Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Dunaj

Tisk

(Kolektiv)

Charakteristika: Hudební skupina

Datum narození/zahájení aktivity:0.0.1989
Datum úmrtí/ukončení aktivity:0.0.1998
Text

Dunaj, brněnská hudební skupina alternativního směru, zahájení aktivity 1989, ukončení aktivity 1998.

První fází fungování hudebního uskupení Dunaj bylo v osmdesátých letech minulého století sdružení Kolektiv s proměnlivou členskou základnou, které vzniklo na podkladě dua Iva Bittová (housle, zpěv) a Pavel Fajt (bicí). Kolektiv vzbudil pozornost v roce 1986 vystoupením na festivalu Rockfest v obsazení: Josef Ostřanský (kytara), Vladimír Václavek (basová kytara, kytara), Pavel Richter (kytara), Pavel Fajt (bicí), Jiří Kolšovský (zpěv) a Iva Bittová (zpěv) a poté vzhledem k zaneprázdněnosti hudebníků jejich dalšími projekty koncertoval pouze občasně. První nahrávka byla vydána v roce 1989 u společnosti Panton, která měla původně zájem o vydání další desky dua Bittová a Fajt (na základě úspěchu LP z roku 1988, které získalo ocenění Deska roku). Ti ale neměli připravený nový repertoár, proto Pantonu jako alternativu nabídli nahrání starších písní Kolektivu. Ten byl tak přejmenován na zvučnější Dunaj jakožto krátkodobý projekt za účelem natočení desky a provedení několika koncertních turné. Vystoupení měla především pro neobvyklost hudebního výrazu velký úspěch.
Bittová domluvu dodržela a za rok se s Dunajem rozešla, neboť měla v úmyslu se věnovat převážně sólovému vystupování, kapelu opustil i Pavel Richter, jehož kytarové party převzal Jiří Kolšovský, který se zároveň stal hlavním zpěvákem kapely. Na následujícím albu Rosol, vydaném v roce 1991, účinkuje ještě klávesista Zdeněk Plachý, který v té době s Dunajem na přechodnou dobu působil.
Dochází k vykrystalizování hudebního projevu, který se od klasického bigbeatu osmdesátých let vyznačuje zejména využitím jiného než čtyřdobého metra, často se objevují liché pěti nebo sedmidobé takty. Pro nástroje jsou typické ostinátní figury, které někdy nastupují na různé doby v taktu, patrná je také rezignace na sloku a refrén jako tradiční formotvorné prvky populární písně. Stylově je kromě bigbeatového základu patrný vliv minimalismu, punku a v začátcích i pražské nové vlny. Autory obrazotvorných textů byli výtvarník Vladimír Kokolia, Karel David, Pavel Fajt a Vladimír Václavek.V začátcích byl Dunaj z důvodu neexistence vhodnějšího termínu zvnějšku klasifikován jako art rock, později se ujalo označení brněnská alternativa, které pod sebe zahrnovalo brněnské kapely, tvořící v podobném stylu.
Na jaře 1991 kapela oficiálně ukončila svou činnost, v průběhu roku 1992 ji ale znovu obnovila a v roce 1993 vydala své patrně nejlepší album Dudlay v nové a již definitivní sestavě: Jiří Kolšovský (kytara, zpěv), Josef Ostřanský (kytara), Vladimír Václavek (baskytara, akustická kytara) a Pavel Koudelka (bicí). Zvuk kapely se opět změnil zejména nástupem Pavla Koudelky, jehož styl hry se výrazně lišil od hravých bicích Pavla Fajta. Ten používal rozsáhlý aparát a vytvářel pro bigbeat nepříliš typické, zvukově barevné plochy s relativně velkým počtem důrazů na lehkých dobách. Pro Pavla Koudelku byl naopak charakteristický úsporný, razantnější styl hry (používal pouze bass drum, snare drum, hi-hat a china splash).
Skupina získala v první polovině devadesátých let v Čechách téměř kultovní status a v již nezměněném obsazení vydala ještě dvě další alba, IV. a Lalalai.
V roce 1995 došlo v rozšířeném složení (po dobu trvání tohoto projektu se k Dunaji přidali bývalí členové Iva Bittová a Pavel Fajt) pod názvem Pustit musíš k opětovnému nahrání debutu, který byl doplněn novějšími písněmi, a následovalo i několik koncertních vystoupení.
Protože se členové Dunaje stále více věnovali svým vedlejším a sólovým projektům, kapela v roce 1998 oficiálně ukončila existenci. Krátce na to zemřel zpěvák Josef Kolšovský. Dunaj byl poté oživen pouze jednou – v rámci projektu Delta Dunaje, který spočíval ve společném vystoupení kapel řadících se k brněnské scéně. Post zpěváka při této příležitosti zaujal Václav Bartoš ze skupiny Pluto.


Diskografie

Dunaj a Bittová (Panton 1988);
Rosol (Pavian Records 1991, reedice Indies records 2001);
Dudlay (Bonton 1993);
IV. (Rachot-Béhémot 1995);
Pustit musíš (Rachot-Béhémot 1995);
Lalalai (Rachot-Béhémot 1996).

Literatura

Jirásek, Pavel: Pokus o zmapování brněnské rockové scény – diplomová práce (Brno 1993).
Bakala, Petr: Magické slovo alternativa (HIS Voice, č. 5/2001).
A. Matzner – I. Poledňák – I. Wasserberger a kol.: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, Část jmenná – Československá scéna (Praha 1990).
Alan, Josef (ed.): Alternativní kultura (Praha 2001).
Wunsch, Ivan: Dunaj (Rock a Pop 4/1998, s. 83).
Bezr, Ondřej: Siamská dvojčata z Dunaje vynořená (Rock a Pop 11/2000, s. 47–49).
Bigbeat – historie české a slovenské rockové hudby (seriál ČT).

Ludmila Kunčarová

Datum poslední změny: 2.3.2006