Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Lipa, Petr

Tisk


Charakteristika: Jazzový zpěvák, skladatel, organizátor a moderátor

Datum narození/zahájení aktivity:30.5.1943
Text

Lipa, Peter, jazzový zpěvák, skladatel, organizátor a moderátor, narozen 30. 5. 1943, Prešov.
 
Navštěvoval v Prešově 1949–59 jedenáctiletou střední školu, poté 1959–61 zeměměřičskou průmyslovou školu v Košicích.  Působil 1956–60 v prešovském amatérském divadle jako herec a 1962 přišel do Bratislavy, kde vystudoval Stavební fakultu SVŠT (ing. 1968). Po ukončení studia pracoval jako redaktor v Československém rozhlase, nejprve v redakci vědy a techniky, poté v hudebních relacích; postgraduálně studoval 1975–76 žurnalistiku. Základní hudební vzdělání získal na Ľudovej škole umenia v Prešově (obor housle), soukromě studoval zpěv u Františka Tugendlieba.
 
V letech 1963–66 působil ve své první kapele Struny, v níž hráli studenti architektury a stavební fakulty SVŠT. Přešel 1967 do další studentské kapely Istropolitana, kde začal zpívat rhythm’n’blues a soul (zejména repertoár Ray Charlese). Se skupinou Blues Five, ve které působil 1968–69, si v rámci festivalu Bratislavská lýra zahrál se skupinou Beach Boys; na druhém československém beatovém festivalu (1968) získala skupina Blues Five cenu „objev festivalu“; 1998 kapela prožila comeback ve stejném složení, tj. Peter Koreň (klávesy), Rasťo Vacho (kytara), Dušan Hájek (bicí), Fedor Letňan (baskytara). Mezi léty 1969–71 působil Lipa v Orchestru Gustáva Offermana a s tímto tanečním orchestrem, v němž zpíval a hrál na kytaru, procestoval Evropu. V letech 1972–85 působil v ansámblu Revival Jazz Band, po rozchodu s ním začal spolupracovat s Gabrielem Jonášem, Lacem Gerhardtem, Milanem Svobodou, Janou Koubkovou a Emilem Viklickým. Společně s bratry Andrejem a Miroslavem Šebanovými založil 1977 taneční kapelu Hej, kde především zpíval. Ve stejné době založil vlastní sestavu Combo Petera Lipy, která existovala až do 1990. Jejími členy byli Peter Breiner (klavír), Cyril Zeleňák (bicí), Ondřej Konrád (foukací harmonika), Stanislav Herko resp. Vladimír Kulhánek (baskytara). Společně nahráli album nazvané Neúprosné ráno (1984), později však Lipa začal spolupracovat s mladšími hudebníky: s Borisem Urbánkem, Andrejem Šebanem a s dalšími předními muzikanty, zejména s Jurajem Bartošem a Miroslavem Binderem. Druhé Lipovo album Je to stále tak (1984) přineslo pop jazz a funky jazz. V nahrávání pak pokračoval se Šebanem, s nímž nahrál bluesové a soulové album Naspäť na stromy (1994).
 
Důležitou a populární formací byla sestava Lipa – Andršt Blues Band (1980–86), která oslovovala rockové i jazzové publikum spojením moderního elektrického blues s prvky funky a jazzu. S tímto souborem nahrál Lipa dvě alba (Blues z lipového dreva, Škrtni co se nehodí) a vystupoval na československých i zahraničních festivalech. Mimo Andršta a Lipy dotvářeli kapelu baskytarista Kulhánek, bubeník Helešic, harmonikář Konrád a saxofonista Kubík, který později emigroval. Roku 1984 vytvořil Lipa společně s Breinerem a Milanem Lasicou studiový program P + P = džez, který měl premiéru 11. 9. 1984; 1997 vyšlo album Boogie Up, které zachytilo tuto spolupráci. V letech 1986–95 vznikla formace T + R Band spojením revivalistických  skupin Nový tradicionál a Revival Jazz Band. Mimo standardního dixielandového repertoáru se T + R Band zaměřil na swing a na úpravy skladeb vážné hudby, rock’n’rollu či blues. Kapela byla často zvána do zahraničí (Alžírsko, Finsko, Holandsko, Kuba, Německo, Řecko, Španělsko, Švýcarsko, USA atd.).
 
Původně jednorázový koncertní projekt, který později dostal formu rozhlasové nahrávky a alba, se nazýval Spirituály. Roku 1997 vznikla Lipova vlastní formace Peter Lipa Band, kterou založil po rozchodu skupiny T + R Band; ve stejném roce vytvořil společnou skupinu s Šebanem, kterou nazvali Lipa – Šeban Band a která působila do 1998 v obsazení Juraj Tatár (klávesy), Martin Gašpar (baskytara) a Marcel Buntaj (bicí). Roku 1999 z kapely odešel Šeban a na jeho místo přišel Michal Žáček a ansámbl se přejmenoval na Peter Lipa – Tatár, Buntaj, Gašpar, Žáček Band a působí dosud (únor 2006). Roku 2004 vznikla kapela Visegrad Blues Band, ve které působili hudebníci ze zemí tzv. visegrádské čtyřky, tedy z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska. Frontmany se stali Peter Lipa a polský kytarista Leszek Cichonski. Repertoár sestával převážně z originálně zaranžovaných bluesových standardů a několika autorských skladeb od Cichonského. Mimo výše zmíněné kapely spolupracoval Lipa s mnoha českými umělci, např. s Pavlem Daňkem, Milanem Svobodou, Emilem Viklickým či skupinou TUTU.
 
Jako jazzový zpěvák se Lipa zúčastnil festivalu Old Jazz Meeting ve Varšavě (1975), Setkání jazzových zpěváků v Lublinu (1975, 1978), Mezinárodního dixielandového víkendu v Drážďanech (1973, 1980), Mezinárodního jazzového víkendu v Miskolci (1980), festivalu Jam Potatoes ve francouzském Luneray (1983) apod. V anketě čtenářů časopisu Jazz Forum se od 1979 pravidelně umisťoval v kategorii evropských jazzových zpěváků v první pětce. Československá televize mu věnovala profilový film Husia koža (režie D. Hanák) a videoprogram Kamarádka samota. Roku 1976 stál Lipa u zrodu festivalu Bratislavské jazzové dni společně s basistou z Revival Jazz Bandu, Milošem Paškou. Na přípravě a dramaturgii tohoto festivalu se dodnes podílí. Byl zakladatelem Jazzové školy v bratislavském V-klubu, která vyvíjela v 2. polovině 70. let aktivní činnost. Roku 1990 se stal prezidentem Slovenské jazzové společnosti a 2001 členem mezinárodní poroty International Jury, která každoročně uděluje ceny European Jazz Prize. V současnosti spolupracuje s Českým rozhlasem 3–Vltavou a Slovenským rozhlasem Devín na přípravě jazzových pořadů.
Diskografie
Jazz pod vlastním jménem nebo jménem vlastního souboru
Je to stále tak (Opus 1990);
Neúprosné ráno (Opus 1994);
Naspäť na stromy (E.W.P. 1995);
Peter Lipa a jeho cesty (KDK Company 1997);
La La La (Opus 1998);
Čierny Peter (BMG Ariola 1998);
Neúprosné ráno (Sony Music Bonton 2000);
Bistro (BMG Ariola 2000);
… v najlepších rokoch (Millenium Records & Publishing 2001);
Beatles In Blue(s) (East West Promotion 2002);
Live In Hungary (Gramy 2004);
Live in Akropolis Prague (Indies Records 2005);
Lipa spieva Lasicu (EWP 2005).

Spolupráce na dalších albech

Blues z lipového dreva (Supraphon 1984);
Škrtni co se nehodí (Supraphon 1986);
Blues office (Supraphon 1988);
Live At The Limmatquai (Gold records 1989);
T+R Band & Peter Lipa In Germany (Gold records 1990);
Peter Lipa a T+R Band (Opus 1990, CD reedice 1995);
Up ToDate (Open Music, licence Opus 1995);
Spirituále (RB – vydavateľstvo Slovenského rozhlasu 1997);
Boogie Up (PolyGram/EmArcy 1997);
Slovak Jazz ‛97 (HF 1997);
Peter Cardarelli’s - Bratislava Blue (East West Production 1999).
Literatura
I. Lexika
ČSS.
EJ.
 
II. Ostatní
Lipa, Peter: Samorast – Môj život s džezom (Bratislava 2003).
Konrádová, Petra: Pod rohožkou: Peter Lipa (Harmonie 2002, č. 12, s. 39).
Jaslovský, Marian: Peter Lipa: Live in Hungary (Harmonie 2004, č. 12, s. 40).
 
www.peterlipa.com
 
Ferdinand Valent
Datum poslední změny: 9.2.2009