Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Pešíková, Miroslava

Tisk

(Filasová)

Charakteristika: Tanečnice a baletní mistryně

Datum narození/zahájení aktivity:11.8.1946
Text
Literatura

Pešíková, Miroslava (provd. Filasová), tanečnice a baletní mistryně, narozena 11. 8. 1946, Praha.
 
Talent této výjimečné tanečnice podchytila již v dětském věku Marta Aubrechtová, k absolutoriu na Taneční konzervatoři Praha (1966) ji přivedla Růžena Mazalová. Ve stejném roce získala angažmá v Národním divadle v Praze, kde po pěti letech zaujala post sólistky. Studijními pobyty v Moskvě (1973, 1976) rozšířila svou profesní erudici, kterou završila získáním magisterského titulu (obor taneční pedagogika) na HAMU v Praze (1991). Technická jistota, čistá forma a atraktivní jevištní vzhled jí umožnily ztvárnit řadu stěžejních rolí – nejen tradičního repertoáru. Její taneční profil zahrnul také postavy lyricko dramatické, díky přesnému mimickému projevu, uměřenému, sdělnému a distingovanému hereckému výrazu byla obsazována i do postav kontrastních, stala se častou interpretkou záporných charakterů. V soupisu repertoáru Národního divadla je pod jejím jménem zaznamenáno 47 baletních titulů, diváci ji mimo jiné poznali jako Mášenku v Louskáčkovi (1969), Svanildu v Coppélii a Odettu-Odilii v Labutím jezeře (1971), Zaremu v Bachčisarajské fontáně (1972, 1978), Julii v Romeovi a Julii (1974), Evu ve Stvoření světa (1975), Aeginu v Spartakovi (1976), Runu v Radúzovi a Mahuleně (1976), Giselle ve stejnojmenném díle (1977), Lisettu v Marné opatrnosti (1980), Paní Měděné hory v Kamenném kvítku (1981), Lady Mackbeth v Mackbethovi (1984), Kitri v Donu Quijotovi (1986), Carevnu v Ptákovi Ohnivákovi (1987). Za své jevištní umění získala řadu čestných uznání, v roce 1977 titul zasloužilé umělkyně, o rok později ocenění národní umělkyně. Po odchodu z Národního divadla (v angažmá do roku 1998, avšak od roku1991 neobsazována do repertoáru) vyučovala na Soukromé taneční konzervatoři v Praze, v letech 1998–2001 působila jako baletní mistryně v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Provdána za hudebního skladatele Juraje Filase.
Literatura
I. Lexika
Národní divadlo a jeho předchůdci (Praha 1988, s. 362).
Český taneční slovník (Praha 2001, s. 247–248).
 
II. Ostatní
Margolius, Jiří: Filozofka na špičkách (Signál Praha 4. 3. 1975, rozhovor).
Stegbauer, Jiří: Balet má láska (Květy, Praha, 24. 4. 1980, s. 36–39, portrét).
Holeňová, Jana: Nic se nedá skrýt (Scéna 18/1985,16. 9. 1985, rozhovor).
Černý, Jiří: Veselý baletní večer (Československý voják, Praha 1986, rozhovor).
Kopecká, Jaroslava. Svet menom balet (Film a divadlo 32, 1988, č. 6, rozhovor).
Ichová, Eva: Vždycky jsem vítala možnost konfrontace (Plzeňský deník, 28. 12. 1989, rozhovor).
Skála, Gustav: Miroslava Pešíková v nové roli (Taneční listy 27, 1989, č. 90, s. 6–7, rozhovor).
Skála, Gustav: O triumfu dobra a lásky. Premiéra Spící krasavice v ND 1. a 2. 2. 1990 (Taneční listy 28, 1990, č. 4, s. 4–7).
Ambruzová, Olga: Primabalerína a stinná stránka českého baletu (Haló víkend, 26. 4. 2002, portrét a rozhovor).
 
Kateřina Boková
Text

Datum poslední změny: 19.3.2009