Charakteristika: Kytarista a zpěvák
Datum narození/zahájení aktivity:16.12.1959
Text
Václavek, Vladimír, kytarista a zpěvák, narozen 16. 12. 1959, Brno.
Vladimír Václavek je řazen mezi zástupce tzv. alternativní brněnské scény osmdesátých let 20. stol. V polovině osmdesátých let začal spolupracovat s Ivou Bittovou (zpěv), Pavlem Fajtem (bicí) a Josefem Ostřanským (basová kytara), s nimiž působil v alternativně rockovém uskupení, které vystupovalo pod názvem Kolektiv. Poté, co byla jeho aktivita dočasně přerušena odchodem dua Bittová-Fajt, Václavek společně s baskytaristou Josefem Ostřanským uskutečnil nový projekt, nazvaný E. Zpočátku tato formace vystupovala ve složení elektrická kytara, baskytara, rytmické smyčky a zpěv (post zpěváka obsadil výtvarník Vladimír Kokolia), postupně však rytmickou funkci převzala elektrická kytara Josefa Ostřanského. Hudebně E vycházeli z minimalismu a avantgardního rocku sedmdesátých let, přičemž důležitou složku výsledného projevu byly expresionistické Kokoliovy texty.
Uskupení Kolektiv v roce 1989 obnovilo činnost pod názvem Dunaj a v obsazení, jehož základem byli po odchodu Bittové Jiří Kolšovský (zpěv), Vladimír Václavek (kytara), Josef Ostřanský (basová kytara), Pavel Fajt (bicí, od roku 1993 jej nahradil bubeník Pavel Koudelka), sdružení fungovalo až do roku 1998, kdy jeho členové oznámili ukončení činnosti z důvodu přílišné zaneprázdněnosti dalšími projekty. Postupem času získal Dunaj mezi svými příznivci takřka kultovní status, zejména pro svůj typicky úsporný, sevřený alternativně rockový zvuk.
Dalším projektem, na kterém se kromě Václavka podílí i jeho spoluhráč z Dunaje Josef Ostřanský, je formace Domácí lékař, jejímiž členy jsou Zuzana Jelínková (zpěv) a Petr Hromádko (klavír). Autorská tvorba tohoto souboru je inspirována zejména folklórem, kromě vlastních skladeb se na jediném vydaném albu objevily i moravské a české lidové a jidiš písně v komorních akustických aranžích, vycházejících z Václavkovy sólové tvorby.
S Josefem Ostřanským se Václavek setkal i ve formaci Rale, která vznikla v roce 1994 díky spolupráci se dvěma členkami francouzského tanečního souboru Kubilaï Khan Investigations: Japonkou Takumi Fukushima (zpěv, housle), a hudebnicí francouzsko-vietnamského původu Cynthií Phung-Ngoc (viola, zpěv, tanec). Výsledkem jejich společných hudebních aktivit byla žánrová fůze, mající nejblíže k označení world music.
V roce 1994 Václavek debutoval sólovým albem Jsem hlína, jsem strom, jsem stroj, na kterém představil vlastnoručně otextované melodické písně s doprovodem kytary.
Počínaje polovinou devadesátých let působí Vladimír Václavek také v česko-německém expresivně-rockovém uskupení Klar, jehož dalšími členy jsou Volkmar Miedtke (zpěv, bubny, dříve krátce působil i ve formaci E) a Dominik Mohr (zpěv, kytara, perkuse).
V roce 1997 byl přítomen vzniku desky Bílé inferno společně s Ivou Bittovou, trumpetistou Františkem Kučerou a kontrabasistou Jaromírem Honzákem (poslední dva jmenovaní působí na české jazzové scéně), která přinesla osobité uchopení postupů a vyjadřovacích prostředků minimalismu, alternativy, jazzu, world music, folklóru i moderní vážné hudby. V návaznosti na Bílé inferno následně vzniklo doplněním obsazení o Miloše Dvořáčka (bicí) uskupení Čikori. Hudební projev je v souladu s předchozím projektem typický syntézou jazzu, alternativy a folklóru, množstvím prolínajících se hudebních motivů, mnohovrstevnatostí a pestrostí forem. Čikori oficiálně fungovali do roku 2003.
V současnosti vystupuje Vladimír Václavek se sólovým programem a působí ve formaci V.R.R.M, jejímiž členy jsou saxofonista a klarinetista Marcel Bárta, Ivan Acher (klávesy, zpěv), a Václavkův spoluhráč z Čikori Miloš Dvořáček (bicí). V.R.R.M. hrají žánrově nevyhraněnou fúzi folku, jazzu, ambientu a world music, realizovanou na podkladě písňové formy, ovlivněnou přítomností hudebníků, kteří se původně nepohybovali na brněnské scéně.
V roce 2004 bylo vydáno druhé sólové album Vladimíra Václavka, nazvané Písně nepísně, na kterém zhudebnil mimo svých vlastních textů i básně B. Rynka nebo F. G. Lorcy. Na nahrávce hostuje Jaromír Honzák (kontrabas), Petr Binder (elektrická kytara), Marcel Bárta (saxofon), Milan Dvořáček (perkuse), Martina Himerová (viola) a Bohouš Cicko (zpěv). Po hudební stránce je výrazově nejbližší albu Bílé inferno a Václavkovým hudebním aktivitám se souborem V.R.R.M., koncertní podoba desky je ozvláštněna prací s elektronickými efekty.
Vladimír Václavek vydal také dvě básnické sbírky – Stín stromu (1994) a Obrazy cesty (2000).
Diskografie
Iva Bittová & Dunaj (Panton 1988);
E – live (Globus Internacional 1990);
Dunaj –Rosol (Pavian Records 1991);
Dunaj – Dudlay (Bonton 1993);
Dunaj – IV. (Rachot 1994);
V.V. – Jsem hlína, jsem strom, jsem stroj (Indies Records1994);
E – I adore Nothing (Rachot 1994);
Rale (Wolf Records 1994);
Dunaj – Pustit musíš (Rachot 1995);
Klar – Motten (Rachot 1995);
Dunaj – La la lai (Rachot 1996);
Domácí lékař (Indies Records 1996);
Bittová & Václavek – Bílé inferno (Indies Records 1997);
Klar – live (Rachot 1997);
Rale – Až zahřmí (Rachot 1998);
Rale – Twilight / Soumrak (Indies Records 2000);
Čikori (Indies Records 2001);
Klar – Between Coma and Consciousness (2002);
V.R.M. – Na druhé straně (g.parrot 2002);
Vladimír Václavek – Písně nepísně (Indies Records 2003).
Opekar, Aleš – Vlček, Josef: Excentrici v přízemí (Panton 1989).
Čáp, Petr: Absolutní trenažér (Rock a pop 1990, č. 10, s. 8–9, roč. I).
Wunsch, Ivan: Dunaj (Rock a Pop 4, 1998, s. 83).
Bezr, Ondřej: Siamská dvojčata z Dunaje vynořená (Rock a Pop 11, 2000, s. 47–49).
Dorůžka, Petr: Rale (Rock a Pop 3, 2001, s. 58).
Lindaur, E. – Konrád O.: Bigbít (Praha 2001).
Konrádová, Petra: Iva Bittová a Čikori (Harmonie, 2002, č. 1).
www.vladimirvaclavek.com
Ludmila Kunčarová