Český hudební slovník osob a institucí

Centrum hudební lexikografie

Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Vedoucí redaktor: Petr Macek
Redakční kruh: Petr Kalina, Karel Steinmetz, Šárka Zahrádková

A B C Č D Ď E
F G H Ch I J K
L M N Ň O P Q
R Ř S Š T Ť U
V W X Y Z Ž  
 

Přihlášení

CENTRUM HUDEBNÍ LEXIKOGRAFIE

Ústav hudební vědy
Filozofická fakulta
Masarykova univerzita
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Tel: +420 5 49494623
Fax: +420 5 49497478
Email: slovnik@phil.muni.cz

Ďumbala, Pavel

Tisk


Charakteristika: Tanečník, choreograf a šéf baletu

Datum narození/zahájení aktivity:21.11.1958
Text
Literatura

Ďumbala, Pavel, tanečník, choreograf a šéf baletu, narozen 21. 11. 1958 Liptovský Mikuláš (Slovensko).

Absolvoval taneční oddělení konzervatoře v Košicích 1979, ve třídě Marileny a Andreje Halászových, kteří Ďumbalu již v době studií obsazovali do hlavních rolí košického baletu. V Košicích také nastoupil první profesionální angažmá (Colin v Marné opatrnosti, 1976; Princ v Louskáčkovi, 1978; titulní role v Cippolinovi, 1979). Vrátil se do Košic i  po vojenské prezenční službě v baletu AUS VN (1981–82) a zůstal zde do konce sezóny 1984-85. V září 1984 nastoupil do Pražského komorního baletu, kde se stal předním interpretem Šmokových choreografií 1985–89 (Z mého života, Musica slovaca, Večerní písně a jiné). 1989 byl sólistou v Hudebním divadle v Karlíně a přijal nabídku sólistického angažmá v Národním divadle v Praze (1989–97), kde se uplatnil v rolích klasického repertoáru (Šašek v Labutím jezeře, 1991; Camacho v Donu Quijotovi, 1991; Hilarion v Giselle, 1996), tančil party v současných titulech, např. sóla v Kyliánových choreografiích (Polní mše, Návrat do neznámé země, 1992) a Vaculíkových baletních projektech (Chlapec a smrt, 1990; Johannes v Malém panu Friedemannovi, 1993; Josefina–Joe v Někdo to rád…, 1994; titulní role v Čajkovském, 1994 atd.). Hostoval v Laterně magice (Minotaurus, 1991), Plzni (Scaramouche, 1995). V roce 1997 se stal šéfem plzeňského baletu, kde k inscenacím již ověřených titulů zval hosty (Pavel Šmok, Libor Vaculík, Petr Šimek, Jiří Němeček), sám zde jako choreograf také debutoval (Don Quijote, 1999; Marná opatrnost, 2002). Od začátku sezóny 2003–04 vede balet Státní opery Praha, jehož součástí se stal Pražský komorní balet. Repertoár tvoří převzaté tituly z Plzně (Dáma s kaméliemi, Záskok, Time of Pain) a krátká čísla z dramaturgie Pražského komorního baletu nebo nově vytvořená pro balet Státní opery (2004: Bílé myšlenky, choreografie Lucie Holánková; Krvavé lože, choreografie Alena Pešková; Baro Tango, choreografie Lenka Dřímalová).
Literatura
I. Lexika
Encyklopedie Česká divadla, Divadelní ústav (Praha 2000, s. 87, 337, 401).
Český taneční slovník, Divadelní ústav (Praha 2001).
 
II. Ostatní
red: Představujeme osobnosti baletu ND – P. Ďumbala (Taneční listy 30, 1993, č. 6, 3. s. obálky).
Vašut, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku (Praha 1997, s. 57).
Vašek, Roman: Marná opatrnost pokaždé jinak (Taneční listy 39, 2002, č. 5., s. 2).
Dercsényiová, Lucie: Dáma s kaméliemi bez lesku (Lidové noviny 31. 10. 2003).
Holeňová, Jana: Ďumbalova éra v Plzni (Plzeňská divadelní revue 2003, č. 4, s. 8).
Ročenky Česká divadla, Divadelní ústav (Praha 1995–2003).
 
Jana Holeňová
Text

Datum poslední změny: 24.3.2009