Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Matoušek, Vlastislav

Tisk


Charakteristika: skladatel, hráč na etnické a historické hudební nástroje, etnomuzikolog, hudební pedagog, hudební publicista

Datum narození/zahájení aktivity:8.11.1948
Text
DíloDiskografieLiteratura

Matoušek, Vlastislav, skladatel, hráč na etnické a historické hudební nástroje, sběratel hudebních nástrojů, etnomuzikolog, hudební pedagog a hudební publicista, narozen 8. 11. 1948, Trutnov.

 

Studoval na AMU skladbu pod vedením Václava Riedlbaucha (1978–81, 1986–87) a postgraduální kurz hudební teorie (2001, dizertační práce Kinetika v etnické hudbě). Po získání stipendia Japan Foundation v roce 1996 studoval hru na japonskou bambusovou flétnu šakuhači u Kifu Mitsuhashiho (Tokio) a japonskou tradiční hudbu u  Osamu Yamagutiho (University of Letters, Ósaka). Získal ocenění na skladatelských soutěžích tvorby pro děti Jirkov-Olomouc (1984, Písničky pro moje zvířátka a ty ostatní; 1988, Osudy dobrého kocoura Mikeše; 1989, Ranní ukolébavky) a zvláštní uznání v mezinárodní skladatelské soutěži elektroakustické hudby Musica Nova 1994 (108 vln větru). Od roku 1991 pedagogicky působí na katedře teorie a dějin hudby hudební fakulty AMU (etnomuzikologie, 2004 jmenován docentem) a v letech 1999–2014 vyučoval na Ústavu pro hudební vědu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Specializuje se na hudbu mimoevropských kultur, hudební kinetiku a organologii. Jako skladatel využívá exotických nástrojů, elektroniky a netradičních výrazových prostředků. Vlastní rozsáhlou sbírku hudebních nástrojů.

V roce 1979 se podílel na založení souboru Relaxace (meditativní hudba inspirovaná orientem), ve kterém hraje na exotické bicí nástroje (například tabla, dholak, tibetské mísy), folklórní flétny a další. V roce 2001 se stal vedoucím souboru Ensemble 108 Hz, se kterým realizuje zejména soudobé experimentální skladby pro hlasy, exotické a folklorní nástroje a elektroniku. Sólově koncertuje na flétnu šakuhači, na kterou hraje tradiční japonské sakrální skladby určené k meditaci zvané honkyoku (doslova základní skladby). V roce 2001 založil rodinný soubor Schola Specialis Familiae, který se zaměřuje na ranou vokální polyfonii a skladby pro historické a lidové nástroje z období české gotiky a renesance (historické dudy moldánky, niněru, hackbrett, gemshorn, šalmaje, platterspiel a další) a folklor z Východních Čech. Vlastislav Matoušek působil jako hudební publicista v Českém rozhlase v Praze (přibližně 80 scénářů k pořadům o etnické hudbě). Jeho skladby vysílají rozhlasové stanice v mnoha zemích Evropy, ve Spojených státech amerických, Austrálii a jinde.


Dílo

Dílo hudební:

 

Orchestrální

Sázení hrušky, symfonická fantazie (1986, premiéra Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Bohumil Kulínský ml., Praha, 12. 6. 1986).

Symfonie (1987, premiéra Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Libor Mathauser, Praha, 5. 5. 1988).

Kánon pro orchestr (1997, premiéra Janáčkova filharmonie Ostrava, Petr Kotík, Festival skladeb mimořádných délek, Praha, 11. 10. 1997).

 

Sólové
Fuga pro kytaru (1974, premiéra Josef Mazan, Praha 16. 3. 2000).

Suita pro kytaru (1976, premiéra Roman Krejčí, společný autorský koncert s izraelským skladatelem Markem Kopytmanem, Praha 13. 10. 1999).

Sonatina pro flétnu (1977).

Před dvanáctou, suita pro klavír (1978).

Illuminatio pro violoncello (1979).

Tři ronda pro klavír (1980).

Aleatorika pro klavír (1983).

Algoritmus návratu per Organum (1991).

Ordo Mobii pro libovolný aerofon (1996 v letadle, cestou do Japonska na půlroční studium hry na shakuhachi).

V kruhu pro libovolný aerofon (1998, premiéra Kamil Doležal, koncert 50 let po, Praha, 8. 11. 1998).

Hexachordon pro kytaru s amplifikací ad libitum (2000, premiéra Josef Mazan, Paříž, 30. 4. 2000; česká premiéra Josef Mazan, festival Ateliéru 90 Třídení plus 2000, Praha, 6. 12. 2000).

Ante duodecimam pro klavír (2000, premiéra Patricia Goodson, koncert Ateliéru 90 Hledání souvislostí II – skladby pro sólové nástroje, Praha, 12. 6. 2000).

Chronica Bohemorum pro preparovaný klavír (2001, premiéra Patricia Goodson, festival Ateliéru 90 Třídení plus 2001, Praha, 5. 12. 2001).

Buddhi pro kontrabas (2002).

Pa-jin, 8 zvuků pro multipercussionistu (2004, premiéra David Řehoř, festival Ateliéru 90 Třídení plus 2004, Praha, 2. 12. 2004).

Fraktály pro kytaru (2005, premiéra Josef Mazan, festival Ateliéru 90 Třídení plus 2005,Praha, 28. 11. 2005).

Tetrachordon pro kontrabas (premiéra Marian Friedl, koncert Ateliéru 90, Praha, 1. 6. 2009).

 

Komorní

2 Lines for 2 Musicians in 2 Movements. Dvě věty pro hoboj a cembalo (1978, premiéra Kamila Kozáková – hoboj, Petra Žďárská – cembalo, festival Třídení plus 2009 Ateliéru 90, Praha, 3. 12. 2009.

Trio Třetihorní pro hoboj, klarinet, fagot (1979/80, premiéra Monika Boušková – hoboj, Anna Ptáková – klarinet, Václav Fürbach – fagot, koncert Hudba bez obalu Ateliéru 90, Praha, 23. 6. 2008).

Dháraná, koncentrace pro trombón a klavír (1980).

Sonáta Klasická pro flétnu a klavír (1981, premiéra Jana Jarkovská – flétna, Lucie Čížková – klavír, festival Třídení plus 2010 Ateliéru 90).

Sansara, smyčcový kvartet (1984, premiéra soubor Agon, 1985; lze provádět paralelně s kvartetem Samadhi; premiéra Burianovo smyčcové kvarteto, Kvarteto Styx, koncert 50 let po, Praha, 8. 11. 1998).

Symetrio pro housle, violoncello a klavír (1985, premiéra Collegium Musica Sacra, Praha, 16. 3. 2000).

F#minutka pro zobcovou flétnu, housle, violoncello, klavír a 4 sportovní hráče (1988).

Rattyfication pro preparovaný klavír a 4 ruce (1989).

Trigramy pro flétnu, harfu a EA track (1992, premiéra Barbora Váchalová – harfa, Veronika Pudláková – flétna, Karlovy Vary, 21. 8. 1992).

Návrat bez návratu pro 3 gongy a perkuse (1992, premiéra Vlastislav Matoušek – gongy, Ondřej Adámek – perkuse, koncert 50 let po, Praha, 8. 11. 1998).

Cesta zvonů pro 3 šakuhači (1996, premiéra Kifu Mitsuhashi, Hiroshi Yonezawa, Shigeyasu Fujisaki, koncert From East to East, Tokio 10. 7. 1996).

Postscriptum pro různé nástroje – flétna, klarinet, housle, viola, violoncello a klavír (1997, premiéra soubor Mondschein, festival Ateliéru 90 Třídení plus 97, Praha 5. 12. 1997).

Koan pro různé nástroje a skutečně odvážné hudebníky (1998).

Samadhi, smyčcový kvartet (1998, lze provádět paralelně s kvartetem Sansara; premiéra Burianovo smyčcové kvarteto, Kvarteto Styx, koncert 50 let po, Praha, 8. 11. 1998).

Incantus pro různé nástroje – flétna, klarinet, housle, viola, violoncello, klavír a perkuse (1999, premiéra soubor Mondschein, festival Ateliéru 90 Třídení plus 99, Praha, 30. 11. 1999).

In Circulo pro libovolné množství aerofonů (2003).

Canon Canorus pro různé hudební nástroje (2004, premiéra Ensemble 108 Hz, Koncert premiér slovenských a českých, Praha, 10. 11. 2004).

Pátého dne pro 2 hráče na bicí nástroje a pohyb (2007, premiéra Markéta Mazourová a Vlastislav Matoušek – bicí nástroje, Háta Janotová a Veronika Matoušková – choreografie a pohyb, festival Třídení plus 2007 Ateliéru 90, Praha 4. 12. 2007)

Ordo Ordinis pro čtyři a více libovolných hudebních nástrojů (2008, premiéra Ondřej Vaníček – flétna, Jan Pták – alt saxofon, Lukáš Svoboda – fagot, Ondřej Štochl – viola, Zuzana Blahová – kontrabas, festival Třídení plus 2008 Ateliéru 90, Praha 2. 12. 2008).

Hexachordon pro kytaru, amplifikovanou ad libitum (notaci vyd. hudební nakladatelství Českého rozhlasu, Praha 2010).

Waves pro šakuhači a theremin (premiéra Vlastislav Matoušek, Martin Cikánek, Prague Shakuhachi Festival, Praha 25. 8. 2011).

Attracted by Light pro šakuhači a EA Quadro Sound-Art (premiéra Vlastislav Matoušek a Slavek Kwi, Prague Shakuhachi Festival, Praha 26. 8. 2011).

Modus Variabilis pro 2 a více šakuhači a další hudební nástroje(premiéra Vlastislav Matoušek, Jim Franklin, Kees Kort a 10 účastníků šakuhači kurzů, Prague Shakuhachi Festival, Praha 26. 8. 2011; světová premiéra Veronika Matoušková – hlas, shakuhachi – Vlastislav Matousek, Kiku Day, Jim Franklin – šakuhači, World Shakuhachi Festival, Kyoto 4. 6. 2012).

Attracted By Light (verze 2, premiéra Slavek Kwi – elektronika, Vlastislav Matoušek – šakuhači, Centre for Creative Practices, Dublin 19. 11. 2011).

Sangha 4 StrinQ, smyčový kvartet (2011, premiéra lineárního provedení kvartetů Sansara, Samadhi a Sangha, Zuzana Scheinostová – první housle, Markéta Pichlíková – druhé housle, Helena Vovsová – viola, Adriana Voráčková – violoncello, festival Třídení 2011, Praha, 28. 11. 2011).

6446: Sixty Four Events 4 Six Lines pro 6 shakuhachi premiéra Christopher Blasdel, Jean-Francois Lagrost, Kiku Day, Gunnar Linder, Jim Franklin, Kyle Kamal Helou, Adéla Pudláková – klavír, Helena Vovsová – viola, Barbora Švícarská - violoncello, Experiment a avantgarda 25. 8. 2012).

Simulacrum (Verliba) audio-vizuální performance (premiéra Slavek Kwi – Noise, Vlastislav Matoušek – šakuhači, Veronika a Anežka Matouškovy – hlasy, Helena Vovsová – viola, Prague Shakuhachi Festival 2012).

Ordo Variabilis pro 3 a více libovolných nástrojů (2012, premiéra Lenka Kozderková, Jana Jarkovská, Anežka Matoušková – flétny, Jiřina Dvořáková – varhany, Vlastislav Matoušek – šakuhači, 9. ročník koncertu Svár teorie s praxí?, Praha 1. 11. 2012).

Via Tintinnabula (premiéra kompletního provedení komorního cyklu skladeb pro libovolné nástroje – Incantus, Koan, Ordo Variabilis, Canon Canorus a Postscriptum; Vlastislav Matoušek – Introspekce Aktuální Hudby v Atriu! Ensemble 108 Hz, Ondřej Komárek – kontrabas, Ian Mikyska – kytara, Milan Jakeš – housle, Šimon Marek – violoncello, Klára, Veronika a Anežka Matouškovy – hlasy, flétny, Vlastislav Matoušek – šakuhači, koncert 64 & 1 Day, Praha, 9. 11. 2012).

Spongae 4 StrinQ pro smyčcový kvartet na počest Johna Cage (2012, premiéra Gabriela Plíšková – první housle, Anna Fliegherová – druhé housle, Helena Vovsová – viola, Adriana Voráčková – violoncello, festival Třídení 2012, Praha 5. 12. 2012; paralelní provedení se skladbou Universal Flute for shakuhachi Henry Cowella z roku 1946, Gabriela Vermelho – první housle, Anna Romanovská – druhé housle, Helena Vovsová – viola, Adriana Voráčková - violoncello, Vlastislav Matoušek – šakuhači, 10. ročník koncertu Svár teorie s praxí?, Praha 31. 10. 2013).

Spongae 4 StrinQ pro smyčcový kvartet na počest Johna Cage (paralelní provedení spolu se skladbou Universal Flute for shakuhachi Henry Cowella z r. 1946, na 10. ročníku koncertu Svár teorie s praxí? KTDH HAMU v Praze, 31.10.2013, Vl.I-Gabriela Vermelho, Vl.II-Anna Romanovská, Vla-Helena Vovsová, Vc-Adriana Voráčková, shakuhachi-Vlastislav Matoušek).

Subito Motibus, canon magicus enigmaticus cancrisans perpetuus isorhythmicus vocibus ad libitum (premiéra Vlastislav Matoušek – šakuhači, Ondřej Komárek – kontrabas, Veronika, Klára a Anežka Matouškovy – hlasy, Kateřina Vožická – niněra, koncert Rostoucí ticho – aktuální hudba pro šakuhači, Praha, 9. 4. 2013).

12 Years after pro elektroniku a šakuhači (autorská spolupráce s Michalem Ratajem, premiéra Michal Rataj – elektronika, Vlastislav Matoušek – šakuhači, úvodní koncert Prague Shakuhachi Festival, Crossing the Boundaries, Praha, 23. 8. 2013).

Talea iacta est 4 StrinQ, smyčcový kvartet (2013, premiéra Gabriela Vermelho – první housle, Anna Romanovská – druhé housle, Helena Vovsová – viola, Adriana Voráčková – violoncello, festival Třídení 2013, Praha, 6. 12. 2013).

Shika no Walk In, skladba pro libovolný počet fléten šakuhači, hlasů a libovolných dalších hudebních nástrojů (premiéra za účasti přibližně 50 hudebníků, zahájení Prague Shakuhachi Festival 2014).

Talea Iacta Est 4 Shakuhachi and StrinQ pro 4 šakuhači a smyčcové kvarteto (premiéra Gabriela Vermelho – první housle, Anna Romanovská – druhé housle, Helena Vovsová – viola, Adriana Voráčková – violoncello, Fujiwara Dozan, Jim Franklin, Christopher Blasdel a Jean-Francois Legrost – šakuhači, Prague Shakuhachi Festival26. 8. 2014).

Fragment Fragile 4 StrinQ pro smyčcové kvarteto (premiéra v Českém centru, New York 22. 11. 2014).

 

Vokální

Nad krajinou, 5 písní pro střední hlas a klavír (text Pavel Dostál, 1976, premiéra Dagmar Vaňkátová – zpěv, Vítězslav Podrazil – klavír, Praha 16. 3. 2000).

Písničky pro moje zvířátka a ty ostatní, 9 písniček pro děti a klávesy (text č. 1–4, č. 6–9 Vlastislav Matoušek, č. 5 Jiří Havel, 1983).

Musicologia viva, hymnus pro smíšený sbor, nástroje z renesančního instrumentáře a hudebního vědce ad libitum (text Jan Amos Komenský, Vlastislav Matoušek, 1985).

Napomenuti Literatske těm Kterži Dobrže Spiwati Neumějy Wydane z Hlawniho Města Prahy z Kuru Teynskeho, hymnus pro 12 hlasů (text český anonym kolem 1570; 1988).

Osudy dobrého kocoura Mikeše, 5 písní do skoku pro děti a klávesy (text č. 2, 3, 5 Jan Burian, č. 1, 4 Vlastislav Matoušek, 1988).

Ranní ukolébavky, 3 bicínia pro děti (text Jan Burian, 1989).

Bez paměti, písně pro vyšší hlas a struny – preparovaný klavír, housle a violoncello (text Bez paměti – Jan Jeřábek, Rozpočítadlo – František Janče, Spirála – Vlastislav Matoušek, premiéra Praha, 1. 4. 1997).

Kaligrafie pro hlas a bambus, písňový cyklus pro hlas a šakuhači na texty ze starojaponské sbírky Sto básní od sta básníků – Hjaku-nin-išiu (1997).

„...et deduc me in via aeterna“ – Ordo Mobii, račí nekonečný hádankový kánon pro libovolný počet hlasů a nástrojů (1998, premiéra Duodena cantitans – sbor, 3 trombony a tibetský zvonec, koncert 50 let po, Praha, 8. 11. 1998).

Et revertatur... pro varhany nebo hlubší smyčce a hlas (1998, premiéra Petr Matuszek – zpěv, Collegium Musica Sacra, Praha, 16. 3. 2000).

Labyrinthus pro vox humana, vokální cyklus na texty posvátných spisů – Mandukyopanishad, Tao te ting, Tora, Nový Zákon, Quaran, Lin-ti lü, Popol Vuh (2000, premiéra Petr Matuszek, Praha, 16. 3. 2000).

Via Prophetiae pro hlas a tibetský zvonec na biblické texty z knih Jeremiáše (Jer X) a Izaiáše (Iz XXXV) Starého Zákona (2001, premiéra Kristýna Valoušková, koncert Hledání souvislostí III Ateliéru 90, Praha, 22. 10. 2001).

8. cesta, komorní sci-fi opera pro 7 hlasů a 7 nástrojů podle příběhu Stanislawa Lema na text Jana Buriana (2001, Úvod a vstupní árie Ijona Tichého – premiéra Petr Matuszek, Atlantis Collegium, koncert v rámci Týdne polské fantastiky, Praha, 3. 4. 2001; premiéra koncertního provedení opery Orchestr Atlantis, Vítězslav Podrazil, Praha, 8. 2. 2002).

Hitori Mondo pro hlas, tibetský zvonec, šakuhači a smyčce na starojaponské básně (mnich Hisamatsu Fuyó, 1823; 2002, premiéra Petr Matuszek – hlas/tibetský zvonec, Vlastislav Matoušek – šakuhači, Orchestr Atlantis, Vítězslav Podrazil, Dny japonské kultury, Slaný, 11. 4. 2002).

San KyomuPrázdnota 3 pro 2 hlasy, tibetský zvonec, sklenici a šakuhači na starojaponský text (mnich Hisamatsu Fuyó: Hitori Mondo, 1823; 2002, premiéra Markéta Dvořáková – hlas 1/tibetský zvonec, Petr Matuszek – hlas 2/sklenice, Vlastislav Matoušek – šakuhači, festival Ateliéru 90 Třídení plus 2002, Praha, 3. 12. 2002).

KyomuPrázdnota pro hlas, tibetský zvonec a šakuhači na starojaponský text (mnich Hisamatsu Fuyó: Hitori Mondo, 1823; 2002, premiéra Kristýna Valoušková – hlas/zvonec, Vlastislav Matoušek – šakuhači, Praha, 23. 1. 2003).

E. T. Opernicus, písňový cyklus z opery 8. cesta pro hlas a kytaru (2003, premiéra části cyklu Kristýna Valoušková – zpěv, Josef Mazan – kytara, koncert Vox clamantis, Praha, 20. 10. 2003; premiéra celého cyklu – koncert 5 minut před..., Praha, 5. 5. 2005).

Vox clamantis pro hlas(y) a perkuse na biblické texty (Iz, Mat, Luc, Mar, Joh, 2003, premiéra Kristýna Valoušková, Oldřiška Musilová, festival Ateliéru 90 Třídení plus 2003, Praha, 4. 12. 2003).

Signate signa, canon magicus enigmaticus cancrisans perpetuus vocibus ad libitum (2006, lze provádět zároveň s kompozicí Roma Tibi;premiéra Octopus Pragensis, Petr Daněk, Přehlídka vybrané soudobé hudby 2000–2005 evropské křižovatky, Praha, 20. 3. 2006).

Roma Tibi canon magicus enigmaticus cancrisans perpetuus vocibus ad libitum (2006, lze provádět zároveň s kompozicí Signate Signa;premiéra Kristýna Valoušková, Ludmila Horová, Klára Matoušková a Veronika Matoušková – hlasy, festival Ateliéru 90 Třídení plus, Praha, 8. 12. 2006; světová premiéra Veronika Matoušková – hlas, Vlastislav Matousek, Kiku Day, Jim Franklin – šakuhači, World Shakuhachi Festival, Kyoto 4. 6. 2012).

 

Elektroakustické

Monolog kočičky pro magnetofonový pás a violu (1983).

Hlasy šesti stěn pro elektroniku a etnické nástroje (1990, premiéra Český rozhlas Praha).

Široká stezka pro elektroniku, tibetské mísy a pastýřskou píšťalu (1991, premiéra Český rozhlas Praha).

Návrat pro elektroniku a hlasy (1991, premiéra Český rozhlas Praha).

108 vln větru pro elektroniku, exotické flétny a hlasy (1992, premiéra Český rozhlas Praha).

Bez návratu pro magnetofonový pás a harfu (1992, premiéra Český rozhlas Plzeň).

5 minut před pro budík a nahrávací studio (1992, premiéra Český rozhlas Praha).

Praga 93 pro charakteristické pražské zvuky (1993, premiéra Český rozhlas Praha).

Ze střechy světa pro tibetské mísy (1993, premiéra Český rozhlas Praha).

Trigramy (1993, premiéra Český rozhlas Praha).

Trigramy pro elektroniku a šakuhači (premiéra Vlastislav Matoušek – šakuhači, hlas Anežka Matoušková – hlas, Klára Pudláková – Baskytara, koncert Crossing Boundaries, Prague Shakuhachi Festival 22. 8. 2014).

Tvary ticha pro tibetské mísy, píšťaly a zvukové objekty (1993, premiéra Český rozhlas Praha).

Tvary ticha 1–5 pro tibetské mísy, píšťaly a zvukové objekty (1994).

Discovery pro český les, déšť, včely, tibetské mísy a etnické nástroje (1995, premiéra Zvukové studio AMU Praha).

Anacoluthes, cyklus deseti skladeb pro zvukové struktury, tikot a nástroje (1996, premiéra jako hudba k tanečnímu představení, choreografie a provedení Anne-Lise Valla-Penttila, Paříž, 29. 3. 1996).

Go Rin No Sho (Kniha pěti kruhů) pro zvuky japonských chrámů a šakuhači (1997, premiéra Český rozhlas Praha; scénická premiéra Dny soudobé hudby 1998, Praha 3. 11. 1998).

9 x 1 = 9 pro tanečníky (8), různá ticha, zvuky českých luhů a hájů a etnické nástroje (1998, premiéra jako hudba k tanečnímu představení – choreografie a provedení Anne-Lise Valla-Penttila, taneční soubor Anacoluthes, Vlastislav Matoušek – etnické nástroje, Summer Festival in Saint-Florent sur Cher, Francie 10. 7. 1998).

Play 4 pro (4) tanečníky, různá ticha, zvuky českých luhů a hájů a etnické nástroje (1998, premiéra jako hudba k tanečnímu představení – choreografie a provedení Anne-Lise Valla-Penttila, taneční soubor Anacoluthes, Tours, Francie 12. 7. 1998).

Melodické kroky pro zvukové struktury a šakuhači (2000, premiéra Český rozhlas Praha).

Vadecum pro zvuky přírody, hlasy zvířat, lidí, jejich kultur a relikty hudby posledního tisíciletí v Praze (2004, elektroakustická hudba pro stálou výstavu Příběh Pražského Hradu, květen 2004).

Vox clamantis pro hlasy lidí a zvířat, perkuse a zvuky přírody na biblické texty (Iz, Mat, Luc, Mar, Joh, 2004, premiéra Kristýna Valoušková, Oldřiška Musilová – hlasy, Vlastislav Matoušek – elektroakustická realizace, Český rozhlas Praha 24. 4. 2004).

Prolog pro hlas, violoncello, elektroniku, pohyb a projekci na text hymnu Čas (2004, premiéra Kristýna Valoušková – hlas, Radek Širc – violoncello, Nina Hlava, Petra Mandlová, Magdalena Rellichová, Zuzana Valíčková – pohyb, Jan Vondra, Jan Dufek – projekce,Setkávání múz Ateliéru 90, Praha 23. 6. 2004).

Sylvie Diversity, elektroakustická skladba pro prezentaci Archeologického ústavu Akademie věd České republiky Praha v rámci mezinárodního kulturního projektu Francia Media – Cradles of European Culture v Bruselu (2014).

 

Filmová hudba

Za mřížemi (režie Helena Třeštíková, Krátký film Praha 1990).

Řekni mi něco o sobě – Pavlína (režie Helena Třeštíková, Krátký film Praha 1992).

Řekni mi něco o sobě – René (režie Helena Třeštíková, Krátký film Praha 1992).

Situace 1, Situace 2 (režie Pavel Koutecký, Krátký film Praha 1995).

Samurajové (režie Michal Votruba, Česká televize a Studio FAMU 1997).

České Japonsko (režie Miroslav Čapek, Česká televize 2000).

Praha–Kjótó, sesterská města (režie Zdeňka Čechová, 2001).

Příběh Příběhu (režie Pavel Koutecký, Krátký film Praha 2004).

Japonská zahrada Šówa-en (hudba z CD Taki Ochi, Krátký film Orbis Film Plzeň 2004).

Fenomén. Duševní komfort Jurije Petroviče (hudba z CD Kaligrafie II., režie Zdeněk Novotný Bričkovský, DÓMfilm 2013, premiéra v rámci festivalu Jeden svět, kino Světozor, Praha 8. 3. 2013).

 

Scénická hudba

Karkulín, hudba k loutkové hře Marie Míkové (podle Astrid Lindgrenové, Ústřední loutkové divadlo Praha 1989).

V kárném táboře, hudba k dramatizaci povídek Franze Kafky (režie Attila Kovács, Martin Zoubek, Union Artists 1992).

Perpetuum Mobile, scénická hudba k pantomimě Václava Havla (ze skladeb Hlasy 6 stěn, Play 4 a Melodic steps (režie Radim Vizváry, premiéra Vojtěch Svoboda, Knihovna Václava Havla 6. 10. 2014).

 

 

Dílo literární:

 

Sborníky

Ukolébavka (kmen Kaka, Středoafrická rep.) a Waynitu (karnevalová píseň, Bolivie). Ukázkové analýzy ve skriptech Zuzany Jurkové a kol. (in: Kapitoly o mimoevropské hudbě, Olomouc 1996, s. 65–69).

Systematika hudební řeči Fukezen šakuhači honkjoku (in: K aktuálním otázkám hudební teorie, AMU, Praha 2000, s. 134–149).

Etnická hudba – zdroj inspirace pro hudební teorii (in: K aktuálním otázkám hudební teorie, AMU, Praha 2000, s. 130–133).

Techniky ústní resonance v etnické hudbě (in: Sborník přednášek 7. semináře univerzitního společenství pro studium hlasu a řeči, Lékařská fakulta Univerzity Palackého, Olomouc 2001, s. 17–28).

Etnomuzikologie u nás – aktuální stav a úkoly (in: Miscellanea z výročních konferencí 1999 a 2000, Praha 2001, s. 104–108).

Prehistorie hudebních nástrojů – z pohledu etnomusikologie (in: sborník Antropologické symposium, Nečtiny 30. 6. – 1. 7. 2000, Západočeská univerzita Plzeň 2001, s. 93–110).

Synagogální zpěv z pohledu etnomusikologie – Kontexte, Musica Iudaica 2000 (in: Sborník z mezinárodní konference 12. – 14. 12. 2000, Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, Praha 2002, s. 73–76).

Systematika hudební řeči Fukezen šakuhači honkjoku (in: sborník statí a studií Dni japonského umenia, Bardejov 27. 2. – 3. 3. 2002, Bardejov 2002, s. 51–63).

Ukolébavka v etnické hudbě – k antropologickým základům hudební řeči – Antropologické symposium II. (in: sborník Antropologické symposium, Nečtiny 4. a 5. 7. 2002, Západočeská univerzita Plzeň 2003, s. 229–242).

Prostor tolerance intonačních odchylek ladění gamelanu v Liběchově (in: Živá hudba XII, 2002, XII. sborník Ústav teorie hudby AMU, Praha 2003, s. 45–50).

Formotvorná úloha témbru v etnické hudbě (in: Živá hudba XII, 2002, XII. sborník Ústavu teorie AMU, Praha 2003, s. 123–137).

The Systemisation of the Musical Language of the Fukezen Shakuhachi Honkyoku (in: Živá hudba 2003, XIII. sborník Ústavu teorie hudby AMU, Praha 2004, s. 131–148).

Cirkulární dech – o jedné pozapomenuté hráčské technice (in: sborník Mezinárodní dudácká sympozia 1994–2002, Strakonice 2004, s. 127–132).

Příběh „vodopádu“ hudební teorie v praxi – Svár teorie s praxí (in: program koncertu a sborník textů vydaný u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů Katedra teorie a dějin hudby AMU 11. 11. 2004, Praha 2004, s. 35–38).

Nic netrvá… (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaného u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů katedry teorie a dějin hudby AMU 18. 11. 2008, Praha 2008, s. 60–61).

Komentář ke skladbě Vox clamantis (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaný u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů Katedry teorie a dějin hudby AMU 19. 10. 2005, Praha 2005, s. 8–12).

Improvizace v etnické hudbě (in: sborník celostátní konference Hudební improvizace 1. – 2. listopadu 2005, Praha 2005, s. 49–53).

Techniky ústní resonance v etnické hudbě (in: sborník přednášek 13. a 14. semináře Univerzitního společenství pro studium hlasu a řeči, Univerzita Palackého Olomouc 2006, s. 11–21).

Improvizace v etnické hudbě (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaný u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů Katedry teorie a dějin hudby AMU 1. 11. 2006, Praha 2006, s. 32–39).

O půjčování, pianistech a dálných krajích (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaného u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů katedry teorie a dějin hudby AMU 24. 10. 2007, Praha 2007, s. 49–51).

O podivuhodných setkáních (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaného u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů katedry teorie a dějin hudby AMU 11. 11. 2009, Praha 2009, s. 73–74).

Zpráva o cestě do Egypta, zvláště pak o podivuhodném pobytu na Faculty of Music Education University Helwan v Káhiře a nástrojů-plném šťastném návratu domů (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaného u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů katedry teorie a dějin hudby AMU 4. 11. 2010, Praha 2010, s. 52–63).

Mikroesej o plísních, suizenu a cestách dalekých (in: Svár teorie s praxí?, program koncertu a sborník textů vydaného u příležitosti koncertu ze skladeb pedagogů katedry teorie a dějin hudby AMU 9. 11. 2011, Praha 2011, s. 48–49).

Japonská hudba – slovníkové heslo (in: Encyklopedia Beliana, Bratislava 2013, str. 382–384).

Suizen-Blowing Zen: Spirituality as Music and Music as Spirituality (in: sborník Rozumienie wartosci w kulturach Wschodu, Krakow 2011, s. 61–72).

 

Periodika

Shakuhachi – mystérium bambusové flétny, organologická studie (Hudební nástroje 31, 1994, č. 4, s. 226; Hudební nástroje 32, 1995, č. 1, s. 48–50).

UNESCO Collection na našem trhu (Harmonie 3, 1995, č. 8, s. 35–36).

Šakuhači (Baraka, léto 1997, s. 27–28).

Tak to chodí v Japonsku (Baraka, léto 1997, s. 29–38).

(Komusó) Mniši sekty Fuke (Baraka, léto 1997, s. 39).

S flétnou po Japonsku (Internet 4U, roč. 2, 1997, č. 6, s. 52–53).

Akihabara – elektronický to ráj napohled (Internet 4U, roč. 2, 1997, č. 7, s. 50–51).

S flétnou po Japonsku (Internet 4U, roč. 2, 1997, č. 8, s. 58–59).

Sui-Zen "Vanoucí Zen": Spiritualita jako hudba a hudba jako duchovní praxe (Aikidó 4, 1998, č. 3, s. 2).

Sui-Zen "Vanoucí Zen“ (Kokoro, jaro, léto 1998).

Sui-Zen "Vanoucí Zen": Spiritualita jako hudba a hudba jako duchovní praxe (Musica 2, 1998, č. 1).

Sanza – "piano" Afriky (Musica 2, 1998, č. 2).

Taríqa Mawlavíja – bratrstvo "vířících" dervišů (Musica 2, 1998, č. 6).

Hudba mimoevropských národů I. (Hudební rozhledy 51, 1998, č. 7, s. 26–27).

Cirkulární dech (Hudební rozhledy 51, 1998, č. 8, s. 17).

Flétna ney – 5000 let tradice (Hudební rozhledy 51, 1998, č. 9, s. 22–23).

To jsou dudy (Hudební rozhledy 51, 1998, č. 12, s. 20–21).

Hudební nástroje v pokladnici Šósóin (Hudební rozhledy 52, 1999, č. 2, s. 18–19).

Sanza – africký lamelofon (Hudební rozhledy 52, 1999, č. 4, s. 22–23).

Suizen - "vanoucí" meditace (Hudební rozhledy 52, 1999, č. 8, s. 17–18).

Evropské prvky v tradiční hudbě Egypta 1 (Hudební rozhledy 53, 2000, č. 1, s. 20–21).

Evropské prvky v tradiční hudbě Egypta 2 (Hudební rozhledy 53, 2000, č. 2, s. 18–19).

Hudba jako multikulturní jev v praxi (Kulturní magazín UNI 10, 2000, č. 11).

Pro Musica Nipponia (HIS Voice 1, 2001, č. 4, s. 14–15).

Soudobá hudba jako proměna japonských tradic (Harmonie 9, 2001, č. 8, s. 23–25).

 

Odborně popularizační statě v časopisu Regenerace

Napříč etnickou hudbou 1 – Brumle (Regenerace 18, 2010, č. 10, s. 48–50).

Napříč etnickou hudbou 2 – Sanza (Regenerace 18, 2010, č. 11, s. 48–49).

Napříč etnickou hudbou 3 – Křesťanské Vánoce v domorodých melodiích (Regenerace 18, 2010, č. 12, s. 48–49).

Chřestidlo – Nástroj pěti kontinentů (Regenerace 19, 2011, č. 2, s. 48–49).

Keš-keš (Regenerace 19, 2011, č. 2, s. 48–49).

Cesta za bílým tichem – hudba Inuitů (Regenerace 19, 2011, č. 3, s. 76–77).

Cirkulární dech – O jedné pozapomenuté hráčské technice (Regenerace 19, 2011, č. 4, s. 76–77).

Evropské prvky v tradiční hudbě Egypta (Regenerace 19, 2011, č. 6, s. 64–65).

Exotické pole egyptské hudby 2 (Regenerace 19, 2011, č. 7, s. 64–65).

Kouzelná flétna shakuhachi 1 (Regenerace 19, 2011, č. 9, s. 64–65).

Kouzelná flétna shakuhachi 2 (Regenerace 19, 2011, č. 10, s. 64–65).

 

Ostatní

Rytmus a čas v etnické hudbě (Praha 2003, 2 CD s ukázkami).

Vzduch a Hudba (spoluautor David Bidlo, in: Vzduch jako jeden z živlů, Praha 1998, s. 38–46),

Cirkulární dech (in: Vzduch jako jeden z živlů, Praha 1998, s. 47–48).

Suizen – Vanoucí zen (in: Vzduch jako jeden z živlů, Praha 1998, s. 49–54).

Vzdušný oceán (videokazeta Fontis TV Production 1999, ke knize Vzduch jako jeden z živlů, autorův vstup o etnické hudbě a jeho účast na použité hudbě).

Vzduch jako jeden z živlů (CD-ROM verze knihy s úplným textem, video se vstupem autora a jeho účastí na scénické hudbě, Praha 1999).

Pro M N (program pražského jara 2001).

Ve lvích stopách (CD-ROM k dětské části výstavy Deset století architektury, hudební část,Divus, Actum 2001).

Oheň a hudba (in: Živel oheň – energie, Praha 2004, s. 36–47).

Oheň a hudba (in: Živel oheň – energie, CD-ROM verze s úplným autorovým textem a přílohami z knihy, Praha 2004).

Země a hudba (in: Živel země, Praha 2004, s. 210–215).

Tradiční japonská hudba jako inspirační zdroj(in: Flétna a meč – Harmonie a napětí v japonské kultuře, zvláštní číslo časopisu Kokoro – katalog výstavy česko-japonské společnosti, jaro 2005, v Muzeu hlavního města Prahy v březnu a dubnu 2005).

Jurkovič, Pavel, Otvírání paměti (recenze knihy, Praha 2005).

Mysterium nekonečné prázdnoty (in: Flétna a meč – Harmonie a napětí v japonské kultuře, zvláštní číslo časopisu Kokoro – katalog výstavy česko-japonské společnosti, jaro 2005, v Muzeu hlavního města Prahy v březnu a dubnu 2005).

Kratochvílová, Markéta – Ibl, František: Lesní roh Václava Františka Červeného ze sbírky Ondřeje Horníka (recenze studie, časopis Musicalia 3, 2011, č. 1–2, s. 140–150).

Jurková, Zuzana:Terénní práce v etnomuzikolgii (posudek na projekt, Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií).

Diskografie

Tempus Imperfectum (Panton 1988);

Relaxace: Dhjána (Arta 1991);

Máma Bubo: Baňatost (Primus 1992) – Karel Bubol Babuljak, klávesové nástroje, zpěv, perkuse; Jiří Bubochar Charypar, elektrická kytara, zpěv, perkuse; Vlastislav Matoušek, basová kytara, zpěv, perkuse; Zdeněk Dudu Duroň, bicí;

Relaxace: Kadael (Arta 1993);

Tvary ticha (Trans music 1994);

Relaxace: Český koan (Sound & Silence 1996);

5 minut před (Solitaire – K. O. Agency 1996);

Bez paměti (Triga 1997) – Gabriela Eibenová, soprán; Roman Dykast, housle; Vladimíra Jurásková, violoncello; Ondřej Adámek, klavír;

Jan Burian: Černý z nebe (Indies Records 1997);

Felix austriae domus: Hudba Habsburské říše 16. století (Supraphon 1997) – Duodena cantitans, Capella Rudolphina, Petr Daněk;

Kaligrafie (Angel 1999) – Vlastislav Matoušek, šakuhači, nišakujonsun; Kateřina Horáková, zpěv, ruční zvon taku;

Go Rin no Sho – Kniha pěti kruhů (Radioservis 1999);

Máma Bubo: Plabeta Haj (Anne Records 2000);

Relaxace: Indické inspirace (Angel 2001) – Karel Babuljak, citera, indické harmonium, udu, perkuse; Vlastislav Matoušek, tabla, udu, tibetské mísy, perkuse, šakuhači, bambusová flétna; Jiří Mazánek, kytara, sitár, tánpúra, perkuse; Eva Hlinková, tánpúra;

Kaligrafie pro hlas a bambus (Island Records 2001) – Christopher Yohmey Blasdel, šakuhači; Mika Kimula, hlas;

Relaxace: Morning Prayer (Anne Records 2002);

Taki Ochi (ARTA 2003);

Relaxace: Indické inspirace (KMa 2004) – Karel Babuljak, citera, indické harmonium, udu, perkuse; Vlastislav Matoušek, tabla, udu, tibetské mísy, perkuse, šakuhači, bambusová flétna; Jiří Mazánek, kytara, sitár, tánpúra, perkuse; Eva Hlinková, tánpúra;

His Voice Sampler 2: Incantus (HIS 2004);

Orchestral Pieces: Sázení hrušky, Symfonie, Canon for Orchestra (Rodinný Výčep 2004);

Indian Inspirations: Góvindův tanec (Relaxace 2004);

Kaligrafie II (Nextera 2004) – Vlastislav Matoušek, šakuhači, nishakuyonsun; Klára Matoušková a Veronika Matoušková, zpěv, ruční zvon taku;

Radiocustica selected 2004: Vox clamantis (Český rozhlas 2004);

Tvary ticha (Nextera 2006);

Vlastislav Matoušek & Projekt Karpaty Magiczne (World Flag Edition 2005);

Barton Workshop 1 (Harmony Sound Amsterdam 2006);

Calligraphy for Voice and Bamboo (UMCS 2007);

Tetrachordon for Cb solo (HIS 2009);

Kuniyoshi – In the Cave of the Floating World (DVD, film doprovázející výstavu Utagawa Kuniyoshi v národním muzeu v Krakově, Museum Narodowe w Krakowie 2011) – Vlastislav Matoušek, historická šakuhači ze sbírek muzea.

Literatura

I. Lexika

Machatá, Olga: Kdo je kdo v České republice (Praha 1994).

 

II. Ostatní

Hartman, Ivan: Hudba těm, kdo se teprve narodí (Lidové noviny,18. 3. 1995).

Buddhovství jednoho tónu. Rozhovor s Vlastislavem Matouškem (Baraka, léto 1997, s. 40–41).

Hejková, Kateřina: Svět nekončí za humny Evropy (Mladý svět 41, 1999, č. 31, s. 36–37).

Havelková, Tereza: Jeden takt Vlastislava Matouška (Harmonie 9, 2001, č. 1, s. 24–25).

Kňap, Jaroslav: Šakuhači jako životní cesta (Astro, září 2004).

Komárek, Michal: Hlas flétny nad zamlženým mořem (Reflex 15, 2004, č. 19, s. 60–62).

Kratochvílová, Marie: Svár teorie s praxí (Informatorium 11, 2004, č. 8, s. 11).

Kuznik, Frank: Breaking Away (The Prague Post, 15. – 21. červen 2005).

Třešňák, Petr: V magii hudba nikdy nechybí (Respekt 21, 2010, č. 25, s. 25).

 

www.shakuhachi.cz/original/index.html

www.hamu.cz/pracoviste/ustav-teorie-hudby/vlastislav-matousek

www.musicbase.cz/skladatele/619-matousek-vlastislav/

http://svi.ff.cuni.cz/m/matousek_vlastislav.htm

 

Radek Poláček

Datum poslední změny: 26.9.2016