Charakteristika: Rockový kytarista a skladatel
Datum narození/zahájení aktivity:14.2.1956
Text
Pavlíček, Michal, rockový kytarista a skladatel, narozen 14. 2. 1956, Praha.
V raném věku studoval klasickou kytaru na lidové škole umění, záhy se však začal více zajímat o sféru nonartificiální hudby. Od roku 1973 byl členem jazzrockové skupiny Expanze. Mezi lety 1976–79 působil jako kytarista a skladatel v jazzrockově orientované skupině Bohemia, s níž nahrál i svou první dlouhohrající desku Zrnko písku (je zde autorem tří skladeb). Po krátkém čase stráveném v Mahagonu (1979), se Pavlíček uplatnil zvláště ve skupině Horký dech Jany Koubkové (trio ve složení zpěv, kytara a bicí). S tímto uskupením absolvoval četné koncerty, zúčastnil se jazzových festivalů v Praze a v Debrecenu (Maďarsko) a uplatnil se také autorsky (LP Horký dech Jany Koubkové, kde je autorem většiny kompozic). V roce 1981 absolvoval Filmovou fakultu AMU v Praze, obor produkce.
Stěžejní bylo Pavlíčkovo působení ve skupině Pražský výběr (od roku 1980), kde sehrál důležitou úlohu při jejím stylovém přechodu od artrockového soundu k tvrdšímu rockovému až punkrockovému směru, předznamenávajícímu novou vlnu osmdesátých let. Kromě role kytaristy a zpěváka, se ve spolupráci s Michaelem Kocábem významně podílel na tvorbě skupiny jako autor kompozic a aranžér. V pauze, kdy byla skupina Pražský výběr na seznamu zakázaných skupin (1984–86), spolupracoval Pavlíček jako skladatel, hudební režisér a producent na studiovém projektu Zuzany Michnové Rány. V roce 1986 založil skupinu Stromboli, ve které završil svůj dosavadní hudební vývoj. Stavěl na netradičním projevu zpěvačky Báry Basikové, na kombinacích stylů a na mísení interpretů provádějících jeho vlastní rockové songy. Do Pavlíčkovy kytarové hry, vycházející z jazzrocku, začaly postupně pronikat vlivy metalu.
Mimo vlastní sólové projekty působil v devadesátých letech v instrumentálním triu Big Heads (Michal Pavlíček – kytara, Jiří Veselý – baskytara, Jiří Zelenka – bicí) hrající fusion s prvky českého folklóru, což znamenalo jakýsi odklon od dosavadní profilace. Byl rovněž protagonistou poprockové skupiny B.S.P. (Ota Balage – Kamil Střihavka – Michal Pavlíček). V roce 1996 znovuožila činnost Pražského výběru, s nímž Pavlíček absolvoval několik turné a nahrál nové album.
Již od osmdesátých let se Michal Pavlíček věnuje také skládání filmové a scénické hudby. Vyvrcholením této jeho kariéry je kompozice symfonické hudby ke třem televizním filmům z cyklu The Scarlet Pimpernel v produkci televizní společnosti BBC, jež byly vysílány ve dvaceti zemích světa. Složil hudbu k baletům Minotaurus (1989, podle Friedricha Dürrenmatta) a Hádanky (1997), oběma určeným pro divadlo Laterna Magica. Je autorem muzikálů Klaun (1994) a Excalibur (2003). Z dalších počinů stojí za zmínku vytvoření scénické hudby s názvem Imaginace pro československý pavilon na výstavě Expo 1992 v Seville. Od roku 1998 působí Michal Pavlíček pedagogicky na pražské konzervatoři na oddělení populární a jazzové hudby v oboru skladba.
Dílo
Dílo hudební
Scénická hudba pro divadlo
Poslední úmrtí Jonathana Swifta (1984, Realistické divadlo Praha, režie Luboš Pistorius);
Pazour (1985, Činoherní studio Ústí nad Labem, režie Miroslav Krobot);
Život je sen (1986, Realistické divadlo Praha, režie Luboš Pistorius);
Zvláštna radosť žiť (1990, Slovenské národní divadlo, režie Ondrej Šóth);
Je to tak, chcete-li (1994, Stavovské divadlo, režie Luboš Pistorius);
Dobře je, že je smrt na světě (1995, Divadlo Kolovrat, režie Luboš Pistorius);
Nahniličko (1996, Divadlo Na zábradlí, režie Jiří Ornest);
Černí býci (1999, Divadlo v Celetné, režie Jakub Špalek);
Vánoční vzpomínka (1999, Divadlo v Celetné, režie Jakub Špalek).
Filmová hudba
Pevnost Terezín (1980, společně s Michaelem Kocábem, režie Michal Baumbruck);
Hledám dům holubí (1985, společně s Michaelem Kocábem, režie Věra Šimková-Plívová);
Proč (1988, režie Karel Smyczek);
Veverka a kouzelná mušle (1988, režie Věra Šimková-Plívová);
Sedm hladových (1988, režie Karel Smyczek);
Nemocný bílý slon (1989, režie Karel Smyczek);
Konec velkých prázdnin (1996, seriál, režie Miloslav Luther);
Holčičky na život a na smrt (1997, režie Jaroslav Brabec);
Scarlet Pimpernel (1998, režie P. Lau, E. Benneth);
Znásilnění (2000, režie Petr Slavík);
Experiment (2001, režie Juraj Herz);
Svědek (2001, režie Petr Slavík).
Muzikály
Klaun. Muzikál na slova P. Kohouta (1994, Vinohradské divadlo, režie Petr Kracík);
Excalibur. Muzikál na slova Karla Steigerwalda (2003, Divadlo Ta Fantastica, režie Vladimír Morávek).
Balety
Minotaurus. Balet podle Friedricha Dürrenmatta (1989, Laterna Magica, režie Josef Svoboda);
Hádanky (1997, Laterna Magica, režie Josef Svoboda). Diskografie
Diskografie (výběr)
Bohemia
Zrnko písku (Panton 1978).
Mahagon
Slunečnice pro Vincenta van Gogha (Supraphon 1980).
Horký dech
Horký dech Jany Koubkové (Supraphon 1982, 1993).
Pražský výběr
Komu se nelení – tomu se ženění – Olda je můj přítel (Panton 1982);
Pražský výběr (Panton 1988, 1990);
Pražský výběr. Live (Art Production 1991);
Komplet (Bonton 1995);
Běr (Bonton 1997);
Tango Ropotámo (Bonton 1998);
Habaděj (Bonton 1999).
Zuzana Michnová
Rány (Supraphon 1986).
Stromboli
Rock (Panton 1986);
Shutdown (Panton 1989, 1990).
B.S.P.
B.S.P. (Bonton 1992);
B.S.P. (Bonton 1994).
Michal Pavlíček
Zvláštna radosť žiť (Arta Records 1991);
Imagination (Panton 1992);
Big Heads (Bonton 1992);
Na kloboučku 1 (Forte 1995);
Na kloboučku 2 (Forte 1995);
Na kloboučku 3 (Forte 1996);
Konec velkých prázdnin (Forte 1996);
Symphonic variations (Bonton 1997);
Story 1982 – 2003 (Bonton 2002). Literatura
I. Lexika
EJ.
Československý biografický slovník (Praha 1992).
II. Ostatní
www.michalpavlicek.cz
Antonín Libicher Datum poslední změny: 17.5.2007