(Orságová)
Charakteristika: Skladatelka, houslistka a klavíristka
Datum narození/zahájení aktivity:8.9.1947
Text
Červenková, Milada (roz. Orságová), skladatelka, houslistka a klavíristka, narozena 8. 9. 1947, Třebíč.
Základy hudebního vzdělání získala od rodičů, učitelů hudby. V letech 1962–68 studovala na brněnské konzervatoři hru na housle a klavír u Jana Stavovského a Zuzany Zámečníkové. Po jejím ukončení (absolvovala Koncertem pro housle a orchestr č. 2 Bohuslava Martinů) nastoupila jako houslistka do orchestru Moravské filharmonie v Olomouci (od roku 1987 vedoucí skupiny druhých houslí). V letech 1985–90 si doplnila skladatelské vzdělání studiem při zaměstnání na Konzervatoři v Ostravě u Milana Báchorka (absolvovala Passacaglií pro velký orchestr). V osmdesátých a devadesátých letech komponovala většinou komorní skladby, z nichž Smyčcový kvartet, Hudbu pro žestě a Pastorální svitu pro flétnu a harfu nahrál rozhlas, stejně jako orchestrální Passacagliu. Mnohá skladatelčina díla zazněla na koncertech pořádaných Asociací hudebních umělců a vědců v Olomouci, Praze, Brně, Ostravě a Plzni. Za Sonátu pro housle a klavír získala v roce 1992 Prémii Českého hudebního fondu. Kompozice pro flétnu, klarinet, housle, dvě violoncella, kontrabas, klavír a bicí nástroje Hommage á Heidelberg byla v roce 1996 napsána na objednávku německého města, které tehdy slavilo 800 let od svého založení, a měla také svoji premiéru na festivalovém koncertu v Heidelbergu.
Dílo
Dílo hudební
Vox aeterna, píseň pro nižší hlas a klavír na slova Rostislava Bartochy (1978);
Variace pro klavír na téma z dětství (1978);
Andante a Scherzo pro klavír (1979);
Znělky, šest miniatur pro klavír (1980);
Sedm lidových písní z Horácka v úpravě pro střední hlas a klavír (1981);
Dvě etudy pro klavír (1982);
Malá svita pro lázeňský orchestr (1982–84);
Kormoráni a Dopis v láhvi, dětské písničky s klavírem na slova Jiřího Žáčka (1984);
Sonáta pro klavír (1985);
Sonatina pro housle a klavír (1986);
Duettino pro housle a violoncello (1986);
Sonáta pro housle a klavír (1986);
Není lepší jako z jara, smíšené sbory na lidové texty z Horácka (1987);
Capriccietti pro žesťový sextet (1987);
Smyčcový kvartet (1988);
Svita pro smyčcový orchestr (1989);
Passacaglia pro velký orchestr (1990);
Preludium a Toccata pro klavír (1992);
Hudba pro žestě (1994);
Malé slavnosti, tři skladby pro cembalo (1994);
Nekonečná píseň pro housle, violu, flétnu a xylofon (1996);
Die Freudenexplosion, Hommage á Heidelberg pro flétnu, klarinet, housle, dvě violoncella, kontrabas, klavír a bicí nástroje (1996);
Pastorální suita pro flétnu a harfu (1996);
Triptych pro varhany (1997);
Otázky a odpovědi pro varhany (1998);
Malá suita pro klarinet a klavír (2005);
Tre pezzi pro zobcovou flétnu, housle a klavír (2006);
Scherzino pro dvě sopránové zobcové flétny a klavír (2006);
Příhody malých pasáčků pro dvě sopránové zobcové flétny a bicí nástroje (2006);
Šest kusů pro smyčcové trio (2008);
Kaliya – Lila, rapsodie pro violoncello sólo, harfu a tympány (2008).
LiteraturaZenkl, Luděk: Milada Červenková a Stanislav Červenka. Portréty dvou osobností hudební Olomouce 20. a 21. století (in: Hudba v Olomouci a na Střední Moravě I. In memoriam Vladimír Hudec, Olomouc 2007, s. 205–214).
Karel Steinmetz
TextDatum poslední změny: 1.4.2009