasma Dionisiacum, Nicolò Minato, Antonio Vivaldi).
Drobnější práce, zprávy, různé
Z barokistické konference (Opus musicum 31, 1999, č. 3, s. 64);
Pražská barokní opera v Rimini (Divadelní revue 10, 1999, č. 1, s. 73–74);
Convengo internazionale di studi: „Antonio Draghi un musicista riminese alla corte imperiale di Vienna“, Rimini 5.–7. 10. 1998 (Hudební věda 36, 1999, č. 1, s. 91–93);
Orpheus Britannicus (Mistři klasické hudby 2, 2000, č. 24, s. [368]–369);
Henry Purcell (Mistři klasické hudby 2, 2000, č. 24, s. 372–375, 378–381).
LiteraturaFlašar, Martin – Niubò, Marc: Hudba je svým způsobem droga. Rozhovor s hudebníkem a hudebním kritikem Marcem Niubó (Opus musicum 38, 2006, č. 4, s. 36–37).
http://musicology.ff.cuni.cz/niubo.htm [citováno 15. 11. 2010].
Jan Pirner
Datum poslední změny: 18.1.2012