(Jirovcová)
Charakteristika: Hudební publicistka a pedagožka
Datum narození/zahájení aktivity:15.8.1937
Text
Kittnarová, Olga (roz. Jirovcová), hudební publicistka a pedagožka, narozena 15. 8. 1937, Praha.
V letech 1955–60 studovala hudební vědu na Filosoficko-historické fakultě Karlovy univerzity; rigorózní zkoušky k získání titulu PhDr. složila v roce 1970 na Palackého univerzitě v Olomouci. V letech 1960–65 byla zaměstnána ve Státním hudebním vydavatelství jako programová pracovnice Gramofonového klubu. Později krátce pracovala jako propagační referentka Pantonu (1967–68). Od roku 1967 působila jako stálá externí spolupracovnice Československého rozhlasu, kde přispívala do Pražského zvukového deníku, Středočeského vysílání a do pořadů Hudebně-vzdělávací redakce. Od sedmdesátých let publikovala články a hudební recenze v deníku Lidová demokracie a to až do zrušení tohoto periodika v roce 1994. V letech 1969–74 působila jako učitelka hudební nauky Lidové školy umění Majakovského 17, Praha 6, poté byla profesorkou odborné teorie na pražské konzervatoři (1974–90). Od roku 1990 pracuje jako odborná asistentka na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, kde mimo jiné přednáší v anglickém jazyce zahraničním studentům dějiny české a světové hudby a hudbu 20. století. Ve své publikační a přednáškové činnosti se věnuje především hudební interpretaci, hudbě 20. století, reflexi současného hudebního dění a hudební ekologii. Vystoupila na několika významných mezinárodních konferencích, mimo jiné na konferenci Žena Evropy s přednáškou The Excess of Sound in contemporaly Music and in our Life in general (Barcelona 1994). Je autorkou celoročních rozhlasových cyklů Mistři tónů, Slavní dirigenti Pražského jara, Slavní sólisté Pražského jara, Milenecké dvojice v hudbě a dalších pořadů.Spolupracuje s časopisem Harmonie a je členkou redakční rady časopisu Hudební výchova.
Dílo
I. Dílo literární
Monografie
Rozeznělé partitury: Průvodce hudební interpretací. Praha: ARSCI, 2002. 246 s
Pražské kvarteto. Praha:ČHF,1975, 113 s. Archiv ČHF, č. 1124
Příspěvek do monografické publikace
The Prague Quartet and Its Contribution to the Nature of Contemporary
Interpretation Throughout the World. In Pečman, Rudolf. Music of the Slavonic Nations. Brno: ČHS, 1981. s. 413-420
Varovné memento nadměrného hluku. In Program Phare. Ekologické vzdělávání a výchova na fakultách připravujících učitele. Praha: Pedagogická fakulta, 1995, s.127-131
Chci Ti často naslouchat, Arne.In Stehlík, Jiří. Svět hudby Arne Linky Brno:Nakladatelství Šimon Ryšavý, 2000, s.96-98
Původní práce v recenzovaných sbornících
Hudební vynálezce Alois Hába. In Lopatka, Jan. Kritický sborník. Praha: Klub obratník,1991/ 1, s. 50- 53
Pražští pozounéristé. In Miscellanea Musicologica. Praha,1959/ 10, s.93- 126
Učebnice a učební texty- skriptum
Analýza interpretačního výkonu v hudbě. Obsah, úkoly a cíle interpretačního semináře. Praha: Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta. 1999, s.114
A History of Music in Outlines, Praha, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2007, s. 327
Stěnička Jan:, Kittnarová Olga:. Základy akustiky pro učitele hudební výchovy, Praha … U Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2013, s.130
Hudební abeceda. Učební pomůcka.(diplom a čestné uznání 5. ročníku
Ústředního kola pedagogické tvořivosti). Praha: ÚUP, 1986, s.14
Písničky o hudbě. Na vlastní texty s doprovodem klavíru a orffovských nástrojů. Praha: ARSCI, 1995, s. 28
Slovníky
Monografická hesla českých skladatelů v počtu 34 titulů. In
Personenlexikon Music. Lipsko: VEB Deutscher ferlag für Musik , 1989
Autobiografické heslo. In International Who´s Who In
Music and Musicians´Directory. 2001/ 2. Cambridge.International Biographical Centre, s. 344
Autobiograficiké heslo . In Dictionary of International Biography.
2008, Cambridge International Biographical Centre, s.585
Články v odborném periodiku
Nový profil učitele pro Základní uměleckou školu. Hudební nástroje, 1993, XXIX,č .3, s. 177-179.
K životnímu jubileu doc. PhDr. Arne Linky, Csc. Hudební věda 1998, XXXV, č.. 3, s. 308-311.
O tvorbě, humoru a o hvězdách s Janem Klusákem. Harmonie, 1996, Č.. 6, s. 10.
Láska a nenávist je všude stejná. První rozhovor z cyklu o interpretaci.
Harmonie, 1996, č. 8, s. 34-36.
Violoncellový trialog. Druhý rozhovor z cyklu o interpretaci. Harmonie, 1996, č. 10, s. 28-30 .
O velkém umění a etických zákonech s Ivanem Moravcem. Třetí rozhovor z cyklu o interpretaci. Harmonie,1996, č. 12, s. 32-34.
Varhany záhadné. Čtvrtý rozhovor z cyklu o interpretaci. Harmonie, 1997, č.. 3, s. 8-10.
Klavír pro všechny. Harmonie, 1998, č. 11, s. 21-23.
Jiří Stivín: Bacha nelze zničit. Harmonie, 2000, č. 7, s. 24-26.
Pestrá paleta Zdeňka Pololáníka. Harmonie, 2001, č. 5, s. 28-30.
Dirigent je v hledání barev malířem. Rozhovor s francouzským dirigentem P. Benderem. Harmonie, 2002, č.8, s.22-24.
Přednášky na mezinárodních zahraničních konferencích
The Prague Quartet and its Contribution to the nature of contemporary Interpretation throughout the World. Musicological Symposium(UNESCO) Music of the Slavonic Nations and its Influence upon European Musical Culture Brno. 9th –13th October 1978.
The Excess of Sound in contemporary Music and in our Life in general .International Conference. Women of Europe Award. Barcelona,18th September 1994.
The Niveau and Methods of musical Education in Czechoslovakia. International Conference of International Society for Musical Education (ISME). Poznaň. 22nd- 26th June 1978
How Czech Composers contributed to the Repertory of the World Music, International conference of International Biographical center Cambridge, San Francisco, USA, červen 2011
Ostatní publikované materiály
Odborné analýzy koncertně prováděných skladeb. In Koncertní život.
Symfonický orchestr hl.m. Prahy. 1987-1989.cca 80 s.
Profily českých soudobých skladatelů. I. Hurník, J. Klusák, V. Saudek, . J. Burghauser, L. Matoušek, O. Semerák, J. Gemrot.In Skladatelské portréty hudebně . informačního střediska ČHF. Praha 1990. cca 21 s
Hostující profesor. Harmonie, 1995, č.1 Silvestr v České filharmonii. Harmonie, 1995, č.2.
Janáčkův Osud koncertně. Harmonie, 1995, č. 6.
Stamicovo kvarteto na Pražském jaru. Hudební rozhledy, 1991, č. 6.
Pražské jaro dětem. Hudební rozhledy, 1991,č. 6.
Dvořák a Suk na Pražském jaru. Hudební rozhledy, 1991, č. 6.
Otázka pro dirigenta J. Littona. Hudební rozhledy, 1991, č.8.
Musica viva in Schola. Estetická výchova, 1991, č..2
Labyrint a srdce. Estetická výchova, 1991,č..3..
Výuka jazzové hudby na pražských ZUŠ. Estetická výchova. 1991,č.4.
Hudební nástroj jako hračka. Estetická výchova. 1993,č. 4.
Hudba volá SOS. Hudební výchova. 1994, č. 3.
Vzpomínka na Zdeňka Petra. Cantus. 1995, č.1.
Čeští madrigalisté. Brožura k 60. výročí souboru. Praha 1989,14s.
Obaly na gramofonové desky Supraphonu a Pantonu. Pěvecké sdružení pražských učitelů. Československý komorní orchestr. Pěvecký sbor Smetana.Symfonický orchestr konzervatoře. L. van Beethoven- Eroica. Duo Boemi di Praga.
Odborné články většího rozsahu pro hudební rubriku Lidové demokracie.
Výběrově z posledních let do r. 1994, kdy byl deník zrušen.
Festival estival v Paříži. 1984.
Traditional Jazz Studio. 1984.
Pražské dny sborového zpěvu. 1988.
Dny hudební mládeže. 1988
Concertino Praga v nejlepší formě.. Naši kandidáti na Mezinárodní klavírní soutěži Pražského jara 1988
Od středověku k současnosti. Ars cameralis. 1991. O hudebních nástrojích starých a moderních. 1990. Návraty Američana, který se u nás cítí Čechem: rozhovor se skladatelem K. Husou.1990.
Čtyřicet let prof. J. Ropka u sv. Jakuba. 1990.
Jak se Jarmil Burghauser stal Michalem Hájků. 1990.
Úvahy o hudbě a politice s I. Hurníkem. 1990.
Skladatel se smyslem pro kalokagathii: J. Feld. 1990.
Kybernetika a lidová hudba: Prof. V. Hošovský. 1990.
Světlo v temnotách. 1991.
Koncerty Asociace hudebních umělců. 6.1. 1993.
Ohlédnutí za Dny soudobé hudby. 30. 3. 1993.
Hudební maratón. 5. 4. 1993.
Nechci se upoutat k jednomu stylu: J. Talich o hudbě. 7. 7. 1993
Koncerty ze studia I. 20. 12. 1993.
Boston Symphony Orchestra. 21. 12. 1993.
Libor Pešek a konzervatoř. 29. 12. 1993
Kritiky koncertů Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro pro hudební rubriku Lidové demokracie.
Výběrově z let 1993 a 1994.
Rozhlasové jubileum na Pražském jaru. 18. 5. 1993.
Orchestr FOK na Pražském jaru. 21. 5. 1993.
Saint Paul Chamber Orchestra. 31. 5. 1993.
Pocta Karlu Ančerlovi. 1. 6. 1993.
City of Birmingham Symphony Orchestra na Pražském jaru. 19. 5. 1994.
Berlínský orchestr v Rudolfinu. 26. 5. 1994.
Koncert filharmonie BBC. 28. 5. 1994.
Pražský hrad Pražskému jaru. 30. 5. 1994.
Gothic Voices na Pražském jaru. 31. 5. 1994.
Kytarový recitál na Pražském jaru. 3. 6. 1994.
Jiří Bárta a Pražský komorní orchestr. 4. 6. 1994.
Závěr Pražského jara. 10. 6. 1994.
Pořady pro rozhlas
Československý a Český rozhlas Hudebně vzdělávací redakce. Redakce pro děti a mládež. Redakce pro zahraniční vysílání. Zrcadlo kultury
Hodinové pořady souhrnně v letech 1960—90
Mistři tónů. Cyklický pořad o českých interpretech v počtu třiceti dílů.
Jiří Antonín Benda a melodram. Čtyřdílný cyklický pořad.
Středočeští rodáci I. cyklický pořad o deseti dílech
Středočeští rodáci II. cyklický pořad o deseti dílech
Hudební zeměpis Středočeského kraje. Cyklický pořad.
Concertino Praga. Čtrnáct pořadů z jednotlivých ročníků Mezinárodní rozhlasové soutěže mladých interpretů.
Představujeme sólisty Pražského jara. Cyklický pořad k Mezinárodnímu hudebnímu festivalu.
Představujeme dirigenty Pražského jara. Cyklický pořad k Mezinárodnímu hudebnímu festivalu.
Návštěvnost koncertů v Praze a Středočeském kraji. Anketa s vyhodnocením a resumé.
Harmonie tónů a slov. Pořad o básnířce a skladatelce M. Procházkové.
Profil hudebního skladatele J. Ceremugy.
Profil hudebního skladatele L. Bárty.
Pražská konzervatoř mezi dvěma válkami. Cyklus čtyř pořadů.
Profily vybraných posluchačů Pražské konzervatoře, nositelů cen.Cyklus sedmi pořadů.
Pěvecké oddělení konzervatoře v Praze.
Harfová třída konzervatoře.
Třída bicích nástrojů konzervatoře.
Rozhlasové rozhovory o knihách, vydávaných v Pantonu: s V. Holzknechtem o Hudební skupině Mánesa. S R. Deylem starším na téma Písničkář K. Hašler.
Redakce Echo a Vltava.
Hodinové pořady v 90.letech.
Světlo v temnotách. Program k adventním charitativním pořadům České televize. Stanice Echo 10. 12. 1991
Milenecké dvojice v hudbě. Romeo a Julie. Stanice Vltava 12. 5. 1992
Milenecké dvojice v hudbě. Pelleas a Melisanda. Stanice Vltava. 19.5,1992
Milenecké dvojice v hudbě. Ariadna a Theseus. Stanice Vltava 26.5. 1992
Milenecké dvojice v hudbě. Tristan a Isolda. Stanice Vltava. 30.6.1992
Jarmil Burghauser, díl 1. Profily současných skladatelů Stanice Vltava, 1. 1993
Jarmil Burghauser, díl 2. Profily současných skladatelů. Stanice Vltava, 1. 1993
Hudba monumentálních obsazení Rozhovor s Lukášem Hurníkem. 1.díl, Stanice Vltava. Slovo o hudbě, 20.10 2009
Hudba monumentálních obsazení. Rozhovor s Lukášem Hurníkem. 2. díl. Stanice Vltava. Slovo o hudbě. 27.10. 2009
Hudba monumentálních obsazení..Rozhovor s Lukášem Hurníkem. 3. díl. Stanice Vltava. Slovo o hudbě, 3.11. 2009
Hudba monumentálních obsazení Rozhovor s Lukášem Hurníkem. 4. díl. Stanice Vltava Slovo o hudbě, 10.11. 2009
Devadesát let profesorky Jariny Smolákové. Stanice Vltava, 26. 12. 2011
Literatura
I. Lexika
International Who is Who in Music and Musicianś Directory 2001/2. Cambridge, International Biographical Centre, s. 344
Dictionary of International Biography 2008. Cambridge, International Biographical Centre, s. 585
II. Ostatní
Bibliografické ročenky PedFUK 1994-5, 1995, 1997
http://kram4.ruk.cuni.cz/bit 09.html do políčka autor zadat příjmení Kittnarová
Stehlík, Jiří Svět hudby Arne Linky, Brno. Nakladatelství Šimon Ryšavý, 2000, str. 54, 55, 89
Soukromý archiv
Petr Ch. Kalina