Charakteristika: Klavírista a skladatel
Datum narození/zahájení aktivity:30.11.1942
Text
Šimíček, Jan, klavírista a skladatel, narozen 30. 11. 1942, Hustopeče.
Syn varhaníka a ředitele kůru Františka Šimíčka. Základy hudebního vzdělání získal v hudební škole v Novém Jičíně. V letech 1957–63 studoval hru na klavír na konzervatoři v Ostravě u Hedy Vláčilové-Stonavské. Poté do roku 1967 pokračoval ve studiu klavíru na JAMU u Františka Schäfera, později u Otakara Vondrovice. Během studia získal v klavírní soutěži v Hradci u Opavy třetí cenu (1962) a ve Smetanovské klavírní soutěži v Hradci Králové druhou cenu (1965).
V letech 1968–71 působil jako lektor klavírní hry na pedagogické fakultě olomoucké univerzity. V dalším desetiletí pracoval v Československém rozhlase v Hradci Králové jako hudební redaktor, dramaturg, režisér a později jako vedoucí hudební redakce. V letech 1981–2004 působil jako hudební redaktor a dramaturg v brněnském rozhlase, poté jako externista.
V mezinárodní soutěži rozhlasových pořadů Prix musical de Radio Brno získal dvakrát 3. cenu, jednou 2. cenu a dvakrát 1. cenu. Jako klavírista kromě sólových vystoupení hrál s několika českými orchestry, přičemž uvádí i vlastní skladby nebo svoje úpravy skladeb jiných autorů. Od roku 1998 se specializuje na programy spojující klasickou romantickou hudbu a jazz. Jeho skladatelská tvorba zahrnuje přes čtyřicet titulů komorní, sborové a symfonické hudby a na osmdesát skladeb z oblastí populární, jazzové a dechové hudby.
Dílo
I. Dílo hudební
Komorní skladby
Písecké nálady pro klavír (1969);
Valašské invence pro hoboj, klarinet a fagot (1973);
Tónomalby (1981) – cyklus klavírních skladeb;
Dechový kvintet (1983);
Tři črty pro flétnu a klavír (1984);
Tři skici pro varhany (1984);
Sonáta pro klavír č. 1 (1987);
Vánoční svita z koled evropských národů pro dechové trio a bicí nástroje (1991);
„Vzpomínky na Mikulov” (1993) – dvě nokturna pro kytaru sólo;
Čtyři obrazy pro dechové trio (1994);
Smyčcový kvartet (1994);
Letovické dialogy pro klarinet a klavír (1995);
Meditace pro klavír (1996);
Preludia pro klavír (1996);
Romantické zpěvy pro klavír Petrof (1999);
Sonáta pro klavír č. 2 “Ludmila” (2002);
Preludium pro klavír HEDA (2002);
Klavírní meditace nad obrazy mistra J. M. Minaříka (2005);
Jazz-classic suite for three, pro klavír, klarinet a violoncello (2005–06);
Sonáta pro klavír č. 3 „Rustica” (2006);
Jazzová preludia pro klavír I. (2006);
Sonáta pro klavír č. 4 (2007);
Svratka. Fantazie pro klavír na čtyři ruce (2007);
Jazzová preludia pro klavír II. (2007);
Sonáta pro klavír č. 5 (2007).
Vokální skladby
Hej, Jano, pro ženský sbor a klavír (1969) – na text Marie Šimíčkové;
Čtyři písně na slova české lidové poezie (1975) – pro střední hlas a klavír;
Poslední dopis, pro sólo, dívčí sbor a klavír (1976) – na text Františka Navary;
Pojď se mnou člověče (1978) – tři smíšené sbory na texty Jana Slabého;
Hřeji se dechem domova (1981) – pro dívčí sbor a flétnu na text Jana Slabého;
Tři madrigaly pro ženský sbor (1983) – na básně Jaroslava Seiferta;
Tři zpěvy pro střední hlas a varhany (1997) – na básně Běly Schovancové.
Orchestrální skladby
Serenáda pro smyčcový orchestr (1982);
Koncert pro klavír a orchestr „Královéhradecký“ (1985);
Svita rustica pro symfonický orchestr (1986);
Symfonie „Moravia“ pro velký orchestr a sbor (1990);
Komorní symfonie pro dechové kvinteto, smyčce a bicí nástroje (1992);
Budyšínské symfonické obrazy (1995);
Gotické katedrály. Tři symfonické obrazy pro velký orchestr, smíšený sbor a varhany: Remešská katedrála (1996), Barcelonská katedrála (1999), Katedrála v Kolíně nad Rýnem (2000);
Romance a Pastorále „Luhačovické léto“ (2001) – pro hoboj a smyčce;
Hry barev a stínů (2001) – pro kytaru a smyčce;
Bojanovské obrázky malované (2001) – pro smyčcový orchestr;
Metamorfózy pro klavír a komorní orchestr (2002);
Jazz-Classic Symphony (2004) – pro symfonický orchestr, big-band a klavír;
Concertino pro cimbál, smyčce a bicí nástroje (2004);
Svatováclavské vigilie (2005) – pro soprán, trubku, smyčcový orchestr a zvony;
Svatováclavská vigilie II (2006) – pro sbor, orchestr a varhany.
Populární a taneční hudba
Zbojnický tanec pro malý orchestr;
Intermezzo pro malý orchestr;
Ať stále zní (bolero);
Bernartická (cha-cha);
Brouzdám se ranní rosou (bossa-nova);
Caravela (fast);
Černobílé klávesy (swing-foxtrot);
Dostavník (country);
Expres (fast);
Halleyova kometa (medium);
Honzíkova cesta do pohádky (bossa-nova);
Malý uličník (pomalý foxtrot);
Moravia (fantazie);
Motýlí bál (valčík);
Pastorela (střední tempo);
Poslední příležitost (foxtrot);
V dobré náladě (swing-foxtrot);
Probouzení (medium);
Proměny (slow rock-beat);
Romance (medium);
Romance pro Ludmilu (medium);
Velká pardubická (valčík beat);
Větrný mlýn (valčík beat);
Vím, že se vrátíš (waltz);
Vítězný oblouk (bolero).
II. Dílo literární
Ohlédnutí za Talentinem (Hudební rozhledy 51, 1998, č. 4, s. 15–16);
Pohled do světa houslařského řemesla v Čechách. 7. (Hudební rozhledy 59, 2006, č. 7, s. 56–57) – spoluautoři: Igor Boháček a Rafael Brom.
DiskografieČernobílé klávesy Jana Šimíčka (Český rozhlas 1998);
Trio pro žestě (Český rozhlas 1999);
Klavírní siesta (Studio Rajchman 2005).
LiteraturaStehlík, Jiří: Tóny v životě Jana Šimíčka (Malovaný kraj 39, 2003, č. 2, s. 13).
Mojmír Sobotka
Datum poslední změny: 22.9.2010